Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisken i PS3 mot SSD. Vilken ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mors

Sedan ett tag tillbaks krånglar den inbyggda hårddisken i min PS3(300GB), krånglet brukar visa sig i ett meddelande som säger att filsystemet är korrupt, jag har också råkat ut för att systemet låser sig totalt.

Än så länge har jag inte råkat ut för timslånga reparationer men jag antar att det kan ske. Av den 300GB (298GB formaterad) stora disken använder jag bara 95GB.

Först hade jag tänkt att jag skulle skaffa en extern backupdisk men efter ett snack med en av killarna på Macoteket på Kungsgatan som rådde mig att byta ut disken mot en SSD istället så har jag börjat titta på detta. Detta var något jag faktiskt funderade på redan innan jag köpte min PS3'a men då blev det inte av pga att jag inte skulle tjäna så mycket på det.

VIlken som helst, det är standard 2,5"-diskar i PS3.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 09:10

Det är ganska meningslöst med en SSD i PS3'an, googla på på det får du se att det handlar om väldigt små vinster.

Vill du ändå ha en så är det standard 2.5" s-ata max 9.5mm tjock.

Ursprungligen av Json_81:

Det är ganska meningslöst med en SSD i PS3'an, googla på på det får du se att det handlar om väldigt små vinster.

Vill du ändå ha en så är det standard 2.5" s-ata max 9.5mm tjock.

Är väl medveten om att vinsten i laddningshastighet är minimal men då jag står inför behovet av att byta disken eftersom den felar(?) så kan jag ju lika gärna byta till en som saknar rörliga delar som kan fela än mer. Dessutom kan jag ju se av mitt spelanvändande att jag knappt använder 1/3 av den totala diskytan...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-02 10:25
Ursprungligen av Json_81:

Det är ganska meningslöst med en SSD i PS3'an, googla på på det får du se att det handlar om väldigt små vinster.

Meningslöst är det inte och prestandavinsten med att installera en SSD beror en hel del på vika titlar man spelar.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoun...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 15:24
Ursprungligen av Mymac4ever:

Är väl medveten om att vinsten i laddningshastighet är minimal men då jag står inför behovet av att byta disken eftersom den felar(?) så kan jag ju lika gärna byta till en som saknar rörliga delar som kan fela än mer. Dessutom kan jag ju se av mitt spelanvändande att jag knappt använder 1/3 av den totala diskytan...

Hur stor SSD har du tänkt dig?

Ursprungligen av Gordy:

Meningslöst är det inte och prestandavinsten med att installera en SSD beror en hel del på vika titlar man spelar.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoun...

Rätta mig om jag har fel, men 60GB fanns bara i den allra första modellen av PS3?
Lite som de är inne på i texten skulle det troligen ge samma resultat med en modern disk, prestandan har ökat ganska rejält på 2.5" diskar på 6 år.
Jag har inget av de spelen annars hade jag testat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-02 15:30
Ursprungligen av Json_81:

Hur stor SSD har du tänkt dig?

Rätta mig om jag har fel, men 60GB fanns bara i den allra första modellen av PS3?
Lite som de är inne på i texten skulle det troligen ge samma resultat med en modern disk, prestandan har ökat ganska rejält på 2.5" diskar på 6 år.
Jag har inget av de spelen annars hade jag testat.

Klart prestandan på vanliga diskar har ökat men de ligger ju fortfarande på flera prestandapunkter rätt långt efter de flesta SSD: er.

Grejen med SSD är ju accesstiderna, som är hästlängder bättre än någon mekanisk hårddisk någonsin kommer komma upp i.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 16:35
Ursprungligen av Gordy:

Klart prestandan på vanliga diskar har ökat men de ligger ju fortfarande på flera prestandapunkter rätt långt efter de flesta SSD: er.

Ursprungligen av keptang:

Grejen med SSD är ju accesstiderna, som är hästlängder bättre än någon mekanisk hårddisk någonsin kommer komma upp i.

Ja, men i det här fallet begränsar ju PS3'an SSD rejält, det är inte samma sak som i en dator.
Alla tester jag sett med PS3'or visar på marginella skillnader i laddnings/installationstider, inte någonstans i närheten av den skillnaden det blir i en dator.

Nu verkar ju dock TS vilja ha en SSD ändå, så vi kan släppa prestanda-diskussionen.

Ursprungligen av Json_81:

Hur stor SSD har du tänkt dig?
....

