Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att få ny IP-adress.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-22 11:25

Jag får ofta upp ett meddelande att en annan dator använder min IP-adress.

Jag har tre datorer och tre iPhones i nätverket. En router från internetleverantören som en en Airport Extreme är kopplad med kabel. APE är satt i bryggläge och har varit så i två år. Det konstiga är att jag inte har gjort ett smack i inställningar. Varken på APE eller på någon av datorerna.

Alla datorer kör senaste Mountain Lion. IOS 4,6 och 7 på våra iPhones. Har dessutom två AppleTV i nätverket. Min iMac är kopplad till APE med kabel. Version 7.6.3 på APE.

  • Medlem
  • 2013-06-22 12:10

Vilken leverantör har du på bredbandet? Min första tanke är att modemet med den inbyggda routern endast klarar av att hantera fem IP-adresser. Ansluter du en sjätte enhet så får du detta meddelande.
Kan du sätta modemet i bryggläge och låta din Extreme agera router? Du slipper du detta problem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-22 15:51

http://www.globe.com.ph har jag. Det har ju fungerat bra i två år och börjar krångla nu. Ibland har vi varit fler än tio på nätverket samtidigt och då har det också fungerat. Har jag inte bara en IP-adress ut på internet när jag kör genom APE?

Ursprungligen av Dalle:

Vilken leverantör har du på bredbandet? Min första tanke är att modemet med den inbyggda routern endast klarar av att hantera fem IP-adresser. Ansluter du en sjätte enhet så får du detta meddelande.
Kan du sätta modemet i bryggläge och låta din Extreme agera router? Du slipper du detta problem.

Detta är inte problemet. Du ser ju trots allt vilken IP-adress det handlar om och det säger klart och tydligt att det hela handlar om en adress bakom router!

Ursprungligen av onnyt:

http://www.globe.com.ph har jag. Det har ju fungerat bra i två år och börjar krångla nu. Ibland har vi varit fler än tio på nätverket samtidigt och då har det också fungerat. Har jag inte bara en IP-adress ut på internet när jag kör genom APE?

Om du inte har inställt någon enhet till statisk IP i ditt nätverk så är mitt råd att stänga av alla enheter (mobiler, dator, router, modem etc) i hela ditt nätverk i 1 min minst.

  • Medlem
  • 2013-06-22 17:08
Ursprungligen av Borttaget:

Detta är inte problemet. Du ser ju trots allt vilken IP-adress det handlar om och det säger klart och tydligt att det hela handlar om en adress bakom router!

Absolut. Vad jag tänkte på var att det kanske är en kass router som endast klarar av att hantera ett visst antal IP-adresser samtidigt.
Jag hade liknande problem med Bredbandsbolaget, men då hade jag 5 dynamiska IPn.

Senast redigerat 2018-07-23 09:24
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-22 20:02
Ursprungligen av Borttaget:

Om du inte har inställt någon enhet till statisk IP i ditt nätverk så är mitt råd att stänga av alla enheter (mobiler, dator, router, modem etc) i hela ditt nätverk i 1 min minst.

Skall testa detta när huset är tomt på folk

Senast redigerat 2018-07-23 09:24
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-24 05:37

Verkar fungera nu. Får vänta ett tag och se vad som händer.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-07-09 19:41
Ursprungligen av onnyt:

Verkar fungera nu. Får vänta ett tag och se vad som händer.

Routern kanske är inställd på att bara dela ut ett visst antal adresser? Routern kan vara inställd på att enbart låna ut ett par stycken inom ett intervall... Ex. 192.168.0.10 - 192.168.0.20

1
Bevaka tråden