Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa tidningen, genom brevlådan

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 13:02

Förr när man fick tidningen tog man den UR brevlådan och öppnade den så att man enkelt kunde se HELA sidan.

Sitter som de flesta andra gör och läser en SvD artikel http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nya-robotar-ska-radda-vastvarlden_8335246.svd på min MacBook (1280x800) och förvånas över hur lite jag faktiskt kan se då annonserna täcker mer än hälften av min skärm.

Nu för tiden är det som att läsa tidningen utan att ta den ur brevlådan...

Jag har gjort samma reflektion. Och för att inte tala om de videoreklaminslag som inte går att stoppa fast jag bara gick in på sidan för att läsa artikeln och inte för att väcka min fru som ligger och sover i sängen bredvid mig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-11 15:19

Desto mer material som ska vara "Gratis" desto mer reklam kommer att visas. Vi betalar helt enkelt med reklamen, även fast den mängd som finns idag på nätet inte räcker till för att kompensera för bortfallet från tryckt press på långa vägar.
Videosnuttar som startar ofrivilligt bör inte finnas över huvud taget, lika lite som en webbplats ska ha bakgrundsljud utan att användaren har gett sitt godkännande.

Jo, så är det och det har jag förståelse för - förutom just videosnuttarna...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-11 19:53
Ursprungligen av TureB:

Förr när man fick tidningen tog man den UR brevlådan och öppnade den så att man enkelt kunde se HELA sidan.

Sitter som de flesta andra gör och läser en SvD artikel http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nya-robotar-ska-radda-vastvarlden_8335246.svd på min MacBook (1280x800) och förvånas över hur lite jag faktiskt kan se då annonserna täcker mer än hälften av min skärm.

Nu för tiden är det som att läsa tidningen utan att ta den ur brevlådan...

Jag rekommenderar dig att installera någon typ av ADblocker. Länken du postar ger mig, vid en snabb blick, ingen reklam alls.

Såhär ser det ut hos mig. Bilden är tyvärr* uppbyggd av skärmdumpar:

Hur ser det ut hos dig? En skärmdump av enklare slaget vore skoj.

* Mitt favvoprogram för att avbilda hela hemsidor, Paparazzi! har tyvärr inte möjlighet att avbilda sidor med ADblocker. Men det är kanske topic för en annan tråd som ännu, mig veterligen, ej är skapad.

Senast redigerat 2013-07-11 20:20
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-11 21:10

Tanken gnager dock ofta när man använder ad-block att det är just reklamen som betalar ens besök. Kan i och för sig inte tänka mig att det endast är någon promille som använder ad-block på internet. Men ändå är fler betalväggar att vänta i framtiden.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-11 21:42
Ursprungligen av joakimo:

Tanken gnager dock ofta när man använder ad-block att det är just reklamen som betalar ens besök. Kan i och för sig inte tänka mig att det endast är någon promille som använder ad-block på internet. Men ändå är fler betalväggar att vänta i framtiden.

Då tycker jag vi väntar med att oroa oss för betalväggar fram till dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 00:24

Jag funderade mest på helheten, hur hamnade man här?

Visst, allt går att fixa (ad-blocker, större skärm...) men som det sägs, reklamen finns där av en anledning och inget fel i det, men det hela känns lite töntigt.

Jag hade gärna lagt upp ett screenshot men eftersom man inte längre kan lägga upp bilder här på 99 så orkar jag tyvärr inte (japp, fler saker varför det var bättre förr )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-12 00:40
Ursprungligen av TureB:

Jag funderade mest på helheten, hur hamnade man här?

Resan hit (som inte ens är halvvägs) har väl inte varit en överraskning? Om så är fallet önskar jag TureB att blunda och tänka på ett eget uppfunnet Happy Place.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 20:29
Ursprungligen av filuren:

Resan hit (som inte ens är halvvägs) har väl inte varit en överraskning? Om så är fallet önskar jag TureB att blunda och tänka på ett eget uppfunnet Happy Place.

Jag är kanske en av de få som hellre sitter med en Autosport* i papper än bläddrar runt och fingerzoomar på en iDevice o.s.v.

*Other publications are available

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-13 00:57

Tro mig om jag säger att jag förstår dig.

Allt jag vill göra är att be dig testa en reklamblockerare, eller hitta en tjänst som presenterar nyheter utan reklam.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-13 01:15

Tanken är svindlande, hur många sidvisningar med reklam krävs det för att motsvara intäkten av ett lösnummer av en dagstidning?
Jag har i runda slängar kikat på 61000 webbsidor under ett år på mina datorer. Större delen av dessa adblock'ade. Har jag snuvat webbplatser på annonsintäkter? Intäkter som de skulle ha fått från reklamföretag som i sin tur skulle fått det från en leverantör av en vara/tjänst grundar sig just i att jag köper något från dessa leverantörer. Vilket jag inte gör. Så med adblocker 'snuvar' jag siteägarna, uten adblock 'snuvar' jag producenter av varor/tjänster.

/mina

1
Bevaka tråden