Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud via HDMI

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag får inget ljud i min TV när jag kopplar min MacBook Pro (Mid 2010) med MiniDisplay port-kabel till HDMI. TV:n stödjer ljud via HDMI, jag har testat att nollställa SMC och PRAM, men inget av det hjälpte. Jag använder OS X 10.8.4, när jag är inne på ljud i systeminställningar och väljer ljud HDMI så säger den: "Den valda enheten saknar reglage för ljud ut" och när jag trycker på volym-tangenterna på tangentbordet får jag upp en ring med ett sträck över, att ljudet är på mute- liksom.

Jag vill spela upp film från min dator och titta på den i tv:n med TVns ljud genom HDMI.

Hur kan jag gå till väga?

Tack på förhand.

Mvh
Tobias

Ursprungligen av tobias55555:

...TV:n stödjer ljud via HDMI...

Ja, datorn kanske stödjer det, och TVn kanske stödjer det, men det är inte säkert att din kabel stödjer det.

Se följande exempel där det särskilt nämns att de stödjer ljud:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Köpte den här kabeln:
http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product...

Finner inte om den stödjer ljud, men det borde den väl göra?

Ursprungligen av tobias55555:

...det borde den väl göra?

Nej, det är inte alls säkert. Kontakta butiken och fråga dem.

Och om den stödjer ljud, vad kan jag då göra för att un-muta mitt system och skicka ut ljudet? Finns det någon mjukvara för detta? Eller är det någon inställning jag missat?

Vad jag förstår så fungerar det inte på en sådan gammal MBP. Men den här tråden ger lite info om saken, som sagt, jag är inte säker (orkar inte läsa alla inlägg):

https://discussions.apple.com/thread/2639905?...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-24 00:00

Finns det verkligen hdmi kabel som inte stöder ljud?
För läser man om hdmi standarden så gör alla versioner det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-24 00:12

Jag har provat laddningskablar som inte stöder laddning, så jag tror det finns HDMI-kablar utan ljud.
Det finns även MBP utan ljud ut, min är en av dem, MBP 2009.

Ursprungligen av lappen71:

Finns det verkligen hdmi kabel som inte stöder ljud?
För läser man om hdmi standarden så gör alla versioner det.

Nej, det gör det inte.
Men det finns Mac-datorer som inte har stöd för det.

Det ingår sen första versionen av HDMI vad jag vet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-24 00:28
Ursprungligen av keptang:

Nej, det gör det inte.
Men det finns Mac-datorer som inte har stöd för det.

Det ingår sen första versionen av HDMI vad jag vet.

Ok som jag misstänkte

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-24 01:03

Nå'n som vet vilka versioner av MBP och MBA som ger ljud via MiniDisplayPorten eller var man kan hitta det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-24 06:18

Det finns nog inga HDMI-kablar som inte stödjer ljud.
Men enligt apple kan vissa Mini DisplayPort till HDMI-adaptrar sakna stöd för ljud.

Om Mini DisplayPort till HDMI-adaptrar

Ursprungligen av support.apple.com:

På vissa icke-kompatibla Mini DisplayPort till HDMI-adaptrar skickas inte ljudsignalen vidare till HDMI-enheten. Kontakta adaptertillverkaren eller läs på www.vesa.org för att få mer information

Där framgår också vilka mac-modeller som sänder ut ljud via MDP och trådskaparens MacBook Pro (mid 2010) är en av dem. Så förstahandstipset är fortfarande att pröva med en annan MDP-HDMI adapter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-24 07:16
Ursprungligen av tobias55555:

... när jag är inne på ljud i systeminställningar och väljer ljud HDMI så säger den: "Den valda enheten saknar reglage för ljud ut" ...

Detta behöver i sig inte vara fel. Jag får samma meddelande på ett bluetooth-headset som kan fungera i stereo eller mono. När man väljer ljudutgången Bluetooth-hörlur stereo finns balans vänster/höger reglage, men i mono-läget kommer ganska naturligt meddelandet "saknar reglage för ljud ut". Däremot fungerar volymreglaget i mono till skillnad från i ditt fall.

Ursprungligen av tobias55555:

Och om den stödjer ljud, vad kan jag då göra för att un-muta mitt system och skicka ut ljudet? Finns det någon mjukvara för detta? Eller är det någon inställning jag missat?

Det finns faktiskt ett ställe till där man kan göra inställningar. Kolla ljudenheter under Program > Verktygsprogram > Ljud-/MIDI-inställningar. Syns din TV eller hdmi-utgång som en enhet där? Kanske din TV vill ha ett annat format på ljudet.

Vilken TV-modell är det?

1
Bevaka tråden