Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett spöke i LAN:et?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-25 22:39

Ni måste hjälpa mig att förstå det här, jag har suttit och gapat länge nu och jag för fasen inte ihop det.

Nedanstående kan bli en lite längre utläggning men snälla, häng med för detta är enligt mig vansinnigt märkligt.

Vi använder BBB som operatör och har gjort så i 10 år. Vi använder deras VDSL, eller Turbo DSL som de envisas med att kalla det. I förra veckan så märkte jag en kraftigt försämrad hastighet ut mot internet och kontrollerade deras DNS:er, som vi använder. Mycket riktigt, sjukt långa svarstider som pendlade mellan 400-500 ms.

Jag ringde deras support och felanmälde, snäckan som jag talade var mycket trevlig men ville göra lite märkliga felsökningsprocedurer. Hur som, efter mycket labbande fram och tillbaka så gjorde hon en förändring på sin sida som fick effekten på min sida genom att hastigheten ströps till 24/3. Det var någon kontroll som hon ville göra för att se om förbindelsen "synkade bättre". Det skulle vara så i två dagar och jag skulle sedan återkomma.

Två dagar gick och det var stabilt men givetvis inte den hastigheten jag skulle ha så jag ringde tillbaka. Efter en del ytterligare labbande så blev det inte bättre utan de ansåg att jag behövde ett nytt modem för att ersätta det Thomson TG789vn som jag hade. De skickade iväg ett nytt modem.

Idag kom då det nya modemet. Ett Technicolor TG789vn v3. Jag kan tycka det är lite lustigt att det givetvis rör sig om samma produkt fast senare version men att de har bytt namnet från Thomson till Technicolor. Hur som, jag kopplade in det och anslöt till dess webbgränssnitt för att jag ville släcka ner WLAN:et samt brygga den då jag har en Airport Extreme på insidan som sköter NAT och DHCP. På denna modellen så gick det faktiskt att göra det själv, vilket inte var tillåtet på den förra modellen. Dock var jag lite snabb så jag bryggade den och glömde bort WLAN:et så jag fick då fabriksåterställa den, vilket jag fick problem med. Jag ringde upp dem igen då jag tänkte att de kunde göra det remote men efter lite mer info från deras håll så lyckades jag själv. Sagt och gjort, jag kom nu åt webgränssnittet igen och kunde stänga av WLAN samt återigen brygga den.

Då kom nästa problem, den kommunicerade inte som den skulle med min Airport Extreme så då fick vi ägna massa tid till det, återställa igen och fram och tillbaka. Till sist fick jag dessa att lira tillsammans och DÅ kommer det märkliga. Jag öppnar upp Airport-verktyget, version 5.6, för att kontrollera lite status på min Extreme (även en Express som hänger på det WLAN som Extremen lägger ut). Märk väl, jag sitter i detta läget trådad mot denna nya enheten jag fick från BBB.

Vad ser jag där i Airport-verktyget? Jo, min Airport Express och min Airport Extreme - och en TREDJE enhet!

Jag ser alltså en tredje enhet, vid namn "Fabrik", som dessutom sitter med ett skarpt IP från BBB! Hur i hela fridens namn är detta möjligt, tänker jag. Jag har inga andra enheter i nätet än min Express och min Extreme. Dessutom visar ju verktyget de enheter som sitter på insidan, som har lokala IP:n. Supportkillen jag snackar med fattar heller ingenting alls. Airport-verktyget låter också meddela att denna enhet ska vara en Extreme från andra generationen, min egen är från fjärde generationen. Jag testade att klicka på "Manuell inställning" på denna enhet för att se om jag kunde komma åt lite mer info om den men den promptar endast om lösenord. Jag ber supportkillen kontrollera ifall de som operatör har leasat det IP:t som jag ser att denna enheten har och han gör så. Då säger han att han kan se att den sitter i samma hus som vårat - samma hus! Givetvis vill han inte berätta vad denne abonnent heter men han påstår iaf att han sitter på samma lokation.

Jag fattar verkligen ingenting och inte han heller. Ursprungsfelet med min anslutning är ju fortfarande inte är löst så han eskalerar det vidare till systemtekniker som ska återkomma och vi lägger på luren. Då linan dock fungerar hjälpligt samt att modemet från BBB nu kan kommunicera som den ska med min Extreme så sätter jag tillbaka min kabel från datorn in i switchen den ska sitta i, en switch som sitter mellan min Extreme och modemet. Vad ser jag i Airport-verktyget då? Poff, enheten "Fabrik" är borta!

Kan någon vara vänlig och förklara detta för mig? Denna enheten "Fabrik" dyker alltså endast upp i Airport-verktyget när jag sitter trådad mot modemet, inte när jag sitter mot min Extreme. Dock så agerar ju modemet endast "dum switch" nu och ska definitivt inte kunna hittas av det Airport-verktyget. Utöver detta, när jag satt trådat direkt mot modemet så fick mitt NIC i min iMac ett skarpt IP från BBB samtidigt som Airport-verktyget visar enheten "Fabriken" och dess IP som inte ens ens är i samma IP-serie!

Vad händer? Vad är detta? Snälla, kan någon förstå vad som sker här?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-26 00:11

Det var en lång story – men cred för att du har koll på vad du gjort!

http://www.99mac.se/forum/t/270589-jag-ser-gr...
http://www.99mac.se/forum/t/255590-problem-an...

Du fick gå ner till 24/3 från vilken hastighet? Va brukar du få när det rullar? Han du pröva alternativa DNS:er? (OpenDNS/GoogleDNS)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 00:35

Tack.

Jag har haft ca 34 Mbit/s nedströms och ca 3,5 Mbit/s uppströms under de 1,5 åren vi har bott här. I skrivande stund är svarstiderna mot dns'erna kanon (20-23 ms)men de har då också skruvat ner min bandbredd. Dock är det inte hastighetsproblemet jag vill fokusera på här utan enheten "Fabrik", vad det egentligen är för enhet och varför jag kan se den.

Like klargörande igen:

1) Jag sitter på en DSL-lina, alltså över telefonlinan och inte fiberlan.
2) Jag har aldrig sett enheten tidigare, först idag.
3) Enheten syns endast när jag kör trådat mot BBB:s modem, inte när jag kör mot min Extreme.
4) BBB lät meddela att enheten som motsvaras av "Fabriken" sitter på en helt annan port ut från dem än vad jag gör.
5) Enheten "Fabriken" har ett skarpt IP från BBB, ett helt annat än det jag har från BBB.

Skulle tippa på att punkt fyra inte stämmer. Troligtvis så sitter ni på samma port, annars är väl scenariot omöjligt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 01:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle tippa på att punkt fyra inte stämmer. Troligtvis så sitter ni på samma port, annars är väl scenariot omöjligt?

Jag kan ju inte kolla det själv, jag kan bara gå på vad de säger. För övrigt så sitter den enheten på ett helt annat nät än vad jag sitter på.

Kan det vara Bonjour over WAN som spökar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-26 10:18

Går det att pinga den IPadressen?
Gör en port scan mot den och se om du har några portar öppna som du kan Telnet'a mot.

BBB har gjort fel.

Be dem fixa sina VLAN.
Om nu inte Bonjour kan hoppa mellan VLAN. Vilket jag inte tror på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 11:31
Ursprungligen av kenjon:

Går det att pinga den IPadressen?
Gör en port scan mot den och se om du har några portar öppna som du kan Telnet'a mot.

Visst gör det det. Jag gjorde en portscan igår och den enda jag hittade som var öppen var port 21 för hans ftp.

Det skulle ju kunna vara intressant att se ifall han tillåter anonymous logon på den och ifall man i så fall kan luska reda på vem denne någon egentligen är i huset. Dock gissar jag väl att man ska hålla sig ifrån det då det lär falla inom kategorin "Abuse", trots att han själv bestämmer om det ska gå att logga på så eller ej.

Ursprungligen av Borttaget:

BBB har gjort fel.

Be dem fixa sina VLAN.

Japp.

Jag beskrev situationen för en av våra nätverkstekniker idag, då jag själv inte fick ihop logiken. Han lät meddela att detta inte var konstigt utan den sågs pga att jag satt med det skarpa IP:t direkt i min dator och då broadcastade massa data ut mot BBB där sedan enheter på samma switch hos dem svarade och då listades i min Airport-vy. ARP och allt det där.

Dock är det som du säger, detta borde BBB kunna ordna genom att discarda alla sådana broadcasts inom nätet och lägga på filter.

Hur som så bör väl inte detta utgöra ett problem, jag sitter ju nu bakom min router som då har det skarpa IP:t istället. Skulle den människan som äger enheten "Fabriken" göra samma kontroll som jag gjorde så bör han i så fall inte kunna se mer än min router och där tar det stopp.

Eller jag missar något?

Senast redigerat 2018-07-23 09:25
Ursprungligen av zinned:

Eller jag missar något?

Så länge du inte tillåter konfiguration över WAN kan du vara lugn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 11:37
Ursprungligen av Borttaget:

Så länge du inte tillåter konfiguration över WAN kan du vara lugn.

Exakt. Nej, den möjligheten har jag stängt av.

Senast redigerat 2018-07-23 09:25
1
Bevaka tråden