Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express får inte kontakt med internet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2012-07-28 08:28

Jag skaffade en ny airport express häromdagen, men har lite trubbel med installationen. Jag får felmeddelande att AE inte får kontakt med internet, och att jag ska starta om/resetta modemet. Jag har dock inget modem, utan fiber från Lunds stadsnät och Bredband2. Uppkopplingen funkar utan problem om jag pluggar in sladden direkt i datorn, så vad göra? Jag är inte så haj på nätverksproblem så jag är tacksam för all hjälp jag kan få...Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2012-07-28 08:58

Prova att reseta din Express. Låt den vara ansluten till elnätet och tryck in reset-knappen med en penna eller motsvarande. Håll reset-knappen inne tills dioden på din Express blinkar hysteriskt. Efter detta får du göra om alla inställningarna.

Min första tanke är då.

Hur många IP-adresser får du av din Internet-leverantör?
Finns ju risk att du bundit upp dem du får till din dator och måste släppa dessa för att din Airport Express skall kunna få en adress.

EDIT: Har du genom Bjäre kraft?

Eller så är det som så att uppkopplingen "låses" till en specifik MAC-adress (ett unikt "personnummer" på ett nätverkskort). Då brukar man få vänta en 1/2 timme eller liknande tills det går att ansluta en annan enhet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 14:36

En del måste tom ringa sin operatör (t ex Sala) och berätta vilken MACadress man har....

Det första är väl att kolla om det är statiska eller dynamiska IPadresser i nätverket.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2012-07-30 12:07

Lite pinigt för mig, men det enda som behövdes var en återställning och att låta AE:n tugga en stund med ethernet-kabeln i. Tack för hjälpen alla!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 13:52

Gött att du berättade i alla fall

Har precis samma problem, men för mig fungerar inte den här lösningen.

Så här är förutsättningarna:
Bredband från Bredband2. Jag har ingen information alls från dem, inga koder, inga lösenord eller så. Internet fungerar med kabel till datorn, men inte när jag kopplar in Airport Express (alltså med nätverkskabel från uttaget i väggen in i WAN-porten). Får inget grönt ljus, bara blinkande gult. Har provat att resetta på olika sätt (hålla in resetknappen en sekund, tio sekunder, med och utan ström inkopplad, med och utan nätverkskabeln i). Konstigt är dock att Airport Utility på något sätt ändå verkar känna igen min Airport Express. Jag får visserligen ställa in den på nytt, men lathunden, alltså steg-för-steg-guiden, dyker inte upp som den gjorde första gången.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 18:37

Har du låtit den sitta i "länge"? Kan ta upp till två timmar.
Vissa operatörer vill också att man ringer dem och meddelar MACadressen på ansluten pryl.

Ursprungligen av kenjon:

Har du låtit den sitta i "länge"? Kan ta upp till två timmar.
Vissa operatörer vill också att man ringer dem och meddelar MACadressen på ansluten pryl.

Tack för svar!

Jo, jag tyckte nog att jag lät den sitta i så länge. Det jag har meddelat ISP:n är MACadress till min dator. Det var så vi, så att säga, hittade fram till varandra efter mycket strul. Kan det alltså vara det som är problemet? Jag har inte förstått var (alltså i utilityn) som jag hittar MACadressen till Airport Express.

Men operatören ville inte höra så mycket om routerproblem, de menade att det var utanför deras område. Nu var internet igång och resten var upp till mig, ungefär.

EDIT: Och när du skriver "låtit den sitta i" - då menar du påslagen och med nätverkskabel från uttaget till WAN-porten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 18:47

Precis, först i med nätverkskabeln, sedan sätta in den i strömuttaget.
Får du ingen IPadress alls från din operatör i Expressen (efter någon timme)?

Ursprungligen av kenjon:

Precis, först i med nätverkskabeln, sedan sätta in den i strömuttaget.
Får du ingen IPadress alls från din operatör i Expressen (efter någon timme)?

Hittills inte nej, inte från operatören. Får den där generiska, eller vad man ska kalla den, den som börjar på 169

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 19:03

Då verkar felet ligga hos operatören, eller så verkar din AE vara trasig. Du skriver ju att det funkar om du kopplar in datorn direkt, så operatörens nät verkar ju OK.
Jag antar att du har testat med en Reset på din AE….
Möjlighet att låna en router av en kompis för test?

Ursprungligen av kenjon:

Då verkar felet ligga hos operatören, eller så verkar din AE vara trasig. Du skriver ju att det funkar om du kopplar in datorn direkt, så operatörens nät verkar ju OK.
Jag antar att du har testat med en Reset på din AE….
Möjlighet att låna en router av en kompis för test?

Hmm, mycket märkligt. Köpte routern för ett halvår sedan, packade upp den och förskte då, funkade inte pga strul med internet. Glömde bort allting och provade igen nu. Jag tänker att den borde vara i perfekt skick. Men visst, kan ju prova med en annan och se hur det går. Tack för hjälpen i a f!

EDIT: Och ja, har testat med reset på alla möjliga sätt. Kan ju prova igen. Vilken sorts reset ska jag göra för att min utility ska glömma Airporten helt? Med eller utan nätverkskabel i? Med eller utan ström i?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 19:06

Testat reset?

Ursprungligen av kenjon:

Testat reset?

Sorry, se ovan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 19:10

Jag kommer inte ihåg hur man gör en reset på AE, om strömmen ska vara på, eller sättas på när man håller inne Resetknappen.
Efter en genomförd reset ska du hitta den i Airportmenyn med ett Apple-SSID, IPnumret troligen 10.0.0.1.
Har du inte ändrat något från fabriksinställningarna, gör det först, sedan reset. Då ser du om den går tillbaka till fabriksinställningarna.

Ursprungligen av kenjon:

Jag kommer inte ihåg hur man gör en reset på AE, om strömmen ska vara på, eller sättas på när man håller inne Resetknappen.
Efter en genomförd reset ska du hitta den i Airportmenyn med ett Apple-SSID, IPnumret troligen 10.0.0.1.
Har du inte ändrat något från fabriksinställningarna, gör det först, sedan reset. Då ser du om den går tillbaka till fabriksinställningarna.

Okej, får prova det senare ikväll. Ska meddela hur det går. Tack igen.

Efter en natt i väggen kom det gröna ljuset. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden