Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till en något bättre MacPro behöver lite hjälp

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej Mac fantaster!
Jag har en MacPro Dual-Core Intel Xeon 2,66 GHz MacPro 1.1 med 5gb ram och version 10.4.11, som jag har förstått lever jag i stenåldern.
Tänker skaffa en bättre dock inte den lilla svarta runda, utan en begagnad nyare MacPro.
Eftersom rätt ofta sitter där som en fiollåda (dessutom dålig på engelska å lite seg i roten), behöver jag er hjälp med detta att få så mycket MacPro (gillar den stora silver färgade klumpen på bordet) som möjligt för pengarna.
Har letat på, 99Mac, mTorget, aktioner, och eBay Tyskland & England, där jag får mycket mer Mac för pengarna.
Jag vill ha en som hänger med länge och går att uppgradera utan problem, men alla dessa beteckningar, hänger ej med i vad som är bra eller ej, Mac Pro Xeon eight core typ 3.1 4,1 5,1, ex antal xxx Ghz så färsk som möjligt, som jag har råd med pga vad som händer när man fyllt 65 bast.
Snälla inte så mycket fack/teknik svar, då hajar jag ej klyket.

Tack &Hej på förhand
f:d trufals Nisse

Senast redigerat 2013-06-23 21:10

Vad får det kosta?

Ursprungligen av tryckeriet:

...Jag vill ha en som hänger med länge och går att uppgradera utan problem...

Hur lång tid menar du när du säger "länge"? 3 år, 5 år, 10 år?

Och vad är det som du vill kunna uppgradera i framtiden?

Och så naturligtvis den viktigaste frågan, som Keptang redan har hunnit ställa - vilken budget har du?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-23 17:41

Är rätt säker på att den dator du har idag går att markant modernisera och snabba upp med en flashhårddisk (SSD), mer internminne och uppdatering av operativsystemet så lär den räcka några år till. Kostnad runt 3000 kronor.
Annars får du räkna med att lägga runt 10.000-15.000 för en bra och ordentligt mycket nyare Mac Pro i bra skick..

Ursprungligen av Gordy:

... går att markant modernisera och snabba upp med en flashhårddisk (SSD), mer internminne och uppdatering av operativsystemet...

Det är förmodligen den här datorn som trådskaparen har:
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro...

Om det är den datorn så ser jag en nackdel i att den inte klarar nyare operativsystem än 10.7.

Men visst - i grunden håller jag med - med SSD, mer minne och 10.7, så håller den ett par år till.

Tack för svar.
Priset ja helst under 10000:-
Hur länge den hänger med, 5 år gärna längre, som läget är nu med MacPro1,1 är det stopp vid ver: 10.7. Vad jag ska uppgradera utöver operativsystemet, köra Windows, QuarkXPress, Photoshop och en massa annat, har en massa foton som jag tänkt att scannra in, mm, ska jag vara riktigt ärlig så tycker gubben om att leka, har man jobbat som offsettryckare i 47 år, så är det kul att lära och testa pri-press.
Hårddiskar har 250gig & 750gig men vad är för typ vet jag ej, men hårddisk SSD låter intressant.
Ja det är en MacPro 1,1, det var just därför jag ville byta upp mig, jag har sett att i England/Tyskland får jag en bättre MacPro för pengarna än i Sverige om jag mot förmodan lyckas göra ett klipp.
Så kom gärna med förslag, typ Mac Pro Xeon eight core eller någon som hänger med ett tag.
Nisse

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-23 21:17
Ursprungligen av tryckeriet:

Tack för svar.
Priset ja helst under 10000:-
Hur länge den hänger med, 5 år gärna längre, som läget är nu med MacPro1,1 är det stopp vid ver: 10.7. Vad jag ska uppgradera utöver operativsystemet, köra Windows, QuarkXPress, Photoshop och en massa annat, har en massa foton som jag tänkt att scannra in, mm, ska jag vara riktigt ärlig så tycker gubben om att leka, har man jobbat som offsettryckare i 47 år, så är det kul att lära och testa pri-press.
Hårddiskar har 250gig & 750gig men vad är för typ vet jag ej, men hårddisk SSD låter intressant.
Ja det är en MacPro 1,1, det var just därför jag ville byta upp mig, jag har sett att i England/Tyskland får jag en bättre MacPro för pengarna än i Sverige om jag mot förmodan lyckas göra ett klipp.
Så kom gärna med förslag, typ Mac Pro Xeon eight core eller någon som hänger med ett tag.
Nisse

Tror inte det skiljer så mycket i pris mellan Sverige Tyskland och England men det finns helt klart ett större utbud i de länderna. Om du vill ha en nyare MacPro för under 10.000 så kan dessa rekommenderas http://www.blocket.se/stockholm/Mac_Pro_2_8_8...
http://www.mtorget.se/webshop/macpro/mac-pro-...

Eller så köper du en MacMini med i7 så får du en kraftfull liten dator som klarar det mesta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-24 09:33

Här kanske du kan göra ett "klipp" på en nyare MP än den du har nu? http://www.pn-trading.se/Konkursauktioner11/t...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-24 22:10
Ursprungligen av tryckeriet:

Tack för svar.
Priset ja helst under 10000:-
Hur länge den hänger med, 5 år gärna längre, som läget är nu med MacPro1,1 är det stopp vid ver: 10.7. Vad jag ska uppgradera utöver operativsystemet, köra Windows, QuarkXPress, Photoshop och en massa annat, har en massa foton som jag tänkt att scannra in, mm, ska jag vara riktigt ärlig så tycker gubben om att leka, har man jobbat som offsettryckare i 47 år, så är det kul att lära och testa pri-press.
Hårddiskar har 250gig & 750gig men vad är för typ vet jag ej, men hårddisk SSD låter intressant.
Ja det är en MacPro 1,1, det var just därför jag ville byta upp mig, jag har sett att i England/Tyskland får jag en bättre MacPro för pengarna än i Sverige om jag mot förmodan lyckas göra ett klipp.
Så kom gärna med förslag, typ Mac Pro Xeon eight core eller någon som hänger med ett tag.
Nisse

Börja med att maxa minnet och en prisvärd 120 GB SSD för 800 kr, uppgradera systemet till 10.7.5 och se var det leder. Bedöm läget och du kan sedan leta en ersättare i lugn och ro utan att behöva stressa för att du gått helt i taket med prestandan på din nuvarande.
En Xeon eight core är väl en naturlig uppgradering för dig ("gillar den stora silver färgade klumpen på bordet"), när du nu vill hålla fast vid en fin pjäs som Mac PROn är.

Jag skulle bums genomföra 3 steg, fullt minne, prisvärd SSD med operativet på dvs Mac OS 10.7 och SSD disken är inga pengar i sjön, SSD disken kan du flytta med till din förhoppningsvis nya Xeon eight core burk i nära framtid

Good Luck.

Senast redigerat 2013-06-25 14:32

Om du inte åker över och handlar i Eng/Tyskland personligen lär frakten gå på en rejäl slant... Bättre då att följa ovanstående råd, vänta ett tag, och slå till på beggad svensk maskin när de nya MP kommer ut på marknaden.

Ursprungligen av cubeis:

...uppgradera systemet till 10.7.6...

10.7.6 finns inte. 10.7.5 är sista versionen av Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 11:34

Minnet till den där datorn är rätt dyrt om jag ser rätt (läs väldigt dyrt). DDR2 ECC tillverkas knappt längre. Jag skulle inte lägga några större pengar på denna dator, 5GB får räcka. Köp en SSD (helst en på minst 240GB skulle jag säga) och se om du blir nöjd med det, den kan du använda i nästa maskin också så absolut inte bortkastade pengar. Föreslagsvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1443325 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351231. Det kommer nog göra en enorm skillnad ändå. Ganska kapabel maskin fortfarande trots allt. En uppgradering till åtminstonde 10.6 Snow Leopard är det värt att kosta på maskinen också! 10.7 Lion om du vill, tror dock 10.6 får maskinen att kännas snabbare...

Hej.
Tack för all hjälp jag får, det är härligt vad mycket kunskap det finns här.
Jag vill inte gradera upp min dator, har haft en massa trubbel med den, nu vill börja på ny kula.
Det där med köpa dator i Eng/Tyskland, tanken var handla typ eBay eller via någon handlare.
Datorerna på konkursaktion var kalas, när jag öppnat kontot hos dom hann jag mer än öppna sidan så var dom borta, snacka om seg gubbe.
Ni får gärna med specifika datorer jag skall söka efter, typ Mac Pro 4.1 eller 5.1, eller dyl, dyker det upp ett klipp får jag väl lägga till en slant.

Haa Dee

Nisse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 12:07
Ursprungligen av tryckeriet:

Hej.
Tack för all hjälp jag får, det är härligt vad mycket kunskap det finns här.
Jag vill inte gradera upp min dator, har haft en massa trubbel med den, nu vill börja på ny kula.
Det där med köpa dator i Eng/Tyskland, tanken var handla typ eBay eller via någon handlare.
Datorerna på konkursaktion var kalas, när jag öppnat kontot hos dom hann jag mer än öppna sidan så var dom borta, snacka om seg gubbe.
Ni får gärna med specifika datorer jag skall söka efter, typ Mac Pro 4.1 eller 5.1, eller dyl, dyker det upp ett klipp får jag väl lägga till en slant.

Haa Dee

Nisse

Mac Pro:n på mtorget.se som länkades i tråden är rätt prisvärd annars om du vill göra ett säkert köp från ett företag där du även får 1 månads garanti.

Ursprungligen av tooobe:

...Mac Pro:n på mtorget.se som länkades i tråden är rätt prisvärd...

Jag undrar lite över deras prissättning.

Mtorget har två st Mac Pro 2008 (3,1).
Båda har 6 GB minne.
Båda har 320 GB hårddisk.
Båda levereras med 10.6.
Båda saknar originalskivorna.
Den ena har standard-grafikkortet (ATI Radeon HD 2600 XT).
Den andra har ett bättre grafikkort som fanns som tillval (NVIDIA GeForce 8800 GT 512M).

Den med standard-grafikkortet är dyrare: 7549 kr jämfört med 7299 kr. Hur tänkte man där? Ett par hundralappar hit eller dit spelar kanske inte så stor roll, men lite märkligt är det, tycker jag.

Jag har skickat en fråga till mTorget. Jag hör av mig här om jag får något svar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag undrar lite över deras prissättning.

Mtorget har två st Mac Pro 2008 (3,1).
Båda har 6 GB minne.
Båda har 320 GB hårddisk.
Båda levereras med 10.6.
Båda saknar originalskivorna.
Den ena har standard-grafikkortet (ATI Radeon HD 2600 XT).
Den andra har ett bättre grafikkort som fanns som tillval (NVIDIA GeForce 8800 GT 512M).

Den med standard-grafikkortet är dyrare: 7549 kr jämfört med 7299 kr. Hur tänkte man där? Ett par hundralappar hit eller dit spelar kanske inte så stor roll, men lite märkligt är det, tycker jag.

Jag har skickat en fråga till mTorget. Jag hör av mig här om jag får något svar.

Det är nog en bugg i deras prisgenerator.
Såg det förut när det lanserades, finns nog info om det här på forumet också.

2 exakt likadana iPhone 5 fick olika priser t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 12:46

Som jag har förstått det: deras priser genereras ganska automatiskt verkar det som baserat på både specs och på ålder, ibland verkar det väga lite väl tungt på åldern, vilket gör att två prylar med samma specs men någon månad hit eller dit i tillverkningsvecka kan få lite olika priser (ganska omotiverat)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-25 13:02

Även om priset sätts automatiskt kanske de kollar lite på skicket på burkarna. Om en är mer repig/bucklig kanske de sänker lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 13:06
Ursprungligen av kenjon:

Även om priset sätts automatiskt kanske de kollar lite på skicket på burkarna. Om en är mer repig/bucklig kanske de sänker lite?

