Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion till äldre iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu på sommare sitter jag med en några år gammal iMac som inte är min. Tyvärr har den OS X 10.6.8 och jag får inte tillgång till mitt iCloud m.m. Frågan är vad som händer om jag uppgraderar den till Lion?

Det rör sig om en Intel Core 2 Duo 3,06. Modellidentifierare iMac10,1 (vad det nu betyder). Den har 4 GB minne vilket inte låter så mycket, men det är inget problem idag.

Kommer den bli slö och långsam om jag uppdaterar den?
Kommer Adobe Photoshop Elements 3 fungera? Det står PowerPC i inforutan. Innebär det att den behöver Rosetta som inte finns i Lion?

[Redigerat: Intel Core 2 Duo ska det vara]

Senast redigerat 2013-07-08 11:29

Om den har en Core Duo så går den inte högre än till Snow Leopard. Lion kräver en processor som klarar av det modernare x86_64-arkitekturen från 2003, Core Duo klarar bara ia32. Hade du haft Core 2 Duo så hade det kanske gått bättre, även om Lion inte stöder alla dem heller. Du får klara dig med Snow Leopard. Vill du ha något modernare så får du köra Linux eller Windows.

Om det är en iMac10.1 så har den inte PowerPC utan Intelprocessor precis som du skriver en bit upp o då borde Lion funka i den(med reservation för fel).

Här kan du jämföra lite uppgifter: http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?...

Sorry, Intel Core 2 Duo ska det vara. Jag har ingen aning om vad processorsbeteckningarna betyder längre så jag missade det. Då kan det alltså vara möjligt att installera, men vad händer med prestandan? Oändligt långsam eller ungefär samma?

Photoshop Elements 3 kommer inte fungera på Lion.

Ursprungligen av Theodor:

Sorry, Intel Core 2 Duo ska det vara.

Toppen, då ser det bättre ut.

Ursprungligen av Theodor:

Jag har ingen aning om vad processorsbeteckningarna betyder längre så jag missade det. Då kan det alltså vara möjligt att installera, men vad händer med prestandan? Oändligt långsam eller ungefär samma?

Det kommer att bli ungefär samma. Ska du uppgradera så lägg in Mountain Lion när du ändå håller på.

Ursprungligen av keptang:

Photoshop Elements 3 kommer inte fungera på Lion.

Inga andra PowerPC-program heller för den delen, bara i386/x86_64 kommer fungera.

Jag rekomenderar att du petar in mer Ram i datorn om du vill ha flyt i det du gör. Sitter själv m samma Mac och kör 10.6.8, väntar ev till Mavericks med att uppgradera.

Jag har 12GB Ram i min iMac. Om jag inte minns fel är 16GB max som går att få in i den här modellen

Jag har inga problem med 10.8/Mountain Lion på 4 GB minne. Har en handfull program igång, ungefär hälften av minnet aktivt. Noll byte swap. Om du inte har några problem med minne i 10.6 så kommer det säkert inte vara några problem med det i 10.8. Det beror helt på vad du använder maskinen till.

Eftersom iMacen inte är din hade jag installerat Lion/Mountain Lion på en USB-sticka/hårddisk och valt att starta från det. Du kan välja en annan startdisk när du startar datorn och ha "ditt" OS X på den USB-enheten, med din användare med iCloud och hela baletten.

Jag kör Mountain Lion på 4 GB, inga som helst problem. Mycket kvickare än Lion.

Tack för allt tips. Jag ska lobba lite för bergslejonet och se hur det går.

Mycket lättare att få tag på ML också. 149,- i App Store. Lion får man ordna på annat sätt.

1
Bevaka tråden