Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med LaCie Rugged Triple USB 3.0 / FireWire 800

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att bli fullständigt tokig på min LaCie Rugger Triple USB 3.0 / FireWire 800.

Det hela började med att disken inte ejectades som den borde vid ett par tillfällen. Disken ville då helt plötsligt inte connecta till den vänstra USB-porten på min MBP Pro Retina 15". Efter ett tag så dök den heller inte upp när man kopplade in den på den högra. Datorn vill inte alls kännas vid disken längre. Jag hör att den spinner upp när den kopplas in i USB-porten, men den dyker inte upp någonstans (varken via Disk Utility eller About / System Report). Den syns inte heller om jag håller inne ALT när jag startar datorn för att välja vilken disk jag vill boota från.

Det konstiga. Den funkar utmärkt i min via Thunderbolt Display, den funkar också utmärkt via USB 2 / USB 3 och FireWire på åtminstone 5 andra Macar. Min Mac ett tiotal andra diskar jag använder, och tillbehör, usb-stickor osv.

Jag har testat att helt blåsa min egna mac, och göra en helt ny installation med 10.8.4 utan att det hjälp. Jag har formaterat om disken ett antal gånger utan framgång. Disken funkar alltså helt utmärkt på alla andra datorer jag testat, min egna dator funkar helt utmärkt med alla andra USB-tillbehör / diskar jag testat.

Vad är det här? Har datorn på något sätt "låst ute" Lacien pga ett par felaktiga bortkopplingar?

Jag har googlat ihjäl mig utan framgång.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-30 13:09

Låter som om den inte får nog med ström, kan man ansluta extra matning på den, kanske via en Y-kabel?
Du kan se en bild av kabeln en bit ner på denna sida: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1180169-usb-3-0-y-kabel/

Ursprungligen av mattiL:

Låter som om den inte får nog med ström, kan man ansluta extra matning på den, kanske via en Y-kabel?
Du kan se en bild av kabeln en bit ner på denna sida: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1180169-usb-3-0-y-kabel/

Kanske, men frågan är varför den "plötsligt" skulle behöva mer ström? Speciellt när den funkar på andra, identiska datorer (har testat massvis med olika kablar också). Problemet är också att retina-macarna bara har en USB-port per sida, så en Y-kabel blir väldigt bökig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-30 13:57

Jag ville inte säga det, men kanske din MBP är trasig..

Fråga mig inte varför, jag har testat det mesta. Men lösningen som nu funkar är att köra via en USB-förlägsningssladd mellan hårddisken och datorn. Då funkar disken utan problem. Byter jag tillbaka till en vanlig USB-kabel så funkar den inte. Som sagt, ett mysterium. Men nu kommer jag åt driven.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-30 17:04

Dålig kabel kanske?

Startat om datorn? Det kan hända att datorn kopplar ner en usb-port om man försökt dra för mycket ström eller annan felaktighet. En avstängning/omstart kan återställa portarna.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-01 09:08

Har du prövat att byta ut orginalsladden till disken eller förlänger du bara orginalsladden?

1
Bevaka tråden