Så är det ju naturligtvis! Jag tänkte mest på priset de bjuder när man säljer till dem.

Jag fick svar från mTorget nu. Era teorier stämde. Det handlar om tillverkningsdatum. Den ena är tillverkad lite tidigare än den andra, och därför blir den billigare, trots att den har bättre grafikkort, och trots att det är exakt samma modell (MacPro 3,1).

Hej.
Kan någon hjälpa mig med att kolla om det här något köpbart.
Item specifics
Condition:
Used: An item that has been previously used. The item may have some signs of cosmetic wear, but is fully ... Read more
Brand: Apple
Processor Speed: 2.8 GHz Product Family: Mac Pro
Type: Tower Memory: 3 GB
MPN: MC560B/A Hard Drive Capacity: 1.02 TB
Manufacturer warranty: 6 months Processor Type: Intel Xeon Quad Core
Operating System: Apple Mac OS X 10.8, Mountain Lion
See reviews
Detailed item information
Description
Efficient and smarter, the Apple Mac Pro MC560B/A is designed to increase your productivity. You can also configure this Intel Xeon-powered desktop Experience faster computing with this Apple Mac Pro desktop, which is available in two variants, one with one 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon W3530 and the other with two 2.4 GHz Quad-Core Intel Xeon E5620 processor. Moreover, this Intel Xeon-powered desktop uses ATI Radeon HD 5770 with 1 GB of GDDR5 memory to ensure smooth rendering of graphics. The built-in 1 TB Serial ATA HDD of this Apple Mac Pro desktop offers ample storage space for your data. Designed with OS X v10.6 “Snow Leopard”, the Apple Mac Pro MC560B/A can run applications such as iTunes, Mail, iChat, Safari, and others that make your life easier. Featuring Bluetooth 2.1 + EDR for wireless exchange of information and AirPort Extreme 802.11n Wi-Fi for wire-free networking, this Intel Xeon-powered desktop makes communication easy. Truly performance oriented, this Apple Mac Pro desktop helps you stay ahead.

Product Identifiers
Brand Apple
Product Family Mac Pro
Model ID MacPro5,1
Model Number A1289
MPN MC560B/A
EAN 885909427888, 8859094278886

Processor
Processor Type Intel Xeon Quad Core
Processor Speed 2.8 GHz
Number of Cores Quad-Core

Motherboard
Video Output Interface PCI Express
Motherboard I/O Ports FireWire (IEEE1394a) x 4, FireWire (IEEE1394b) x 4, RJ45 Lan Port x 1, RJ45 Lan Port x 2, USB 2.0 x 5, USB 2.0 x 7

Technical Features
Expansion Bays 4 x 3.5" Third-Height (internal Access)
Expansion Slots PCI Express 2.0 x16 x 1, PCI Express 2.0 x4 x 2, PCI Express x16 x 1, PCI Express x4 x 2

Hard Drive
Hard Drive Capacity 1.02 TB
Hard Drive Rotation Speed 7200 RPM
Hard Drive Interface Serial ATA

Memory
RAM Technology DDR3 SDRAM
Manufacturer''s RAM Capacity 3 GB
RAM Supported Speed 1066 MHz
RAM Memory Slots Qunatity 4 x 240 Pin DIMMs, 4 x DIMMs
Installed Cache Memory 256 KB
Max. Cache Memory 8 MB

CD / DVD
Optical Drive Type DVD±R Dual Layer/DVD±RW/CD-RW
Optical Drive Read Speed 18x (DVD), 32x (CD)
Optical Drive Write Speed 18x (DVD+R), 18x (DVD-R), 32x (CD), 8x (DVD+R DL), 8x (DVD-R DL)
Optical Drive ReWrite Speed 32x (CD-RW), 6x (DVD-RW), 8x (DVD+RW)

