Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar nypris och eventuellt kvitto Macbook Air mid 2011

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenrare!!

Som rubriken lyder så försöker jag ta reda på vad min Macbook air mid 2011 kostade när den var ny.

Det är nämligen så att jag har tappat min i golvet och ska nu börja krångla med försäkringsbolaget.
De kommer givetvis vilja ha ett kvitto för att kunna se nypris och inköpsdatum.
Detta äger jag tyvärr inget då jag köpt den begangat.

Så jag skulle behöva något som styrker vad datorn kostade i nypris.
Antar att det står serienummer på alla kvitton så man kan inte direkt "låna" ett kvitto och säga att det är ens eget.
Men om man har ett lånat kvitto så kan man åtminstånde trycka på vad datorn kostade ungefär när den var ny då Apple's produkter brukar ligga i samma prisklass överallt.

Är tacksam för all hjälp jag får!

Mvh Oskar

Om vi ska kunna berätta vad den kostade ny så måste du berätta mer.

Är det en 11- eller 13-tummare?
Vilken processor?
Hur mycket minne?
Hur stor disk (SSD)?

Juste!
Måste varit helt snurrig när jag skrev. Glömde helt bort alla spec.

Det är en 1.6ghz processor, 4gb ram och 128gb ssd. Och skärmen är en 11".

Jag kan inte låta blir att tänka på att en ny Air precis har kommit ut. Och då brukar nog dessa hoppsan-jag-tappade-den-i-golvet-ärenden till försäkringsbolagen vara oproportionerligt många sett till övriga året.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag kan inte låta blir att tänka på att en ny Air precis har kommit ut. Och då brukar nog dessa hoppsan-jag-tappade-den-i-golvet-ärenden till försäkringsbolagen vara oproportionerligt många sett till övriga året.

Nu ser inte jag på något sett hur detta skulle hjälpa mig?
men faktumet är att jag har varit väldigt nöjd med datorn och att jag skulle planera att ta sönder den för att få en skulle aldrig falla mig in!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-07-03 13:43
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag kan inte låta blir att tänka på att en ny Air precis har kommit ut. Och då brukar nog dessa hoppsan-jag-tappade-den-i-golvet-ärenden till försäkringsbolagen vara oproportionerligt många sett till övriga året.

Ijuförsig så är det så att man har 1500 i självrisk (nästan alltid det beloppet eller högre) sen räknar dom bort värde tapp på produkten samt att på datorer så är det ganska mycket värde tapp hos försäkrings bolagen för att tekniken går framåt så snabbt på dator marknaden enligt dom.
Med andra ord att slänga en air i backen bara för att få ut försäkrings pengar är nog det dummaste man kan göra.
Först och främst för att man inte får så mycket pengar för datorn efter man räknat ner beloppet samt betalt självrisk. Och sen även för att du nästan helt säkert får mycket mer för datorn om du hade sålt den på blocket.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-03 13:44

Man kan förvisso misstänka vad man vill, men vi har ingen aning om hur det gått till i TS fall. Därför bör man kanske inte heller insinuera försäkringsbedrägeri.

Jag antar att du måsta lämna in datorn till en auktoriserad verkstad. De kommer sedan ge ett prisförslag på lagning av datorn och jag antar att de dessutom kan meddela nypris. Sedan är det upp till försäkringsbolaget vad de gör. Jag har aldrig behövt visa kvitto på inköpta produkter som gått sönder eller blivit stulna.

Ursprungligen av andas:

Man kan förvisso misstänka vad man vill, men vi har ingen aning om hur det gått till i TS fall. Därför bör man kanske inte heller insinuera försäkringsbedrägeri.

Jag antar att du måsta lämna in datorn till en auktoriserad verkstad. De kommer sedan ge ett prisförslag på lagning av datorn och jag antar att de dessutom kan meddela nypris. Sedan är det upp till försäkringsbolaget vad de gör. Jag har aldrig behövt visa kvitto på inköpta produkter som gått sönder eller blivit stulna.

Detta har jag givetvis gjort har lämnat in den till Machuset och de har gjort en skaderapport att de skulle kosta 10xxxkr att laga.
men försäkringbolaget vill ha ett kvitto på vad den kostade, detta förmodligen eftersom att datorn är under 2 år gammal och därmed ska jag kunna få ut nypris på den.

de på Machuset kunde dessvärre inte hjälpa mig med vad den har kostat och inte heller de på Apple Support.

Den kostade 11000kr ny.

Vänligen håll er on topic.

Ursprungligen av keptang:

Den kostade 11000kr ny.

Vänligen håll er on topic.

Har du någon länk till hemsida eller dokument osv som styrker detta?
tack för hjälpen

Ursprungligen av OskarGert:

Har du någon länk till hemsida eller dokument osv som styrker detta?
tack för hjälpen

Självklart, Apples egen hemsida.

Ursprungligen av keptang:

Underbart! du fattar inte hur mycket jag har letat efter denna. kanske bara är dålig på att leta? men är dig evigt tacksam!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-03 20:44
Ursprungligen av OskarGert:

Detta har jag givetvis gjort har lämnat in den till Machuset och de har gjort en skaderapport att de skulle kosta 10xxxkr att laga.
men försäkringbolaget vill ha ett kvitto på vad den kostade, detta förmodligen eftersom att datorn är under 2 år gammal och därmed ska jag kunna få ut nypris på den.

de på Machuset kunde dessvärre inte hjälpa mig med vad den har kostat och inte heller de på Apple Support.

Om du har köpt den begagnad borde du väl inte kunna begära nypris för den, eller har du såpass bra villkor i din försäkring?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-03 22:54

Det handlar inte om vad man betalat för den, utan vad det kostar att få den ersatt. Sedan drar försäkringsbolaget av för ålder och självrisk.

1
Bevaka tråden