Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten har lagt av på redan stekhet MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 01:07

Hej, jag har en Macbook från (Augusti) 2008. Den har varit en trogen tjänare i 5 år men har blivit varmare och varmare allt lättare. Numera kan jag absolut inte streama någon video på någon TV-kanals Play-tjänst, då slocknar datorn för att förhindra överhettning. Fram tills nu har fläkten gått på högvarv, först av sig självt efter ett tags användning , sen självvalt genom smcFanControl.

Nu har fläkten lagt av och det mest anmärkningsvärda är att datorn knappt är varmare under 0 rpm än vad den är på 6200 rpm. Vad kan detta bero på? Har funderat på att köpa nytt ett tag men måste nog vänta pga ekonomiska skäl. Tänker att jag reparerar den jag har så länge. Funderar på ifall det är lönt och ifall det räcker med att byta fläkten med tanke på att den är ungefär lika varm med fläkt som utan. Har någon några bra idéer och tankar? Hur kommer jag billigast och lättast åt reservdelar egentligen?

  • Medlem
  • 2013-06-22 09:46

Att datorn är lika varm med fläkten som utan håller jag för osannolikt. Varför satte då Apple in en fläkt från början?
Har din dator varit stekhet hela tiden trots att fläkten har fungerat tyder det bara på att fläkten inte har fungerat som det ska på mycket lång tid.

Ursprungligen av DLP:

Hej, jag har en Macbook från (Augusti) 2008. Den har varit en trogen tjänare i 5 år men har blivit varmare och varmare allt lättare. Numera kan jag absolut inte streama någon video på någon TV-kanals Play-tjänst, då slocknar datorn för att förhindra överhettning. Fram tills nu har fläkten gått på högvarv, först av sig självt efter ett tags användning , sen självvalt genom smcFanControl.

Nu har fläkten lagt av och det mest anmärkningsvärda är att datorn knappt är varmare under 0 rpm än vad den är på 6200 rpm. Vad kan detta bero på? Har funderat på att köpa nytt ett tag men måste nog vänta pga ekonomiska skäl. Tänker att jag reparerar den jag har så länge. Funderar på ifall det är lönt och ifall det räcker med att byta fläkten med tanke på att den är ungefär lika varm med fläkt som utan. Har någon några bra idéer och tankar? Hur kommer jag billigast och lättast åt reservdelar egentligen?

För ett par år sedan körde jag en brutal variant av datorfläkt när fläkten i min gamla Macbook hade lagt av. En kupévärmare, körd med enbart fläkt, utan värme, och en plastflaska med två uppskurna slitsar i, fixerad med gaffatejp.
Det såg ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men det fungerade.

Antagligen är fläkt och kylfläns fulla med damm, vilket skulle vara anledningen till att fläkten inte gjorde någon nytta när den fungerade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-07-01 14:14

En ny fläkt går att köpa på ebay för under en hundring och att byta den går lätt. Det kan dock vara bra att öppna datorn och kolla först som tidigare nämnts, gärna med en burk tryckluft till hands.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-07-01 14:49

Jag hade samma problem på min MBP 2009 om än lite mildare låter det som. Jag plockade isär maskinen och blåste rent från damm med 'tryckluft-på-burk' och det gjorde ordentlig skillnad.

Jag jobbade i datoraffär förr om åren och den mängd damm som man kunde se i vissa maskiner var helt absurd i vissa fall. Särskilt på ett torn som kanske hade stått under ett skrivbord ett par år utan att flyttas eller städas runt. Det funkade ju som en stationär dammsugare då om det var bra fläktar i tornet.

1
Bevaka tråden