Video
On Board Graphic Processor ATI Radeon HD 5770
Max. Video Resolution 2560 x 1600
Installed Video Memory 1024 MB
Video Outputs DVI x 1

Audio
Audio Input Line In (3.5mm), Microphone
Audio Output Headphones, Line Out, Sound card, Speaker(s)

Networking
Data Link Protocol AirPort Extreme, Bluetooth, Bluetooth 2.1, Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n
Networking Type Bluetooth, Integrated Dual 10/100/1000 Network Card, Integrated Wireless LAN

Dimensions
Depth 47.5 cm
Height 51.1 cm
Width 20.6 cm
Weight 18.1 kg

Miscellaneous
Form Factor Tower
Release Date July, 2010
Exterior Color Silver
Other Features Hyper Thread Technology Ready

Tacksam för svar.

Nisse

Ursprungligen av tryckeriet:

...kolla om det här något köpbart...

Det beror ju helt på vad du menar med "köpbar".

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro...

Om den är köpbar eller ej handlar väl om priset - och något pris framgår ju inte, så vitt jag kan se.

Och tänk på att den bara har 3 GB minne, så det kommer du att behöva komplettera.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980#rpa...

Senast redigerat 2013-06-26 11:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-26 12:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror ju helt på vad du menar med "köpbar".

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro...

Om den är köpbar eller ej handlar väl om priset - och något pris framgår ju inte, så vitt jag kan se.

Och tänk på att den bara har 3 GB minne, så det kommer du att behöva komplettera.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980#rpa...

Precis avgöra om något är "köpbart" utan ett pris, hjälp oss här vi famlar i mörkret ??????

Så lite minne 3GB kan ju bli kostsamt men det beror ju också på inköpspriset ???

Finns ju säkert flera begagnade burkar som redan har 8 GB eller 16 GB minne i burken från början dom skulle jag sikta in mig på när intern minne är en viktig komponent och kriterie för ett inköp av en begagnad Mac Pro.

Hej
Kostar c:a 10000:-
Förstår inte riktigt värkar som man kan välja processor?
Tack igen

Nisse

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-26 12:34
Ursprungligen av tryckeriet:

Hej
Kostar c:a 10000:-
Förstår inte riktigt värkar som man kan välja processor

Känns som texten du länkade till var apples standardtext, fanns det ingen mer beskrivning?

Mors.
Den här sidan är det: http://www.ebay.co.uk/itm/Apple-Mac-Pro-5-1-2...
kanske jag missat något.

Nisse

Ursprungligen av tryckeriet:

Mors.
Den här sidan är det: http://www.ebay.co.uk/itm/Apple-Mac-Pro-5-1-2...
kanske jag missat något.

Nisse

Den skickas bara inom UK så den bör inte vara så intressant.

Ursprungligen av tryckeriet:

...Förstår inte riktigt värkar som man kan välja processor?...

Det är väldigt vanligt att man i annonser använder produktbeskrivningar som man har kopierat från Apples hemsida, eller från EveryMac.com eller någon liknande sajt. Då kan texten innehålla andra alternativ än vad den aktuella datorn faktiskt har.

Så när du hittar nästa annons, ge oss gärna länken direkt, i stället för att bara klistra in texten. Då blir det lättare för oss att ge snabba svar, utan att behöva ställa en massa motfrågor först.

Den gick för 965 pound.
Jo jag vet endast UK, men frågar man brukar det alltid funka, mailade fick ej svar, har handlat massor av prylar till min V-Max.
Var den värd det priset, bra att veta hajar noll?
Tur att ni finns!
Haa Dee
Nisse

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-26 13:19

Den här sexkärniga varianten kanske kan vara något? Snabbare än den du länkade till på ebay och närmare.
http://www.blocket.se/stockholm/MacPro_5_1_6x...
14000 vill han ha men den kanske går att pruta ned en del?

Bevaka tråden