Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katalogisera dvd Filmer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra program som kan Katalogisera dvd Filmer på en extern disk,gärna med möjligheten att visa omslaget oxå
Har tittat runt men kan inte finna vad jag söker, (kan bero på att allt står på engelska )

Hans

Det finns ett program som heter Delicous Library: Delicious Library 2

Det är shareware, kostar 40 dollar. Med en webbkamera kan du läsa av streckkoden på dvd-omslaget och programmet hämtar omslagsbilder och info från Amazon. Vet dock inte om detta funkar med svenska streckkoder. Har testkört det lite men lyckades då aldrig få till de omslagsbilder som gäller här i Sverige. Programmet har tydligen uppdaterats nyligen.

Tack
Jag kollar
Hans

Xbox media center (Porting XBMC to OS X) kan katalogisera (och spela upp) filmer från en usb- eller nätverkshårddisk.

Hej

Jag har byggt ett antal databaser, prof. och mera amatör. De första gällde just filmregister för eget bruk, Beta och VHS på den tiden, nu gäller DVD och BD. Samlandet började när Världen slogs om Beta Max eller VHS. Personligen föredrog jag Beta - men tvingades över till VHS. Jag kan skicka Dig några layouter som pdf-filer så att Du får en uppfattning om möjligheterna. Omslagen får Du scanna in själv.

För närvarande ligger jag på ca 3500 titlar, inte bara spelfilm utan blandad kompott av dokumentär, musik, och en del, för mig, intressanta TV-serier, Star Trek inte minst, inte att förglömma svensk film före 1960, inspelade från TV.

Alltså, mitt registerprogram kan Du få - om detta är ett enstaka önskemål. Väcks däremot ett allmänt intresse får jag väl sätta upp något pris...

MEN Du och ni andra måste skaffa File Maker Pro för att kunna använda min dadabas.

MVH
/Challe43

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-07 20:01

Är också på jakt efter något form av program. Egentligen så skulle jag nöja mig med Excel, men saknar lite funktioner som t.ex. kunna söka och bättre automatisk sortering i bokstavsordning.

Har alltså en DVD-case 1000 skivor så vill liksom bara göra lista på vad som finns. Några tips?

Röstar också för Delicious Library.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-07 23:52

Jag har testat delicious library förr. Får kanske ge det en chans till. Men tror det egentligen är lite för avancerat. Vill liksom bara ha en ren lista med titlar och vilket nummer på plastfickan i caset de har. Vill kunna skriva ut listan samt kunna ha en sökfunktion i programmet på datorn. Allt annat lull lull som följer med i delicious library är lite överflödigt. Samt att många av funktioner finns där automatiskt så man får det även om man inte vill. Hade varit trevligt om man hade kunnat få in sin lista och sökfunktion på ipaden också.

Ursprungligen av Kajan:

Jag har testat delicious library förr. Får kanske ge det en chans till. Men tror det egentligen är lite för avancerat. Vill liksom bara ha en ren lista med titlar och vilket nummer på plastfickan i caset de har. Vill kunna skriva ut listan samt kunna ha en sökfunktion i programmet på datorn. Allt annat lull lull som följer med i delicious library är lite överflödigt. Samt att många av funktioner finns där automatiskt så man får det även om man inte vill. Hade varit trevligt om man hade kunnat få in sin lista och sökfunktion på ipaden också.

Gjorde nåt sånt i HyperCard i the good old MacOS6 days

Hoppsan, jag trodde det var en ny tråd och svarade TS. Men det var ju lite sent... Sorry @Kajan!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-07-08 08:37

Jag använder DVDPedia, http://www.bruji.com/dvdpedia/. Det jag verkligen gillar är funktionen där man kan scanna streckkoden på fodralen för att få in dem i biblioteket.

Finns dessutom en PocketPedia som man kan ha på sin iOS-pryl tyvärr bara synkning via kabel som det är nu. Men jag hoppas på en iCloud-lösning snart.

Sedan finns det ju Google(sökning på engelska): http://en.softonic.com/s/dvd-organizer:mac

Originalresultatet: https://www.google.se/search?q=dvd+organizer+...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-08 09:06

Tror jag har kommit fram till nu att jag egentligen inte söker ett "movie collector" program. Utan egentligen bara en "databas".

Behöver 3 kolumner. När jag lägger till något nytt så ska det automatiskt sorteras i bokstavsordning och där ska vara sökfunktion. Låter mer som en databas egentligen. Men jag vet inte riktigt vad det finns för saker till det.

Databas låter lite overkill. Borde räcka med Excel eller Numbers eller liknande. Tre kolumner. Du får nog göra sorteringen själv (tror inte den går att få automatisk) men det är bara en enda knapptryckning.

Eventuellt så går det ju t.o.m. att fixa i nåt enkelt textprogram. Det enda kravet du verkar ha är att det går att sortera raderna.

En annan fördel med att göra det så enkelt som möjligt är att du kan spara filen i iCloud eller Dropbox och därmed ha tillgång till din "databas" både i dator, telefon och padda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-08 09:20

Ja databas är kanske inte riktigt rätt ord, då jag egentligen inte riktigt vet vad det är. Men du har rätt i att Excel borde räcka, men det jag saknar är sökfunktion och att sorteringen ska göras på ett korrekt "text" sätt här är excel helt off. Excel sorterar 1 10 2 och inte 1 2 10. Har sökt och hittat "lösningar" men det har inte hjälpt mot det problemet.

Mitt Excel (vilken version det nu är, den nya varianten med ikoner istället för menyer) sorterar iallafall 2 före 10. Annars är ju en lösning att inleda med nollor, typ 01 10 02 o.s.v.

Sorterar Excel "fel" så har man fel datatyp på fältet.

  • Medlem
  • 2013-07-08 11:49

DVDpedia har stöd för Discshop och wikipedia.se bl.a.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-08 20:40

Keptang det hjälper inte att ändra datatyp på cellerna när man har mixat med både bokstäver och siffror i samma cell. Så lösningen blev som erro67 skriver att man får skriva 01 istället för 1.

Men tror jag har hittat rätt i djungeln nu. Faktiskt Numbers + iCloud som löste det mesta. Kan nu få upp det på min telefon samt lätt söka i dokumentet där. Verkar också sortera rena siffror lite bättre utan att behöva ändra något iallafall.

Tackar alla för hjälpen och speciellt erro67 som tipsade om både numbers och icloud.

Ja har man annat än siffror inblandat så går det inte att sortera som siffror såklart.

Du kanske kan dela upp det i flera kolumner? Nu vet jag inte exakt vad det är du skriver in, men jag kan tänka mig nåt i stil med att du har åtminstone två "variabler": Filmnummer och filmtitel. Om du skriver numret i en kolumn så innehåller ju den bara siffror, och borde kunna sorteras korrekt, även utan inledande nollor. Men om du blandar siffror och text i samma cell så tolkas ju allt som text.

1
Bevaka tråden