Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir sidan fel???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-25 12:58

Min flickvän håller på att göra en hemsida åt företaget och den blir fel i antingen Explorer eller safari beroende på vilken den är optimerad för. Testsidan ligger här: http://w1.402.telia.com/~u40216424/

Den är gjord i dreamweaver + en del hemkodat. Om vi gör den "helt fel" i Dreamweaver, dvs what you see is not whar you get, så ser den finfin ut i IE, men om vi gör den korrekt så ser den bra ut i Safari. Hur ska vi optimera den för båda läsarna?:confused:

Senast redigerat 2003-07-25 21:00
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-25 13:27

Är det så här du vill att det ska se ut?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-25 13:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Är det så här du vill att det ska se ut?

Nej, nej, allt ser ut som det ska i safari. Jag vill att det (i princip) ska se likadant ut i IE, men det blir helt crazy!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-25 13:51

Så här ser din variant ut:

och så här ser »min« ut:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-25 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Så här ser din variant ut:

och så här ser »min« ut:

Detta är väldigt märkligt eftersom "din" version ser ut som "min"version här hemma på min iMac dv med senaste safari! Vad kan detta bero på? Och frågan återstår: hur skall jag (eller min flickvän) göra för att optimera sidan för både safari och IE?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 21:15

Har inte kikat så noga på just det problemet men jag såg att hon använder nbsp; för att få mellanrum mellan länkarna nere till höger.

Det går och bör göras med CSS istället, prova

<style type="text/css">

</style>

Bättre ändå är att använda denna css kod i en extern fil och länka till den i era html dokument. Om nu kunden skulle ogilla t ex typsnittet så ändrar ni bara i denna css-fil som alla html sidorna använder så är uppdateringen fix!

Använder hon positionering medelst DIV taggar (alltså lager) föreslår jag att hon struntar i det och kör hederliga tables istället. Det går visst att göra css layouter som fungerar i alla browsers men det tar TID och är frustrerande om man ska få det som man vill och ändå få det att se korrekt ut.

Ett annat förslag är att låta hela "bakgrunden" anpassa sig i storlek till texten, alternativt låta texten vara så pass liten att den ryms inom bakgrunden. Synd att förstöra grafiken med en ful scroll-list mitt i sidan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-26 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Detta är väldigt märkligt eftersom "din" version ser ut som "min"version här hemma på min iMac dv med senaste safari! Vad kan detta bero på? Och frågan återstår: hur skall jag (eller min flickvän) göra för att optimera sidan för både safari och IE?

Kan det vara så att du inte testat att storleksförändra fönstret efter att du gjort formen?

Prova det med min variant (som jag länkade till ovan) i både IE och Safari. För mig funkar det i bägge.

Jag har ändrat på lagret och lagt det i en tabell för att få det hela centrerat. Kolla koden i mitt exempel. (Kanske inte enligt alla regler och riktlinjer, men det funkar.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-26 02:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Kan det vara så att du inte testat att storleksförändra fönstret efter att du gjort formen?

Prova det med min variant (som jag länkade till ovan) i både IE och Safari. För mig funkar det i bägge.

Jag har ändrat på lagret och lagt det i en tabell för att få det hela centrerat. Kolla koden i mitt exempel. (Kanske inte enligt alla regler och riktlinjer, men det funkar.)

hej Kalle
PJW´s flamma här, Arjumand, vill bara säga att du är en hardcore KLIPPA! Tack för hjälpen!

Det är synd att man ska vara bakåtkompatibel. Det är enkelt att göra layouten du vill ha i ren css med endast en handfull div-taggar.

En div-tagg som omsluter allt och som har bakgrundsbilden och sköter centreringen. En som omsluter logotypen, en som omsluter texten/innehållet och en som omsluter menyn.

All positionering på hela sajten sköts från css utan en massa tomma rader etc. koden blir nästan hälften så stor och det fungerar i Safari, IE 5 till Mac, Mozilla, IE 6 till Windows och Opera 7 till Windows. Det enda som inte fungerar är avståndet mellan länkarna i menyn (sköts också med css) som inte blir rätt i Safari men annars ser det exakt lika ut (mer eller mindre).

Här är sidan:
http://mattek.crew6.net/12timer/

1
Bevaka tråden