Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bäst torrent-program till os x?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har så länge jag kan minnas kört med utorrent till windows och ska nu byta server till os x istället. och jag har hört att utorrent inte lirar lika bra på os x som på windows.

så skulle vilja veta vilket torrent-program som funkar bäst till os x?
de krav jag har är väl egentligen bara bra stabilitet, rss-feed och möjlighet till webgränssnitt (där man kan lägga till torrents direkt i webui). ett plus är om det finns möjlighet till att kryptera trafiken som i utorrent.

jag tar för givet att det går bra att diskutera sådan här programvara, har jag fel så får gärna moderator plocka bort tråden.

Jag rekommenderar att du kör Transmission, www.transmissionbt.com.

För att ordna med RSS så kan du köra med Automatic. Det hittar du här: http://codingcurious.com/automatic/.

Jag slår också ett slag för Transmission.

Deluge, http://deluge-torrent.org/

Kan köras som endast klient, som klient/server med libtorrent, web-interface.
Ja, lite hur man vill.

Ser ut/funkar ungefär som µTorrent.

+1 för Transmission.

Kan dock tycka den är seg när den ska läsa/skriva till extern disk eller NAS. Badbollen dyker lätt upp då på min 2010 Mac Mini.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-26 22:58

Annars tycker jag Utorrent fungerar utmärkt i OS X.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-27 00:14

+2 Transmission!

Ursprungligen av mjewl:

har så länge jag kan minnas kört med utorrent till windows och ska nu byta server till os x istället. och jag har hört att utorrent inte lirar lika bra på os x som på windows.

µTorrent i OS X har väl inte lika många funktioner som i Windows-versionen, men det fungerar bra vad jag vet. Men jag gillar också Transmission bäst med sitt minimala GUI. Du kanske kan köra båda?

Jag kör uTorrent till OS X. Skönt med en riktigt lightweight-produkt utan bloat och onödigt skräp - jag vill att mitt torrentprogram ska ladda hem filer och inget annat, och det är precis vad den gör ;). Jag har aldrig stött på något som inte går att göra med uTorrent i form av inställningar mm, har stöd för remote-access (t ex starta / se info om torrents från mobilen) och har aldrig krånglat / kraschat alls. Så jag tycker det är ett riktigt bra alternativ.

Ursprungligen av maskh:

Jag rekommenderar att du kör Transmission, www.transmissionbt.com.

För att ordna med RSS så kan du köra med Automatic. Det hittar du här: http://codingcurious.com/automatic/.

ok, så transmission har då alltså inte rss-feed så man kan köra med automatiska nerladdningar?
får läsa på om det där automatic då, såg dock inget vid en snabb titt om att det skulle vara något annat än en rss-feed för t.ex nyheter och sådant

Ursprungligen av keptang:

Deluge, http://deluge-torrent.org/

Kan köras som endast klient, som klient/server med libtorrent, web-interface.
Ja, lite hur man vill.

Ser ut/funkar ungefär som µTorrent.

har faktiskt varit intresserad av denna klient/daemon länge men vet inte om det beror på inkompetens eller om det helt enkelt är grymt svårt att få den att funka, men jag har aldrig lyckats få det att funka.. bara strulat på alla möjliga sätt. allt från att klienten inte dyker upp på min mac (bara en liten tom ruta) till att daemon strular med att starta och sådant..

Ursprungligen av barbapappa_86:

+1 för Transmission.

Kan dock tycka den är seg när den ska läsa/skriva till extern disk eller NAS. Badbollen dyker lätt upp då på min 2010 Mac Mini.

ouch, är ju tyvärr precis det jag ska göra. skriva/läsa till extern disk/nas.

Ursprungligen av mjewl:

har faktiskt varit intresserad av denna klient/daemon länge men vet inte om det beror på inkompetens eller om det helt enkelt är grymt svårt att få den att funka, men jag har aldrig lyckats få det att funka.. bara strulat på alla möjliga sätt. allt från att klienten inte dyker upp på min mac (bara en liten tom ruta) till att daemon strular med att starta och sådant..

Jag gick igenom någon guide bara, iofs för Linux, men var inga konstigheter bara man följer guiden.
Kan sen köra klienten på valfritt operativsystem och connecta till daemon.

Kör mot NAS, inga problem.

Jag kör Transmission mot extern disk, får aldrig badbollen.

Ursprungligen av mjewl:

ouch, är ju tyvärr precis det jag ska göra. skriva/läsa till extern disk/nas.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kör Transmission mot extern disk, får aldrig badbollen.

Har hittat ngn tråd för ett tag sedan där det gnälls om detta. Kommer inte riktigt ihåg kontentan av det, men jag skulle tippa på att det har mer med nätverket/NAS att göra än själva klienten.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kommer inte riktigt ihåg kontentan av det, men jag skulle tippa på att det har mer med nätverket/NAS att göra än själva klienten.

