Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp server med möjlighet att dela anslutna enheter (afp)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

letar efter en ftp server som klarar av att dela ut mappar/enheter från min nas som är anslutna med afp.
och hur man går tillväga för att göra detta.

har provat pureftpd men fick det inte att fungera med det programmet.
de program jag provat har bara klarat att dela ut lokala mappar.

filezilla ftp server klarade detta galant, men tyvärr finns det ju ej till mac.

Ursprungligen av mjewl:

letar efter en ftp server som klarar av att dela ut mappar/enheter från min nas som är anslutna med afp.
och hur man går tillväga för att göra detta.

har provat pureftpd men fick det inte att fungera med det programmet.
de program jag provat har bara klarat att dela ut lokala mappar.

filezilla ftp server klarade detta galant, men tyvärr finns det ju ej till mac.

Vad är vitsen när du redan har en NAS? NASen kan ju med all säkerhet dela ut mapparna via FTP.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vad är vitsen när du redan har en NAS? NASen kan ju med all säkerhet dela ut mapparna via FTP.

vitsen med det är att nas'ens ftp server är precis värdelös.
förutom att det inte alltid går att ansluta så har den åtminstone en gång bytt lösenord helt av sig själv utan att jag överhuvudtaget varit inloggad på nas'en.

och den klarar ej heller av vissa av de funktioner helt vanliga ftp servrar klarar av.

och läser man på synologys forum så är jag LÅNGT IFRÅN ensam om att ha problem med deras ftp server på dsm 4.2
+ att lägger man till ett konto på nas'en för ftp så kommer användaren även åt dsm, webgränssitt om än väldigt begränsat..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 11:38
Ursprungligen av mjewl:

vitsen med det är att nas'ens ftp server är precis värdelös.
förutom att det inte alltid går att ansluta så har den åtminstone en gång bytt lösenord helt av sig själv utan att jag överhuvudtaget varit inloggad på nas'en.

och den klarar ej heller av vissa av de funktioner helt vanliga ftp servrar klarar av.

och läser man på synologys forum så är jag LÅNGT IFRÅN ensam om att ha problem med deras ftp server på dsm 4.2

Vad har du för NAS egentligen?

Ursprungligen av zinned:

Vad har du för NAS egentligen?

synology ds413j

Ursprungligen av mjewl:

vitsen med det är att nas'ens ftp server är precis värdelös.
förutom att det inte alltid går att ansluta så har den åtminstone en gång bytt lösenord helt av sig själv utan att jag överhuvudtaget varit inloggad på nas'en.

och den klarar ej heller av vissa av de funktioner helt vanliga ftp servrar klarar av.

och läser man på synologys forum så är jag LÅNGT IFRÅN ensam om att ha problem med deras ftp server på dsm 4.2
+ att lägger man till ett konto på nas'en för ftp så kommer användaren även åt dsm, webgränssitt om än väldigt begränsat..

Det finns ju en inbyggd FTP-klient i OS X som aktiveras via inställningspanelen Delning. Är den tillräcklig?

När det sedan gäller att montera mappar på systemet rekommenderar jag att du gör det med statiska NFS-inläkningar istället för via AFP. Kommer ge klart bättre tillgänglighet på din FTP-server än AFP.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det finns ju en inbyggd FTP-klient i OS X som aktiveras via inställningspanelen Delning. Är den tillräcklig?

När det sedan gäller att montera mappar på systemet rekommenderar jag att du gör det med statiska NFS-inläkningar istället för via AFP. Kommer ge klart bättre tillgänglighet på din FTP-server än AFP.

tyvärr så fyller inte den inbyggda ftp-servern mina önskemål.
aldrig haft problem med afp, alltid varit anslutna till min server utan att tappa anslutningen. men ska helt klart kolla upp nfs om jag börjar få strul med afp.

Ursprungligen av mjewl:

tyvärr så fyller inte den inbyggda ftp-servern mina önskemål.
aldrig haft problem med afp, alltid varit anslutna till min server utan att tappa anslutningen. men ska helt klart kolla upp nfs om jag börjar få strul med afp.

NFS länkar ju in direkt vid boot så du slipper göra något manuellt.

Min gissning är också att pureftpd kommer att se NFS-sökvägen som en lokal sökväg och du bör då kunna använda den platsen med den servermjukvaran.

Ursprungligen av hansfilipelo:

NFS länkar ju in direkt vid boot så du slipper göra något manuellt.

Min gissning är också att pureftpd kommer att se NFS-sökvägen som en lokal sökväg och du bör då kunna använda den platsen med den servermjukvaran.

ok, så det är bara att lägga till den med cmd+k i finder så kommer den alltid ansluta vid start?

Ursprungligen av mjewl:

ok, så det är bara att lägga till den med cmd+k i finder så kommer den alltid ansluta vid start?

Skivverktyg och sedan Arkiv > NFS-inlänkningar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Skivverktyg och sedan Arkiv > NFS-inlänkningar.

har inget sådant val under arkiv.

Ursprungligen av mjewl:

har inget sådant val under arkiv.

Man verkar ha tagit bort gränssnittet för NFS i Lion/Mountain Lion och istället behöver du tydligen manuellt pilla med autofs.

10.7 och 10.8 är verkligen helt värdelösa releaser.

edit: Sitter på 10.6 just nu.

Hur anger du sökvägen i pureftpd när du anger AFP-sharet?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Man verkar ha tagit bort gränssnittet för NFS i Lion/Mountain Lion och istället behöver du tydligen manuellt pilla med autofs.

10.7 och 10.8 är verkligen helt värdelösa releaser.

edit: Sitter på 10.6 just nu.

Hur anger du sökvägen i pureftpd när du anger AFP-sharet?

ok.
anger inga sökvägar, man bläddrar i en lista över alla mappar som finns. och lägger jag till de mappar jag delat ut genom "volumes" så ser det ut som de läggs till, men ansluter man så ser man dem inte.

vet inte om jag är så sugen på att köra pureftpd dock, även det programmet verkar strula en del.

när jag startar det får jag alltid upp TVÅ rutor där jag ska ange adminlösenord för datorn, och sedan ett felmeddelande att den inte kunde öppna loggfilen var/log/ftp.log. (och loggning vill jag gärna använda mig av)

Apple har lagt upp en PDF kring hur man monterar NFS med autofs: https://ssl.apple.com/business/docs/Autofs.pd...

Udrag nedan:

For example, create an entry in /etc/fstab to mount a shared folder called shared in /mnt/suse/shared:

suse.baranaba.com:/shared /mnt/suse/shared nfs net 0 0

In the /etc/auto_master file, enable autofs to use fstab entries by using the special
map type of -fstab:

/Network/Servers -fstab
Ursprungligen av hansfilipelo:

Apple har lagt upp en PDF kring hur man monterar NFS med autofs: https://ssl.apple.com/business/docs/Autofs.pd...

Udrag nedan:

For example, create an entry in /etc/fstab to mount a shared folder called shared in /mnt/suse/shared:

suse.baranaba.com:/shared /mnt/suse/shared nfs net 0 0

In the /etc/auto_master file, enable autofs to use fstab entries by using the special
map type of -fstab:

/Network/Servers -fstab

rena grekiskan för mig

1
Bevaka tråden