Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur köpa 10.8 utan att ha 10.7?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-07-12 11:13

Jag har fått en defekt MBP utan OS som jag tänkte installera 10.8 på. Nu kan jag inte köpa det eftersom datorn kräver att jag ska logga in i Appstore med samma credentials som när jag köpte 10.7, men det har jag aldrig köpt. Hur kommer man runt det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-12 11:21

Fick du inte med några skivor med maskinen, 10.6 eller något sådant?

Hur gammal är den? De senaste kan man ju återställa från molnet. Antingen får du då Mountain Lion, eller bara Lion som du får uppgradera i app store.

OS X: About OS X Recovery

  • Medlem
  • 2013-07-12 11:30

Jag vet inte hur gammal den är, men det är en unibody MBP 15" med svart ram och batterilucka, FW 800 x 1, USB x 2, Thunderbolt eller MiniDVI x1 och den där nyare sortens pcmcia-slot. Ganska sliten så serienummer och annan tryckt info på den är borta.
Jag har inget att återställa från och har inga skivor. Jag testade att göra en TM-backup på en ledig disk, men då sägs den vara för stor för att kunna återställas från trots att den borde fylla bara runt 40 procent av tillgänglig lokal disk. Det är som att den tror att diskens hela volym ska in i datorn, och den är ju typ 400 procent större än den inbyggda.

Har den ExpressCard/34 så måste det vara första unibody-modellen även känd som MacBookPro 5,1 eller Late 2008.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-12 11:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har den ExpressCard/34 så måste det vara första unibody-modellen även känd som MacBookPro 5,1 eller Late 2008.

Om det är den första unibody modellen från 2008 kanske man ska börja med att formatera hårddisken och lägga in en 10.6 Snow leopard och uppgradera den till 10.6.8 i software updates och därifrån gå till Mac OS 10.8 mountain Lion.

Om du kan förinstallera Mac OS 10.8 på en tex en ny SSD drive i en annan enhet, så kan du ju skruva bort botten plattan på denna maskin och switcha disk om du vill ha en smidig lösning. En SSD drive i denna äldre MBP gör susen vill jag lova

Senast redigerat 2013-07-12 11:54
Ursprungligen av cubeis:

Om det är den första unibody modellen från 2008 kanske man ska börja med att formatera hårddisken och lägga in en 10.6 Snow leopard och uppgradera den till 10.6.8 i software updates och därifrån gå till Mac OS 10.8 mountain Lion.

Japp, om man kan gå från Leopard till Mountain Lion på det sättet så måst det vara billigare än att först köpa en Lion-sticka, det vill säga om man ska vara helt laglig.

Vad har du för system på dina andra Macar förresten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-12 11:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp, om man kan gå från Leopard till Mountain Lion på det sättet så måst det vara billigare än att först köpa en Lion-sticka, det vill säga om man ska vara helt laglig.

Svar: Ja från 10.6.8 -10.8, ej från Leopard 10.5 som du skriver i ditt inlägg men du kanske menade Snow Leopard

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp, om man kan gå från Leopard till Mountain Lion på det sättet så måst det vara billigare än att först köpa en Lion-sticka, det vill säga om man ska vara helt laglig.

Men om man äger en annan Mac dit man köpt Mountain Lion går det alldeles utmärkt att använda den på alla sina Macar.

Ursprungligen av cubeis:

Svar: Ja från 10.6.8 -10.8, ej från Leopard 10.5 som du skriver i ditt inlägg men du kanske menade Snow Leopard

Menade Snow Leopard.

Ursprungligen av Baron:

Nu kan jag inte köpa det eftersom datorn kräver att jag ska logga in i Appstore med samma credentials som när jag köpte 10.7, men det har jag aldrig köpt.

Så det ligger ett fungerande lejon på den nu, som någon annan köpt? Jag visste nämligen inte att man måste köpa alla versioner på samma konto.

