Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny med Macbook retina

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Registrerade mig som medlem här då jag köpt min första Mac sen 2008. Valde en 13" retina idag, fastän jag borde väntat på Haswell. Kommer köra denna bredvid min Samsung Series 9 fram till hösten och se vad som kommer. Någon annan som har en retina-modell, erfarenheter av tex Series 9, Zenbook Prime eller Acer S7? Ska iaf bli intressant att se vad jag tycker.

Någon som vet om jag kommer kunna köra Catia på min nya Mac? Någon som har erfarenheter av det?
Kommer min nya dator tycka det är tungt att driva en extern 2560x1440-skärm?
Är det värt att testa Mavericks, och hur gör jag det isf? Har hört att 13" retina har prestanda som är lite i underkant av vad man kunde önska. Kanske är det nya OSX optimerat bättre?

Initialt är jag helt överväldigad av hur mycket inställningar det finns för styrplattan. Har använt W8 på min Series 9 och trodde aldrig alla massa av de gesterna skulle finnas här. Önskar jag kunde få mina sms från min S4a till datorn på nått snyggt sätt, men har inte hittat något ännu.

Om du vill testa Mavericks går du med i Apples utvecklarprogram som kostar $99 om året. Som vanlig användare som inte har lust att råka ut för de problem som kan uppstå i en beta är det knappast värt det.

Senast redigerat 2013-06-30 11:40
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-30 11:10

Googla på Mac, catia och CAD så får du se vad företaget bakom catia har för planer/roadmap för den kombinationen. Och jag vill minnas att det är flera år sedan dom mer eller mindre avskrev detta.

Ursprungligen av Capeman:

Om du vill testa Mavericks går du med i Apples utvecklarprogram som kostar $99 om året. Som vanlig användare som inte har lust att råka ut för de problem som kan uppstå i en beta är det knappast värt det.

Tack. Vad jag läst så är det redan väldigt stabilt, så kanske inte kommer dyka upp så många problem. Kommer det vara en gratis uppdatering sen?

Ursprungligen av frazze:

Googla på Mac, catia och CAD så får du se vad företaget bakom catia har för planer/roadmap för den kombinationen. Och jag vill minnas att det är flera år sedan dom mer eller mindre avskrev detta.

Har googlat massa ang Catia, men hittar aldrig riktigt några svar. Men verkar som en del kör det via bootcamp. Har försökt reda ut om det går att köra med HD4000 allmänt, men har inte riktigt hittat några klara svar på den frågan heller! Ångrar lite att jag inte köpte 15" modellen med Nvidia kortet. Då hade det varit en nobrainer att köra Catia genom Windows. Nu vet jag inte om jag orkar med mekket att installera Windows och sen Catia. Håååååå!

Ursprungligen av paulreedsmith:

Tack. Vad jag läst så är det redan väldigt stabilt, så kanske inte kommer dyka upp så många problem. Kommer det vara en gratis uppdatering sen?

Har googlat massa ang Catia, men hittar aldrig riktigt några svar. Men verkar som en del kör det via bootcamp. Har försökt reda ut om det går att köra med HD4000 allmänt, men har inte riktigt hittat några klara svar på den frågan heller! Ångrar lite att jag inte köpte 15" modellen med Nvidia kortet. Då hade det varit en nobrainer att köra Catia genom Windows. Nu vet jag inte om jag orkar med mekket att installera Windows och sen Catia. Håååååå!

Ursprungligen av paulreedsmith:

Tack. Vad jag läst så är det redan väldigt stabilt, så kanske inte kommer dyka upp så många problem. Kommer det vara en gratis uppdatering sen?

Nej, den kommer antagligen att kosta som Lion och Mountain Lion gjorde, d v s 149,-.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Har googlat massa ang Catia, men hittar aldrig riktigt några svar. Men verkar som en del kör det via bootcamp. Har försökt reda ut om det går att köra med HD4000 allmänt, men har inte riktigt hittat några klara svar på den frågan heller! Ångrar lite att jag inte köpte 15" modellen med Nvidia kortet. Då hade det varit en nobrainer att köra Catia genom Windows. Nu vet jag inte om jag orkar med mekket att installera Windows och sen Catia. Håååååå!

Enligt google så finns inte Cantia till Mac.

Här hittar du lite om hårdvarukrav:
http://www.3dcadforums.com/catia-forum/3539-s...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Enligt google så finns inte Cantia till Mac.

Här hittar du lite om hårdvarukrav:
http://www.3dcadforums.com/catia-forum/3539-s...

Tack. Verkar inte finnas nej, och HD4000 verkar vara på gränsen till för svagt.

