Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express får inte kontakt med internet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2012-07-28 08:28

Jag skaffade en ny airport express häromdagen, men har lite trubbel med installationen. Jag får felmeddelande att AE inte får kontakt med internet, och att jag ska starta om/resetta modemet. Jag har dock inget modem, utan fiber från Lunds stadsnät och Bredband2. Uppkopplingen funkar utan problem om jag pluggar in sladden direkt i datorn, så vad göra? Jag är inte så haj på nätverksproblem så jag är tacksam för all hjälp jag kan få...Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2012-07-28 08:58

Prova att reseta din Express. Låt den vara ansluten till elnätet och tryck in reset-knappen med en penna eller motsvarande. Håll reset-knappen inne tills dioden på din Express blinkar hysteriskt. Efter detta får du göra om alla inställningarna.

Min första tanke är då.

Hur många IP-adresser får du av din Internet-leverantör?
Finns ju risk att du bundit upp dem du får till din dator och måste släppa dessa för att din Airport Express skall kunna få en adress.

EDIT: Har du genom Bjäre kraft?

Eller så är det som så att uppkopplingen "låses" till en specifik MAC-adress (ett unikt "personnummer" på ett nätverkskort). Då brukar man få vänta en 1/2 timme eller liknande tills det går att ansluta en annan enhet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 14:36

En del måste tom ringa sin operatör (t ex Sala) och berätta vilken MACadress man har....

Det första är väl att kolla om det är statiska eller dynamiska IPadresser i nätverket.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2012-07-30 12:07

Lite pinigt för mig, men det enda som behövdes var en återställning och att låta AE:n tugga en stund med ethernet-kabeln i. Tack för hjälpen alla!