Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar F1-F12 knapparna..?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 22:38

Känns ju lite nybörjarnivå det här...

Men hur använder man F1-F12..? Om jag tex vill trycka på F11 så tycker jag att jag bör hålla ned fn-tangenten och sedan trycka på F11. Men hos mig sänks volymen. Som den knappen har som huvudfunktion. Så hur kan jag använda F11 för att visa skrivbordet som det är ibockat i systeminställningar.

Jag har övat in fingerrörelserna men vill använda F11.

Det beror på hur du har det inställt i Systeminställningar->Tangentbord. Klickar du i "Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter" behöver du inte använda Fn-knappen för dem, och vice versa.

Vad händer om du trycker F11, utan att hålla Fn-knappen nere då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-11 22:48

För att justera funktioner som har med skrivbordet att göra går du in i 'System Preferences -> Mission control' (Men då på svenska).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 08:53
Ursprungligen av suddgummi:

Det beror på hur du har det inställt i Systeminställningar->Tangentbord. Klickar du i "Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter" behöver du inte använda Fn-knappen för dem, och vice versa.

Vad händer om du trycker F11, utan att hålla Fn-knappen nere då?

I sysyeminställningar-> Mission Control är "Visa skrivbord" iklickat. Och om jag trycker på F11 utan att hålla ned fn tangenten så minskar volymen.

Ursprungligen av joakimo:

För att justera funktioner som har med skrivbordet att göra går du in i 'System Preferences -> Mission control' (Men då på svenska).

I systeminställningar-> Mission Control är "Visa skrivbord" iklickat. Och om jag trycker på F11 utan att hålla ned fn tangenten så minskar volymen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-12 09:04

Så just nu så spelar det ingen roll om du håller inne fn tangenten för datorn sänker volymen i båda fallen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 09:25
Ursprungligen av Kajan:

Så just nu så spelar det ingen roll om du håller inne fn tangenten för datorn sänker volymen i båda fallen?

Yes! Verkar ju lite knäppt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 09:26

Kanska ska skriva jag har en MBA mid 2012.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-12 09:31

Hmm, funkar fn tangenten med andra saker? t.ex. fn+backspace = delete alltså att den suddar ut text till höger om markören i en text.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 09:54
Ursprungligen av Kajan:

Hmm, funkar fn tangenten med andra saker? t.ex. fn+backspace = delete alltså att den suddar ut text till höger om markören i en text.

Nej. Hmm, det här låter ju inget bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-12 13:40

Jag vet inte om det finns något bättre sätt att kontrollera fn-tangenten. Finns väll ett "tangentbord" i verktygsmappen bland program. Du kan ju prova lite där. Har för mig att den tangent man trycker på lyser upp.

Vet inte om det egentligen ska påverka något men kolla så du har rätt tangentbordslayout också.

Ett exempel på vad man kan göra med dessa knappar, som jag använder mycket, är att köra det syntetiska tal som finns inbyggt i OS X. Jag markerar exempelvis ett stycke text och i mitt fall trycker på F13 och får det uppläst. Mycket bra om man är lite ordblind eller lyckats stava rätt till fel ord, eller om man flyttat runt textblock en del, så att det inte längre passar ihop. Dessa fel kan ibland vara svåra att hitta, men hörs mycket tydligt i tal. I nyare OS X finns det på flera språk än bara engelska, även svenska, även om jag har för mig att man måste ladda hem språket. Inställningar för detta finns i Systeminställningar under Diktering & Tal -> Talsyntes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 09:47
Ursprungligen av Kajan:

Jag vet inte om det finns något bättre sätt att kontrollera fn-tangenten. Finns väll ett "tangentbord" i verktygsmappen bland program. Du kan ju prova lite där. Har för mig att den tangent man trycker på lyser upp.

Vet inte om det egentligen ska påverka något men kolla så du har rätt tangentbordslayout också.

Jag hittar inte det där. Vet inte om jag kollar på fel ställe eller om det inte finns. Finder-> Program-> Verktygsprogram Inget i program eller verktygsprogram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-14 10:29

Nä förlåt mig. Inställningar -> tangentbord -> kryssa i "visa tangentbords och teckenvisare i menyraden. Sen har du uppe vid klockan "visa tangentbordsvisning"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 10:36

Fick fram det där skrivbordet. Men just fn knappen ger ingen reaktion.

Lite OT: Vad ska man använda denna funktion till? Utöver att prova sin fn knapp..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-14 10:45

Det år ett virtuellt tangentbord. Så du borde kunna använda musen för att trycka på fn tangenten. Men om inte fn tangenten reagerar där så är det nog något fel. Och jag tror tyvärr att jag inte kan hjälpa dig längre än såhär. Nu vet jag förresten inte vad du har för dator. Du har kanske externt tangentbord vilketisåfall är lättare att byta

Har du kollat så det är rätt tangentbordslayout? Men det borde kvitta. Just den tangenten borde fungera ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 12:46
Ursprungligen av Kajan:

Det år ett virtuellt tangentbord. Så du borde kunna använda musen för att trycka på fn tangenten. Men om inte fn tangenten reagerar där så är det nog något fel. Och jag tror tyvärr att jag inte kan hjälpa dig längre än såhär. Nu vet jag förresten inte vad du har för dator. Du har kanske externt tangentbord vilketisåfall är lättare att byta

Har du kollat så det är rätt tangentbordslayout? Men det borde kvitta. Just den tangenten borde fungera ändå.

Tack för hjälpen så här långt. Det är en MBA mid 2012.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-14 12:49

Kommer starta en ny tråd om fn tangenten...

1
Bevaka tråden