Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel 2011, delad arb.bok

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-06-28 11:06

Hallå!

Ja då ska vi se, har ett litet huvudbry som någon här kanske kan ta sig an

På jobbet har vi en hög med windows datorer som kör Excel 2007 och jag har en mac med Excel 2011.

Om person 1 öppnar t.ex filen 001.xls (som ligger på en windows 2008 server) på sin windowsdator och person 2 försöker öppna samma fil med sin windowsdator. Då får person 2 upp en ruta i excel där det står att filen redigeras och får tre val, "Endas Läsa, Meddela eller Avbryt".

Det är så här jag vill att det skall fungera.

Men om person 1 har 001.xls öppen och jag öppnar filen med min Mac, så kommer aldrig denna dialogruta upp. Det står dock "Skrivskyddad" uppe i vid namnet på arb.boken. Vilket är lätt att missa....

Kan jag få fram denna dialogruta även på min mac???

Tack på förhand!

Jag gissar att det beror på skillnader i hur Mac och Win hanterar filsystemet eller nåt sånt. Eller så är det bara en inställningsfråga i Excel i Mac'en?

En alternativ lösning kan annars vara att aktivera "skydda arbetsbok" (eller nåt sånt) inne i själva Excel-filen. Alltså inte att skrivskydda själva filen ute i filsystemet, utan att aktivera Excels funktion för skydd. Med det aktiverat så kommer varje person som öppnar dokumentet få frågan om det ska öppnas skrivskyddat eller inte. Default är skrivskyddat, d.v.s. många kan öppna filen med läs-rättigheter samtidigt. Men bara den som väljer att öppna utan skydd kan spara filen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-07-01 06:50

Ja just, det kan ju faktiskt vara sant.

Ska se efter om jag lyckas få någon lösning med att "låsa" den i programmet!

Tack!

1
Bevaka tråden