Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskat ljud från studiomonitorer

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några dagar sedan så började mina monitorer att brusa. Ingen big deal då bruset inte hörs när de faktiskt används, men ändå lite frustrerande. Dessa monitorer använder jag:

http://www.krksys.com/krk-studio-monitor-spea...

Har endast två stycken och oljudet kommer från båda. Dessa är kopplade från en Yamaha Audiogram 3 med 1/4" kabel:

http://www.thomann.de/se/yamaha_audiogram_3.h...

Hur råder jag bot på detta? Har googlat och vissa säger att nätagget kan ge dessa störningar om det ligger nära kabeln, alt är dåligt. Har dock testat att flytta datorn ca en meter bort utan lösning.

Edit: Har spelat in oljudet men vet ingen bra site som kan spela upp den direkt i webbläsaren (Soundcloud inget alt då jag redan använder det).

Senast redigerat 2013-07-01 20:16

Har du jordade uttag?
I vilka lägen låter det, när allt är på och inkopplat?
Har du allt kopplat till samma strömkontakt i väggen?

Ursprungligen av keptang:

Har du jordade uttag?
I vilka lägen låter det, när allt är på och inkopplat?
Har du allt kopplat till samma strömkontakt i väggen?

Hur vet jag om de är jordade? Googlade lite och det verkar som att jag måste mäta med ngn utrustning. Är det verkligen så?

En monitor är kopplad till samma grendosa som datorn, medans den andra är kopplad till ett annat uttag.

Oljudet måste komma från datorn. När jag scrollar högst upp på denna sida till reklamen så börjar det väsnas ännu mer. Scrollar jag ned så att den inte längre syns i webbläsaren så lugnar oljudet ned sig.

Edit: Önskar nästan såhär i efterhand att jag köpte XLR istället för 1/4". Har bara en XLR på externa ljudkortet också :/

Testa med att koppla allt till samma uttag.

Ladda upp ljudfilen på t.ex. Youtube/Dropbox/SkyDrive eller liknande.

Ursprungligen av keptang:

Testa med att koppla allt till samma uttag.

Ladda upp ljudfilen på t.ex. Dropbox/SkyDrive eller liknande.

Då måste jag köpa mig en till grendosa. Ingen större bedrift så jag återkommer när jag har testat.

Kan det verkligen vara uttaget? Jag stängde av datorn (monitorerna var på), då försvann oljudet. Känns mer som att det är datorn som orsaker det, men vad vet jag.

Har du några lurar så testa med dessa direkt i datorn och kolla om du får några störningar då.
Troligen inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-01 18:30

Är där några metallgrajer i kanterna på uttaget så ska det vara jordat.

Ursprungligen av keptang:

Har du några lurar så testa med dessa direkt i datorn och kolla om du får några störningar då.
Troligen inte.

Helt tyst i lurarna.

Ursprungligen av Kajan:

Är där några metallgrajer i kanterna på uttaget så ska det vara jordat.

Då ska det vara jordat. Samtliga uttag som används har två metallpinnar i jacket.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-01 20:16

Dålig USB-kabel till Yamahan?

Ursprungligen av Konrad:

Dålig USB-kabel till Yamahan?

Ska testa, har en likadan kabel till mitt keyboard. Måste bara koppla om..

Edit: Nope, samma problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-01 20:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska testa, har en likadan kabel till mitt keyboard. Måste bara koppla om..

Edit: Nope, samma problem.

Hur är högtalarna anslutna till Yamahan?

Jag har två Alesis M1 Active som är anslutna till en iMac med ministereoplugg i utgången på Macen. Häromdagen hade jag missljud i form av brus och knaster. Det gick över när jag snurrade på kontakten som sitter i själva Macen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-01 20:45

Men du sa att det började för några dagar sedan. Har du verkligen inte gjort något i boendet? Även helt andra saker som typ köpt en ny micro eller lagt in en matta?

Ursprungligen av Konrad:

Hur är högtalarna anslutna till Yamahan?