Då jag i dagsläget använder 95GB känns 120GB(~118GB Formaterat?) lite väl snålt så det får nog bli en 240

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 20:05
Ursprungligen av Mymac4ever:

Då jag i dagsläget använder 95GB känns 120GB(~118GB Formaterat?) lite väl snålt så det får nog bli en 240

Låter som ett bra val.
Om du inte tänkt flytta disken till något annat senare så gå på pris före prestanda.

112GB har jag för mig en 120GB disk blir, det har inget med formateringen att göra utan disktillverkarna räknar med basen 10 (1KB = 1000 bytes) och en del OS med basen 2 (1KB = 1024 bytes).
Din nuvarande disk är nog 320GB/298GB, mig veterligen har det aldrig funnits några 300GB-diskar

Ursprungligen av Json_81:

Låter som ett bra val.
Om du inte tänkt flytta disken till något annat senare så gå på pris före prestanda.

112GB har jag för mig en 120GB disk blir, det har inget med formateringen att göra utan disktillverkarna räknar med basen 10 (1KB = 1000 bytes) och en del OS med basen 2 (1KB = 1024 bytes).
Din nuvarande disk är nog 320GB/298GB, mig veterligen har det aldrig funnits några 300GB-diskar

320/298 kan nog stämma o av detta använder jag som sagt bara 95 men även om jag avinstallerar en del spel så kännsdet bättre att vara på den säkra sidan o ha lite till övers

Hade en SSD i min PS3 phat av första version.

Tyckte det var rent slöseri så den fick en hybdrid-disk istället av Seagate senaste modell (Thin SSHD 500GB).
Jämförelse med en 5400rpm disk är det mycket bättre men ingen större skillnad där heller.

Så när man tänker efter kunde man låtit bli och slösa pengar på dyrare disk till PS3.

Ursprungligen av Borttaget:

Hade en SSD i min PS3 phat av första version.

Tyckte det var rent slöseri så den fick en hybdrid-disk istället av Seagate senaste modell (Thin SSHD 500GB).
Jämförelse med en 5400rpm disk är det mycket bättre men ingen större skillnad där heller.

Så när man tänker efter kunde man låtit bli och slösa pengar på dyrare disk till PS3.

Ok, tydligen läste någon inte det första inlägget så noga. Jag behöver en ny disk för att filsystemet krånglar på den gamla. Förslaget jag fick från killen på Macoteket var att skaffa en ssd o sätta internt istället för min ursprungliga idé som var att skaffa en extern backupdisk->kopiera över allt->blåsa den interna->o kopiera tillbaks spelfilerna igen efter ominstallation av PS-programvaran.

Åsikterna om en ssd's fördelar eller nackdelar verkar gå brett isär så jag säger såhär: ge mig det mest kostnadseffektiva förslaget, utan onödiga floskler, för att fixa mitt problem. Jag kan ju säga det att ngt snabbare laddtider alltid är trevligt även om ett felfritt lagringssystem ligger i högre prio varför jag fått för mig att en ssd, som saknar rörliga delar, är bättre i längden än en vanlig hd som kan paja på fler sätt än ett.

Jag kan tänka mig att det korrupta filsystemet har sitt ursprung i en kombination av låsningar, som kräver tvångsavstängning av PS3'an, och otaliga på- och avinstallationet av spel

Senast redigerat 2018-07-23 09:26
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ok, tydligen läste någon inte det första inlägget så noga.

Jag läste och valde ändå att skriva som jag gjorde.

Men skall komma med ett alternativ.
Det billigaste enligt prisjakt...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1498545

Personligen skulle jag nog lägga pengarna på denna oberoende pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441706

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 21:53
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ok, tydligen läste någon inte det första inlägget så noga. Jag behöver en ny disk för att filsystemet krånglar på den gamla. Förslaget jag fick från killen på Macoteket var att skaffa en ssd o sätta internt istället för min ursprungliga idé som var att skaffa en extern backupdisk->kopiera över allt->blåsa den interna->o kopiera tillbaks spelfilerna igen efter ominstallation av PS-programvaran.

Åsikterna om en ssd's fördelar eller nackdelar verkar gå brett isär så jag säger såhär: ge mig det mest kostnadseffektiva förslaget, utan onödiga floskler, för att fixa mitt problem. Jag kan ju säga det att ngt snabbare laddtider alltid är trevligt även om ett felfritt lagringssystem ligger i högre prio varför jag fått för mig att en ssd, som saknar rörliga delar, är bättre i längden än en vanlig hd som kan paja på fler sätt än ett.

