Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte till ssd MBP early 2011.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

För någon dag sen var det min tur att få den grå startskärmen med äpplet på som bara står och snurrar. Jag tänkte därför ta och skrota hårddisken och slänga in en ssd istället, blir nog samsungs 840 serie.

Jag har en backup på alla filer så det är lugnt men nu till frågan hur är lättast att installera den nya ssdn. Eftersom att jag inte kan starta min MBP just nu så undrar jag om det går bra att installera ssdn och lägga in lion via familjens iMac, funkar det eller måste man göra installationen via datorn som ssdn ska sitta i?

Och när jag ändå skruvar isär datorn funderar jag på om det är värt att uppdatera ram-minnet från 4 till 8gb, blir skillnaden stor?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-14 15:19

man bör installera från den dator (eller samma modell) som HD:n ska sitta i. Du kan troligtvis starta din MBP från iMacens hårddisk/recoverypartition genom att starta iMacen i target disk mode (hårddiskläge) Hur du gör beror lite på vilka modeller det är på datorerna (FireWire eller Thunderbolt) och vilka systemversioner du har för närvarande.

Men enklaste löningen i detta fall tycker jag är att du köper/laddar ner 10.8 från app-store, (passa på att uppgradera iMacen om du inte gjort det) och gör en bootbar usb-sticka med hjälp av Lion DiskMaker och installerar 10.8 på SSD:n färdigt monterad i din MBP.

Ursprungligen av Macboom:

Eftersom att jag inte kan starta min MBP just nu

Har du prövat att starta från recoverypartitionen och köra Skivverktyg? (eller starta från installations-DVD om du har OS 10.6 eller äldre)

Ursprungligen av Macboom:

... är värt att uppdatera ram-minnet från 4 till 8gb, blir skillnaden stor?

naturligtvis är 8 GB bättre om du kör många eller minneshungriga program, det skadar inte och är billigt. Men den största upplevda hastighetsskillnaden kommer du uppleva att SSD:n ger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 16:03
Ursprungligen av IngoX:

man bör installera från den dator (eller samma modell) som HD:n ska sitta i. Du kan troligtvis starta din MBP från iMacens hårddisk/recoverypartition genom att starta iMacen i target disk mode (hårddiskläge) Hur du gör beror lite på vilka modeller det är på datorerna (FireWire eller Thunderbolt) och vilka systemversioner du har för närvarande.

Men enklaste löningen i detta fall tycker jag är att du köper/laddar ner 10.8 från app-store, (passa på att uppgradera iMacen om du inte gjort det) och gör en bootbar usb-sticka med hjälp av Lion DiskMaker och installerar 10.8 på SSD:n färdigt monterad i din MBP.

Har du prövat att starta från recoverypartitionen och köra Skivverktyg? (eller starta från installations-DVD om du har OS 10.6 eller äldre)

naturligtvis är 8 GB bättre om du kör många eller minneshungriga program, det skadar inte och är billigt. Men den största upplevda hastighetsskillnaden kommer du uppleva att SSD:n ger.

Bra tips, vill bara poängtera att han om han inte vill uppgradera till Mountain Lion (förutsatt att han körde Lion på sin bärbara också) lika gärna kan ladda ner Lion på sin iMac (förusatt att han köpt Lion i App Store, och datorn inte kom med det) och göra en bootbar USB av den.

Tack för svaren! Så om jag har fattat det rätt:
1. Drar ner en ny lion installationsfil från Appstore (har köpt lion så är lugnt) sätter in den på ett usb.
2. Monterar ssd och startar upp med usb insatt?
3. Installerar lion som vanligt
4. Sätter över filerna från min externa hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 16:21

Korrekt! Du behöver hålla in alt-tangenten när du startar upp med usb insatt. Och skapa USB med Lion Diskmaker som han länkade ovan.

tjena, tänkte bara meddela att SSDn och RAM-minnet kom idag, allt gick skit lätt att installera och nu går gammel macen som aldrig förr! tack så mycket för hjälpen grabbar!

1
Bevaka tråden