Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini ikapp en iMac 3,06GHz tidigt 2009

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-07-10 14:50

Hej!

Grafikkortet gick i min iMac 3,06GHz tidigt 2009. Nu undrar jag om en ny Mac Mini kommit ikapp när det gäller snabbhet och styrka.

Jag använder datorn till enkel bildhantering och filmredigering (iMovie) men inget spel samt surf och ordbehandling.

Eller bör jag köpa en ny iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-10 15:09

En MacMini fungerar för det mesta bra. Eftersom den bara har en integrerad krets lider den dock i vissa sammanhang.

http://www.barefeats.com/imac12b1.html

- Cinebench och Geekbench ligger MacMinin bra till jämfört med andra maskiner då dessa testar CPU och minne.
- LuxMark och Heaven ligger MacMinin dåligt till jämfört med andra maskiner då dessa testar GPU:n primärt.

http://www.barefeats.com/imac12p1.html
http://www.barefeats.com/imac12p2.html

- I vissa fall presterar MacMinin betydligt mycket sämre än andra pga dess svaga GPU. I ex. Photoshop finns filter som nyttjas grafikkortet och är uppåt 10X snabbare även på en enklare iMac.

Överlag är dock MacMinin en trevlig maskin. Använder du den som en "vardagsmaskin" lär de räcka fint. Rekommenderar minst 8GB RAM samt en 256GB SSD-disk om du har råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-10 15:15

En till referens:
- Din iMac får 4650Geekbench.
- En modern MacMini får upp till 12779 i samma test, nästan 3 ggr så hög siffra.

Det har skett mycket på "konsumentmaskinerna" de senaste åren minst sagt. Men, har du behov av en ny skärm också är en iMac en ganska trevlig lösning. Jag har sett att bl.a. inWarehouse har en drive på iMac just nu med runt 2000 kr rabatt. Det kan ha och göra med att nya maskiner är på gång. Enligt en banner här på 99mac.se får man ingångs 21" iMacen för 9990 kr vilket är riktigt prisvärt. Dock stämmer inte det priset överrens med priset på deras hemsida...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-07-10 16:48

Tack för svar. Erik!

Jag har tittat på testerna och nya lilla Mac Mini klar sig bra i jämförelse med min nuvarande iMac. Du har gett mig mer kött på benen.

Ursprungligen av Erik.dv:

En MacMini fungerar för det mesta bra. Eftersom den bara har en integrerad krets lider den dock i vissa sammanhang.

http://www.barefeats.com/imac12b1.html

- Cinebench och Geekbench ligger MacMinin bra till jämfört med andra maskiner då dessa testar CPU och minne.
- LuxMark och Heaven ligger MacMinin dåligt till jämfört med andra maskiner då dessa testar GPU:n primärt.

http://www.barefeats.com/imac12p1.html
http://www.barefeats.com/imac12p2.html

- I vissa fall presterar MacMinin betydligt mycket sämre än andra pga dess svaga GPU. I ex. Photoshop finns filter som nyttjas grafikkortet och är uppåt 10X snabbare även på en enklare iMac.

Överlag är dock MacMinin en trevlig maskin. Använder du den som en "vardagsmaskin" lär de räcka fint. Rekommenderar minst 8GB RAM samt en 256GB SSD-disk om du har råd.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-07-10 16:55

Jag behöver en skärm och då är en iMac ett bra val, som du påpekar. Stoppar jag in mer minne och en snabbar disk ( plus skräm ) i en Mac Min blir priset ungefär detsamma. Lutar mot att det blir en ny iMac.

Ursprungligen av Erik.dv:

En till referens:
- Din iMac får 4650Geekbench.
- En modern MacMini får upp till 12779 i samma test, nästan 3 ggr så hög siffra.

Det har skett mycket på "konsumentmaskinerna" de senaste åren minst sagt. Men, har du behov av en ny skärm också är en iMac en ganska trevlig lösning. Jag har sett att bl.a. inWarehouse har en drive på iMac just nu med runt 2000 kr rabatt. Det kan ha och göra med att nya maskiner är på gång. Enligt en banner här på 99mac.se får man ingångs 21" iMacen för 9990 kr vilket är riktigt prisvärt. Dock stämmer inte det priset överrens med priset på deras hemsida...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-10 19:11
Ursprungligen av Iréne:

Jag behöver en skärm och då är en iMac ett bra val, som du påpekar. Stoppar jag in mer minne och en snabbar disk ( plus skräm ) i en Mac Min blir priset ungefär detsamma. Lutar mot att det blir en ny iMac.

Ja, jag har själv en iMac 27" 2012 och en MacMini 2011. Ett stort irritationsmoment med MacMinin är hur mycket den låter vid belastning. iMacen kan låta men det blir aldrig störande. Vid normalt datoranvändande är iMacen knäpptyst.

En detalj man lätt glömmer bort vid val av dator.

MacMini från 2012 har tror jag en svalare arkitektur än min lilla vindtunnel. Väl värt att tänka på är att nya maskiner av både MacMini och iMacen lär komma inom en överskådlig tid. Komponenterna i maskinerna har senaste veckorna uppdaterats, det är bara en fråga om när Apple släpper uppdaterade maskiner.

Jag har en ny mac mini och den är fruktansvärt tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-10 22:21
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag har en ny mac mini och den är fruktansvärt tyst.

Även vid belastning? Min är knäpptyst tills jag belastar den.

Ursprungligen av Erik.dv:

Även vid belastning? Min är knäpptyst tills jag belastar den.

Jag har både Mini 2011 2.5i5 (modellen med ATI grafikkort) och Mini 2012 2.6i7 (BTO). Båda är tysta när de idlear, men under belastning så startar 2011 fläktarna rejält mycket tidigare. Det kan vara störande att göra nåt så enkelt som att se på HBO från denna.

Mini 2012 kan föra oljud om man belastar den riktigt riktigt tungt. I normala fall är det dock mycket sällan de startar, det är helt klart på en annan nivå än i 2011. Jag använder min 2012 som workstation 16GB ram, SSD och en Thunderbolt display. Efter cirka 7 månader är jag ännu riktigt nöjd med denna maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 11:13

@air: bra att höra utvecklingen går åt rätt håll.

Vid hård belastning förstår jag fläktarna måste dra igång. Dock anser inte jag fil-kopiering över nätverk som "hård belastning"!

Never the less låter 2012 iMac och MacMini som de är i samma "ballpark" i både prestanda och ljudnivå om man räknar bort valet av snabb GPU.

funderar själv mellan imac och mini. en fördel med mini måste ju vara att man kan uppgradera hårdvaran utan att vaje gång behöva betala för ny skärm (IMAC). Sitter idag med en gammal AM2 PC med 4gig RAM och tycker lightromm börjar sacka lite väl nu med större filer osv. En begagnad mini -11 -12 som uppgraderas med SSD och mer RAM borde väl ge en skjuss iaf, och då kan jag använda min gammla skärm oxå?? eller.

Ursprungligen av VirtualWalker:

En begagnad mini -11 -12 som uppgraderas med SSD och mer RAM borde väl ge en skjuss iaf, och då kan jag använda min gammla skärm oxå?? eller.

Japp!

1
Bevaka tråden