  • Medlem
  • 2013-07-12 12:47

Nej, nu ligger det inget system alls. Man kommer till ett recoveryläge där man kan välja mellan att återställa, installera nytt och några till. När ag vill installera nytt tas man till nåt som jag gissar är en annan front mot Appstore och avkrävs ett apple-id. Det går förstås bra, men sedan är det stopp eftersom jag inte har köpt Lion. Och det går ju inte att köpa heller när jag tittar i andra datorer, varken med 10.6 eller 10.8.
Hur jävla svårt ska det vara?!

  • Medlem
  • 2013-07-12 12:48
Ursprungligen av suddgummi:

Men om man äger en annan Mac dit man köpt Mountain Lion går det alldeles utmärkt att använda den på alla sina Macar.

Jag har inte köpt ML heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-12 12:57
Ursprungligen av Baron:

Jag har inte köpt ML heller.

Funkar DVD-spelaren, dvs läser den skivor ? Jag har Mac OS Snow-Leopard på både Apple original DVD skiva och Apple original USB-sticka kan skicka ner det till dig, eller upp beroende på var du befinner dig så kan du ju skicka tillbaks dom när du är klar Då kan du ju lägga in 10.6.8 i lugn och ro och omformatera disken och sedan köpa Mountain Lion 10.8 hos Applestore. Det kommer du nog inte ifrån .
För 10.8 finns tyvärr ingen USB sticka mig veterligen. Däremot Lion 10.7 ska finnas på USB sticka dock har jag den inte tyvärr.

Senast redigerat 2013-07-12 13:20
Ursprungligen av Baron:

Hur jävla svårt ska det vara?!

Detta är komplicerade grejer.

Men om du har en Mac med 10.6.8 eller 10.7 måste du väl kunna köpa 10.8 på den och lägga på ett USB?

När man fått ner installeraren kan man hämta ut den där installationsimagen som man klonar över.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2013-07-12 13:18

Du kan inte prova OSX Recovery Disk Assistan: http://support.apple.com/kb/DL1433 ?
Tror man bör köra den från en maskin med antingen Lion, eller Mountain Lion.

  • Medlem
  • 2013-07-14 12:02
Ursprungligen av Drakfot:

Du kan inte prova OSX Recovery Disk Assistan: http://support.apple.com/kb/DL1433 ?
Tror man bör köra den från en maskin med antingen Lion, eller Mountain Lion.

Tack, men den tog mig bara till samma recoveryläge som jag redan har i datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-14 14:34
Ursprungligen av Baron:

Nej, nu ligger det inget system alls. Man kommer till ett recoveryläge där man kan välja mellan att återställa, installera nytt och några till

Alltså har 10.7 tidigare installerats på datorn då en recoverypartition skapades. Den är låst för ominstallation/nedladdning till det applestorekonto som köpte Lion. Jag vet inte om det funkar, men om du köper 10.8 (från en annan dator) och loggar in med ditt applestorekonto från recoveryläget så får du förhoppningsvis valet att ladda ner och ominstallera 10.8.

Dina val är alltså:
1) hitta skivor för 10.6 och installera, uppgradera till 10.6.8 och köp 10.8 direkt på datorn du vill installera
2) Från en annan dator köp 10.8, gör en bootbar usb-sticka med till exempel Lion Disk Maker
3) Testa mitt förslag ovan först, så slipper du omvägen via usb-sticka.

Förresten, på vilket sätt är datorn defekt? (annat än avsaknad av system)

Ursprungligen av Baron:

Jag testade att göra en TM-backup på en ledig disk, men då sägs den vara för stor för att kunna återställas från trots att den borde fylla bara runt 40 procent av tillgänglig lokal disk.

Det där förstod jag inte alls, TM-backup av vad och varför?

Ursprungligen av Baron:

Jag har inte köpt ML heller.

Har du tillgång till en annan Mac med Lion eller Snow Leopard? Isåfall, köp Mountain Lion på denna. Ladda ner den (utan att installera), använd sedan Lion Disk Maker för att göra en USB installer som du sen använder i denna halvtrasiga Mac.