Jag har två Alesis M1 Active som är anslutna till en iMac med ministereoplugg i utgången på Macen. Häromdagen hade jag missljud i form av brus och knaster. Det gick över när jag snurrade på kontakten som sitter i själva Macen.

Dom är anslutna via 1/4" TRS direkt till ljudkortet. Har redan testat att skruva runt på dem.

Ursprungligen av Kajan:

Men du sa att det började för några dagar sedan. Har du verkligen inte gjort något i boendet? Även helt andra saker som typ köpt en ny micro eller lagt in en matta?

Stämmer bra. Har lagt trall på min balkong, men det gör nog ingen skillnad Kom nu på att jag bytte till DVI istället för HDMI på skärmen. Ska genast testa att koppla bort den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-03 14:00

Och hur gick det?
Är det nätbrum kan det hjälpa att vända stickkontakten ett halvt varv. Vi har ju ingen standard för vilken som är fas resp nolla.
Vad har du för dator? Ansluten med jordad kabel?

Ursprungligen av kenjon:

Och hur gick det?
Är det nätbrum kan det hjälpa att vända stickkontakten ett halvt varv. Vi har ju ingen standard för vilken som är fas resp nolla.
Vad har du för dator? Ansluten med jordad kabel?

Har inte haft tid att testa ännu, återkommer så snart jag har tagit bort DVIn.

Kör en hackintosh:

Hur vet jag om kablarna är jordade? Ska testa att vrida stickkontakten ett varv i samma veva som jag tar bort DVIn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-03 14:21

Jordade kablar har tre ledare, två stift och en jordskena på vardera sidan av stickproppen. Ojordade saknar jordskenan.

Ursprungligen av kenjon:

Jordade kablar har tre ledare, två stift och en jordskena på vardera sidan av stickproppen. Ojordade saknar jordskenan.

Så här ser min ut iaf. Förstår jag dig korrekt så är det jordade kablar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så här ser min ut iaf. Förstår jag dig korrekt så är det jordade kablar.

http://www.ledlab.se/CommonResources/Files/www.ledlab.se/Produkter/Tillbeh%C3%B6r/Kablar/Jordad%20kontakt.JPG

Fast ditt uttag i väggen är väl inte jordat?

Ursprungligen av keptang:

Fast ditt uttag i väggen är väl inte jordat?

Ska de vara tror jag, så här ser de ut:

Ursprungligen av barbapappa_86:

Yes. Så länge man dragit kabeln bakom också, men det får man förutsätta att det är gjort.

Det verkar vara den sketna DVI-kabeln som jag köpte från Claes Ohlssons som var boven. Tydligen så hittade inte min skärm HDMI automatisk (som den alltid ha gjort), därav jag trodde den var kaputt, men icke. Lite trixande med knapparna på skärmen så får den nu signal via HDMI. Inget mera oljud

EDIT: Mycket bättre, men hör ändå visst oljud. Tror jag får lämna in ljudkortet.

EDIT2: Kan var CPUn som inte orkar med..

Senast redigerat 2013-08-14 18:00

Verkar vara min CPU (hoppas!)

Måste klura ut hur jag gör för att sprida belastningen i Logic till fler kärnor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-25 17:53

Jag köpte ett par nya studiomonitorer (Samson) till uterummet. Kopplade dem till en gammal AirportExpress som jag hade liggande.
Får ett kraftigt nätbrum. Kopplade in en jordad kabel till Expressen istället för duck head. Betydligt mindre brum, men fortfarande störande.
Startar jag musiken i iTunes blir det knäpptyst och efter ett par sekunder börjar musiken strömma och det låter som det ska. Pausar jag musiken i iTunes tar det 5-6 sekunder innan iTunes har "kopplat ner" Expressen, och brummet kommer tillbaka.
Någon annan som har upplevt detta? Och blir det likadan med den nya AirportExpress? Där är det ju inte lika lätt att koppla in jordning….

1
Bevaka tråden