Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels å ä ö

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har parallels på min imac på kontoret, där fungerar det jättebra. Är nu på semester 27 mil bort (så jag kan inte kolla inställningar) och på min macbook fungerar det inte. Jag har parallels 7, windows XP och mac os x 10.8.4. Skriver jag ut från wordpad fungerar det, men inte från mina visma program eller från internet. Får bara konstiga tecken istället. Språkinställningar i kontrollpanelen verkar ok, står svenska överallt. Vet inte vad jag ska hitta på mer. Har ominstallerat parallels tools men det hjälpte inte.

Ursprungligen av Greta723:

...Skriver jag ut från wordpad fungerar det, men inte från mina visma program eller från internet...

Problemet gäller alltså bara vid utskrift? ÅÄÖ funkar på skärmen i Visma, men inte när du skriver ut?

I så fall bör du nog också berätta vilken skrivare du har, och hur den är inkopplad, och huruvida du har installerat rätt drivrutiner för den i Windows.

Ja, på skärmen är allt rätt. Och det inträffar oavsett vilken skrivare jag har. Har använt en hp Laserjet 1022n och en HP photosmart B110 men just nu när jag skriver det här så kom jag på att man ska väl ha något som heter apple skrivare anslutet i windows? Det har jag inte. Nån som vet hur man gör för att koppla in skrivaren rätt??

Jag känner att på datorn jag har på jobbet (där det fungerar) så går utskrifterna via något som heter Applewriter, men det har jag inte på den här datorn. Kan det vara därför det krånglar??

Har aldrig hört talas om något sådant program för att skicka utskrifter från Parallels/Windows till Macens skrivare. Det ska inte behövas något speciellt extraprogram för att fixa utskrifter från Windows i Parallels.

När jag ser namnet Apple Writer så tänker jag på ett gammalt ordbehandlingsprogram som fanns för Apple II i början av 80-talet. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Writer

Du får gärna svara på frågorna jag ställde tidigare:
- Hur är skrivarna kopplade till datorn? Direkt i datorn via USB? Eller på något annat sätt, t.ex i ett nätverk?
- Har du installerat drivrutiner för skrivarna i Windows?

Laserjet 1022 n var ansluten via usb, och photosmarten var ansluten via ett trådlöst nätverk. Photosmart har jag inte använt tidigare så där installerades drivrutinerna när jag anslöt den. Båda verkar ha drivrutiner i windows.

Hej, jag löste det. Satt med samma problem.

1. Stäng av Visma.
2. öppna "Skrivare och fax"
3. Välj "Egenskaper" på din förvalda skrivare
4. Välj "Utskriftsinställningar"
5. Välj "Avancerat"
6. I trädet under "Grafik" ändrar du "True Type-teckensnitt" till "Hämta som nedladdningsbart teckensnitt"
7. Gå ur med knapparna "OK", "Verkställ" etc...

Ta-da!

1
Bevaka tråden