  • Medlem
  • 2013-07-14 14:46
Ursprungligen av IngoX:

Alltså har 10.7 tidigare installerats på datorn då en recoverypartition skapades. Den är låst för ominstallation/nedladdning till det applestorekonto som köpte Lion. Jag vet inte om det funkar, men om du köper 10.8 (från en annan dator) och loggar in med ditt applestorekonto från recoveryläget så får du förhoppningsvis valet att ladda ner och ominstallera 10.8.

När jag följde länken ovan kom jag till en 10.8-recoveryinstallerare, samma som jag har i datorn. Möjligen har datorn haft 10.7 tidigare, men det syns inte när man hamnar i recoveryläget oavsett om det körs från usb-sticka eller lokalt.
Jag kanske ska testa att köpa 10.8 på min dator som redan har 10.8 och se om det går bättre den vägen.

Ursprungligen av IngoX:

Dina val är alltså:
1) hitta skivor för 10.6 och installera, uppgradera till 10.6.8 och köp 10.8 direkt på datorn du vill installera
2) Från en annan dator köp 10.8, gör en bootbar usb-sticka med till exempel Lion Disk Maker
3) Testa mitt förslag ovan först, så slipper du omvägen via usb-sticka.

Förresten, på vilket sätt är datorn defekt? (annat än avsaknad av system)

Ethernetkortet är paj. Men jag har wifi.

Ursprungligen av IngoX:

Det där förstod jag inte alls, TM-backup av vad och varför?

Jag testade att göra en separat TM-backup på min fungerande 10.8-maskin att återställa från, men den gick som sagt inte att använda.
Jag kan heller inte återställa från den 10.6.8-burk som ska ersättas av denna "nya" dator, eftersom den var från en inkompatibel dator.

  • Medlem
  • 2013-07-14 14:47
Ursprungligen av air:

Har du tillgång till en annan Mac med Lion eller Snow Leopard? Isåfall, köp Mountain Lion på denna. Ladda ner den (utan att installera), använd sedan Lion Disk Maker för att göra en USB installer som du sen använder i denna halvtrasiga Mac.

Jag har en dator med 10.6.8, men den kan man inte köpa 10.7 eller 10.8 på för de systemen kan inte köras på den datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-14 15:00
Ursprungligen av Baron:

Jag kanske ska testa att köpa 10.8 på min dator som redan har 10.8 och se om det går bättre

Där har du din enklaste lösning. Vanligtvis kan man hämta ner installationsfilen igen gratis (fast det står köp på knappen), i detta fall där jag antar att datorn är köpt med 10.8 förinstallerat kanske du får betala, jag vet inte men berätta gärna!

Ursprungligen av Baron:

När jag följde länken ovan kom jag till en 10.8-recoveryinstallerare, samma som jag har i datorn

Lion DiskMaker är ett sätt att göra en fullt bootbar installtionsskiva "som det fungerade förr" ;-), inte bara en recovery där man får vänta två timmar på att ladda ner installationsfilerna. Men du måste ha sparat en skivavbild av installeraren (InstallESD.dmg)

Hittar du ingen annan lösning som funkar så PM:a så kan jag hjälpa dig med usb-sticka och posten.

Här är ju lagen luddig men om man har köpt 10.8 så kan man ju ganska enkelt ladda ner det lite var som med tex en torrent och sen installera via usb

http://mac-how-to.wonderhowto.com/how-to/crea...

  • Medlem
  • 2013-07-14 19:17

Men jag lyckades ju inte ens köpa det...

Det är tråkigt när det olagliga alternativet är enklare än det lagliga.

  • Medlem
  • 2013-07-15 10:14

Nu har jag fått tag i och installerat 10.6.3, uppgraderat till 10.6.8 och kunde så äntligen köpa 10.8 i Appstore.
Allt funkar! Men attans så krångligt det ska vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-16 20:34
Ursprungligen av Baron:

Allt funkar! Men attans så krångligt det ska vara.

Krångligt -nåja det beror på vad du jämför med. Vad kostade det dig att få denna gamla häck uppdaterad till senaste operativsystem? Och hur många omöjliga tecken lång var licensnyckeln du skulle knappa in?

1
Bevaka tråden