Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

reparera först och sen uppdatera?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 09:45

Sitter med en äldre MacBook Pro med system 10.6.8 och ska uppdatera till Mountain Lion. Körde en diskkoll och fick meddelande om att skivan är skadad och behöver lagas med skivverktyg från systemcd. Har ingen cd kvar, frågan är: kan man/ska man uppdatera operativsystemet till Mountain Lion ändå och därmed genom detta få ett helt fungerande system/skiva, alltså repareras den av uppdateringen?

Det kommer nog bara ställa till det ännu mer om möjligt.
Men du kan väl köra Disk Utility från Mountain Lion-installationen och på det sättet försöka reparera innan uppgraderingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 09:49
Ursprungligen av keptang:

Det kommer nog bara ställa till det ännu mer om möjligt.
Men du kan väl köra Disk Utility från Mountain Lion-installationen och på det sättet försöka reparera innan uppgraderingen.

aha, alltså ladda ner nya systemet först. Kan jag där välja skivverktyg innan installationen går igång, menar du?

Ja, vad jag minns så finns det där.

Du har naturligtvis en backup på din dator innan du ger dig på en uppgradering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 09:53

backup till Time Machine ... så klart (!) ... men startar inte uppdateringen av systemet automatiskt mot App store ... har gjort så med mina andra maskiner, men om det går att köra skivkontroll först är det ju toppen.

Skapa en USB-sticka med Mountain Lion på, http://liondiskmaker.com/

För att kunna köra Disk Utility så måste du starta datorn på något annat än din egna hårddisk som du vill kolla/reparera.

1
Bevaka tråden