Det tror jag också.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-27 16:45

Miro körde jag med ett tag och det har webgränssnitt. Vet inte hur programmet är idag men testa. http://www.getmiro.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-27 18:01

Vuze kör jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-27 18:22
Ursprungligen av kenjon:

Vuze kör jag.

Men det är inte bäst

Min röst ligger på ytorrent som det bästa och minst systemkrävande.
www.utorrent.com/downloads/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-27 18:23

Kör oxå Vuze. Det program jag använt längst av alla program, 10 år blir det nu…
Men vill du ha en rekommendation så säger jag µTorrent eller Transmission.

ja det fick bli µTorrent även på macen då jag redan är van vid det och det hade rss-feed vilket inte transmission har. tack för alla tips!

Transmission drar minst processorkraft i min erfarenhet, men µTorrent har en del unika finesser och är rätt bra. En stor nackdel med Transmission är att du måste hantera spärrlistor manuellt.
Vuze körde jag tidigare när det var hyfsat. Det drar enormt mycket processor vad jag minns.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-28 20:01

Vad gör man med RSS-feeds i ett program som hanterar torrents? (bara nyfiken, brukar inte använda RSS)

Ursprungligen av mattiL:

Vad gör man med RSS-feeds i ett program som hanterar torrents? (bara nyfiken, brukar inte använda RSS)

lägger upp så den laddar hem saker automatiskt.

t.ex i utorrent lägger jag till ******** i fältet på vad den ska söka efter, vart den skall sparas samt från vilken rss-feed (tracker) den skall söka på, med mera..

så när det laddas upp på trackern så laddar programmet (utorrent i detta fall) hem det automatiskt.

så slipper man sitta dag ut och dag in och kolla på sidorna om det man vill se har laddats upp = mer tid till annat.

Topic.

Tråden handlar om torrent-klienter till OS X, låt den fortsätta göra det.

Tack!

Ursprungligen av lappen71:

Men det är inte bäst

Min röst ligger på ytorrent som det bästa och minst systemkrävande.
www.utorrent.com/downloads/

Bara håll inne alt-tangenten och tryck Y så får du: µ

Ursprungligen av keptang:

Deluge, http://deluge-torrent.org/

Kan köras som endast klient, som klient/server med libtorrent, web-interface.
Ja, lite hur man vill.

Ser ut/funkar ungefär som µTorrent.

viken av versionerna kör du?
finns ju en deluge.app och en macports (som för övrigt verkar vara ett helsike att installera om man tar en snabb titt på guiden)

Ursprungligen av mjewl:

viken av versionerna kör du?
finns ju en deluge.app och en macports (som för övrigt verkar vara ett helsike att installera om man tar en snabb titt på guiden)

Jag kör Deluge daemon i en virtuell Ubuntu-installation (finns massor med bra guider).
Sen använder jag klienten från OS X/Windows etc för att sköta det.

Ursprungligen av keptang:

Jag kör Deluge daemon i en virtuell Ubuntu-installation (finns massor med bra guider).
Sen använder jag klienten från OS X/Windows etc för att sköta det.

ok, så du installerar deluge.app på servern (ubuntu) och avmarkerar "classic mode", och sedan kör du deluge.app på klienten (os x) i "classic mode"?

eller ja, du kör ju inte deluge.app på ubuntu, men eftersom jag kör os x på servern så ska jag köra så antar jag..
eller är det tvärtom?

Ursprungligen av mjewl:

ok, så du installerar deluge.app på servern (ubuntu) och avmarkerar "classic mode", och sedan kör du deluge.app på klienten (os x) i "classic mode"?

eller ja, du kör ju inte deluge.app på ubuntu, men eftersom jag kör os x på servern så ska jag köra så antar jag..

Det låter rätt, om Deluge.app är en daemon eller endast en klient, det vet jag inte.
När man avmarkerat classic mode så kan man connecta till en daemon.

Ursprungligen av keptang:

Det låter rätt, om Deluge.app är en daemon eller endast en klient, det vet jag inte.
När man avmarkerat classic mode så kan man connecta till en daemon.

ok, då ska alltså classic mode vara avmarkerat på min klient (macbook pro) och ikryssat på min server (mac mini)
så att min klient kan ansluta till servern.

hittade inga guider till just mac os x, därför jag frågar

Ursprungligen av mjewl:

har så länge jag kan minnas kört med utorrent till windows och ska nu byta server till os x istället. och jag har hört att utorrent inte lirar lika bra på os x som på windows.

så skulle vilja veta vilket torrent-program som funkar bäst till os x?
de krav jag har är väl egentligen bara bra stabilitet, rss-feed och möjlighet till webgränssnitt (där man kan lägga till torrents direkt i webui). ett plus är om det finns möjlighet till att kryptera trafiken som i utorrent.

jag tar för givet att det går bra att diskutera sådan här programvara, har jag fel så får gärna moderator plocka bort tråden.

Tror inte det finns en daemon i Deluge.app, men som sagt, jag vet inte säkert.

Enligt denna så måste man installera daemon från MacPorts.

Bevaka tråden