Jag kan tänka mig att det korrupta filsystemet har sitt ursprung i en kombination av låsningar, som kräver tvångsavstängning av PS3'an, och otaliga på- och avinstallationet av spel

Mest kostnadseffektivt är definitivt en standard-disk. En snabbtitt på inet.se, 240GB samsung SSD 1349:-, 320GB WD vanlig disk 404:-
Jag har ingen statistik på hur ofta SSD'er går söndra kontra traditionella diskar, men skulle tro att det är rätt lika. Även om SSD inte har rörliga delar slits minnesceller ut, strul med firmwares etc om man har otur.

80GB disken i min PS3 är ca 6 år, den har tuffat på bra tills jag bytte den häromdan till en 320GB jag hade liggande pga att jag skaffade PS+ och den plötsligt var väldigt liten.

...fick dagens mail från OWC med nya erbjudanden o ett av dem var en 500GB SSDhybrid från Seagate för $85 (cirka 580kr)...tempting, gillar att handla från OWC

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-03 18:42
Ursprungligen av Mymac4ever:

...fick dagens mail från OWC med nya erbjudanden o ett av dem var en 500GB SSDhybrid från Seagate för $85 (cirka 580kr)...tempting, gillar att handla från OWC

Låter som ett bra val.

Mors, jag väcker liv i denna tråden igen för även om jag köpt min SSHD så har jag ännu inte gjort bytet. Vad jag förstår så måste jag i realiteten ha ännu en disk, iaf om jag tolkat infon på bla Playstationsidan rätt.

Ni som gjort ett dylikt byte kanske kan bekräfta detta men vad som behövs är alltså(?)
Disk 1(originalet på plats i PS3'an)
Disk 2(för att göra säkerhetskopia till och för att kopiera säkerhetskopia ifrån när disk3 ersatt disk1)
Disk 3(den nya disken)

mao behöver jag en disk till, om jag inte kan ta någon gammal liggande disk vilken som helst(3,5 tum har jag gott om) som jag stoppar in i ett kabinett, har jag också.

Helt korrekt. Eller gör som jag som inte orkade göra backup på allt, gör backup på savefilerna på USB-sticka t.ex. och installera om eventuella spel.
Lägg sen tillbaks savefilerna bara.

Har du PSN+ så har du förmodligen redan savefilerna i molnet.

Så trevligt att tråden väcks till liv igen.

Kan ju då nämna att jag ändrat mig sedan sist.

För någon vecka sedan inhandlades en Seagate 600-serie SSD och det ångrar jag inte.
Jag märker direkt skillnaden även om den inte är stor från en SSHD.

Vill uppmärksamma andra att man kan spara tid!
Jag gjorde då en komplett backup eftersom detta är enda sättet att föra över en del sparfiler som har "copy-protection (om man inte har PSN+).
Dock bör man nog radera alla spel och behålla sparfilerna då en backup till extern disk tog mig totalt 8 timmar att säkerhetskopiera och återställa

Projektet har inletts. Just nu sker backup o sist jag tittade, innan jag slog av tv'n, skulle det ta tre timmar. Troféer flyttas visst inte i backup'en men det fanns möjlighet att synka dessa m servern så jag gjorde det innan jag backade upp. Har också sett att jag möjligen måste ladda ner firmware o lägga i en egen mapp i backup-filen m namnet "update".

Jag tänker definitivt inte radera originaldisken förrän jag vet att allt funkar som det ska

Originaldisken skall du nog inte använda till något annat öht, i alla fall inget mission critical, så den kan väl få ligga i en byrålåda tills vidare?

Allt verkar funka som det ska men möjligen skulle jag behöva installera om spelen iaf. Visst kan man ta bort spelet utan att sparfiler o dylikt försvinner samtidigt?

Jag har nämligen fortfarande underliga "artefakter" på skärmen vilka tydligen inte hade att göra med hårddiskens skick. Ibland när jag panorerar åt sidan så blir det som en vågrät linje tvärs över hela bilden - ungefär som att man skurit i en stillbild m ett knivblad. Linjen försvinner lika fort som den kom men det är ett återkommande fenomén. Det syns inte när jag spelar film i samma PS3a

Ursprungligen av Mymac4ever:

Allt verkar funka som det ska men möjligen skulle jag behöva installera om spelen iaf. Visst kan man ta bort spelet utan att sparfiler o dylikt försvinner samtidigt?

Ja, men se till att ha backup.

1
Bevaka tråden