Verkar lite dött här på forumet eller? Brukar sitta på Swedroid och där är det mycket liv i luckan!

Om jag skaffar en iphone, kan jag få alla mina sms etc att dyka upp i notiscentret till höger på min Mac?

Senast redigerat 2013-07-05 11:27

@paulreedsmith, nej, bara iMessages, inte SMS.
Med Growl kan du få SMS-notifikationer har jag för mig.

Piratkopiering diskuteras inte här, se §7 i våra regler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-05 11:39

Kika på Parallels Desktop 8. Då kan du köra Windowsprogram i Macmiljö.
http://www.youtube.com/watch?v=CPUO6ERIgyk

Nu kan jag inte så mkt om CAD och vad som krävs osv, men du kan ställa in hur du vill fördela och använda grafiken i Parallels.

Själv föredrar jag bootcamp framför paralells, drar inte lika mkt kräm från datorn.

Ursprungligen av keptang:

@paulreedsmith, nej, bara iMessages, inte SMS.
Med Growl kan du få SMS-notifikationer har jag för mig.

Piratkopiering diskuteras inte här, se §7 i våra regler.

Ok. Tack. Det var riktigt trist det med SMS. Installerade Chrome endast pga Mighty text som fungerar bra, men hade varit otroligt smutt om min önskan hade kunnat besannas!!. Var nära att byta tillbaka till Iphone där om det hade fungerat!

Ser att Growl finns i App Store, men får ingen klar bild av vad det gör exakt. Vill att SMS hamnar i menyn till höger som jag når med 2 fingrar "swipe in". Med Mighty text får jag en ruta i hörnet. Verkar som growl är samma?! En petitess kanske

Tänker dra mig från att installera Windows på denna. Har en Series 9 med samma specs så kommer isf installera Catia på den.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Ok. Tack. Det var riktigt trist det med SMS. Installerade Chrome endast pga Mighty text som fungerar bra, men hade varit otroligt smutt om min önskan hade kunnat besannas!!. Var nära att byta tillbaka till Iphone där om det hade fungerat!

Ser att Growl finns i App Store, men får ingen klar bild av vad det gör exakt. Vill att SMS hamnar i menyn till höger som jag når med 2 fingrar "swipe in". Med Mighty text får jag en ruta i hörnet. Verkar som growl är samma?! En petitess kanske

Tänker dra mig från att installera Windows på denna. Har en Series 9 med samma specs så kommer isf installera Catia på den.

Notiser kan du få, men du kan dessvärre inte svara på SMS:en via datorn. iMessage funkar dock fint så länge du använder Mountain Lion. Kanske Bluestack kan fungera? http://www.bluestacks.com/index.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-05 12:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv föredrar jag bootcamp framför paralells, drar inte lika mkt kräm från datorn.

Smaksak antar jag. Smidiga med Parallels är att man slipper skapa en partition bara för Win. Också gött att kunna jobba som vanlig med sin mac, men när man ska jobba som i detta fallet med CAD, så slipper man starta om och sedan in i Windows.

Jag har faktiskt inte upplevt att det drar så mycket juice heller.. krävs endel optimering visst, men sen tycker jag det blir riktigt schyst faktiskt. Han sitter även på en kraftfull mac

Ursprungligen av barbapappa_86:

Notiser kan du få, men du kan dessvärre inte svara på SMS:en via datorn. iMessage funkar dock fint så länge du använder Mountain Lion. Kanske Bluestack kan fungera? http://www.bluestacks.com/index.html

Med Mighty text får jag en ruta i hörnet när det kommer sms/ringer. Sen kan jag klicka på den och svara på SMS. Men det finns bara till Chrome, och jag tänkte köra på Safari. Nu installerade jag Chrome ändå, men måste starta Chrome för att det ska fungera. Vill ha en integrerad lösning som fungerar perfekt. Mighty Text är bra men långt ifrån perfekt.

Anledningen till att jag tänkte köra Safari är att jag hört att den dra mindre batteri!

Ursprungligen av paulreedsmith:

Med Mighty text får jag en ruta i hörnet när det kommer sms/ringer. Sen kan jag klicka på den och svara på SMS. Men det finns bara till Chrome, och jag tänkte köra på Safari. Nu installerade jag Chrome ändå, men måste starta Chrome för att det ska fungera. Vill ha en integrerad lösning som fungerar perfekt. Mighty Text är bra men långt ifrån perfekt.

Anledningen till att jag tänkte köra Safari är att jag hört att den dra mindre batteri!

Ok, det närmaste någon har kommit den lösning du letar efter är nog Apples iMessage. Jag känner tyvärr inte till ngn annan.

1
Bevaka tråden