Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer RAM i iMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-20 00:23

Jag har inhandlat en gammal iMac från sent 2007 (2GHz och aluminiumlook). Tyvärr är det bara 2 GB Ram i den. Är det enkelt att själv stoppa i mer minne i den? Eller måste den in till en expert?

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+I...

Aluminiummodellen kom väl först tidigt 2008?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-20 09:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+I...

Aluminiummodellen kom väl först tidigt 2008?

OK? Det vet jag inte. Men detta är aluminiumutseendet. Då kanske säljaren tog fel på det. Datorn är nyare än han trodde?

Ursprungligen av smarkebo:

...kanske säljaren tog fel på det. Datorn är nyare än han trodde?

Nej, han har rätt.

Om det är Aluminium och 2,0 GHz så är det "mid 2007"-modellen.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-20 09:14

Hos Apple står det att den datorn har "Två SO-DIMM-platser med stöd för upp till 4 GB"
Min gamla Macbook Pro har också stöd för 4GB officiellt, men praktiskt sägs det funka med 2+4GB. Nån som vet om det händelsevis skulle kunna funka med denna iMac också?

Om du läser på länken som jag skrev i mitt förra inlägg, så står det att den inofficiellt klarar 6 GB (4+2).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-20 09:18

Ladda hem Mactracker och kolla under informationen på "This Mac" -> Memory & Graphics.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-20 09:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du läser på länken som jag skickade så står det att den inofficiellt klarar 6 GB (4+2).

Å fasen. Jag letade efter det men såg det inte. Det går för fort, det här.
Men jättebra. Tack

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-21 09:15

Jaha. Då har jag bytt ramminnen. Det gick inget bra.
Först gick jag till Kjell & Company och sa att jag vill ha SO-DIMM minnen, en tvåa och en fyra. Det hade de inte. Enbart set med 2x2. "Ska det vara DDR2, då? Frågade säljaren. "Det vet jag inte. SO-DIMM står det"
Då började han leta i sin dator och sa sen "Ja, DDR2 ska det vara".
Att utföra ingreppet enligt instruktionen var verkligen inte svårt. Jag fick i de nya. Sedan startförsök. Datorn stendöd. Inte en suck.Tillbaks med de gamla kretsarna. Då gick den utmärkt. Försökte montera de nya två gånger. Lika stendött. Antar att det ändå inte skule vara DDR2.
Det stod ju SO-DIMM. Kan det vara DDR2 även om det är SO-DIMM? Är det olika saker? Eller kan det vara både och samtidigt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-21 09:21

SO-DIMM är små kretskort med minnena fastlödda (jag har för mej att SO står för Small Outline, dvs mindre storlek för t ex bärbara datorer). Så det är rätt, den storleken ska du ha.
DDR2 resp DDR3 (Double Data Rate) är olika "generationer" av minnen. Du kan inte få i fel sort, hållarna är fysiskt olika. Så passar det med DDR2 är det den modellen du ska ha.
Men Applemaskiner brukar vara lite kinkiga med vilka minnen man ska/bör använda. De flesta tillverkare har speciellt märkta minnen för Apples maskiner.
Sök på Kingston och/eller Crucial. Ange vilken maskin du ska ha dem till i deras minneskonfigurator, så får du rätt minne. En hel del verkar ha haft problem med minnen från Corsair, så de skulle jag undvika….
Dustin säljer Applemärkta minnen, men billigast är nog direkt från Crucial.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-21 09:29

Detta är Corsair.

Ursprungligen av smarkebo:

...Det stod ju SO-DIMM. Kan det vara DDR2 även om det är SO-DIMM? Är det olika saker? Eller kan det vara både och samtidigt?

Det är två totalt olika saker. Båda lika viktiga när du ska berätta i affären vilken typ av minne du vill ha.

SO-DIMM talar om hur minnesmodulen ser ut.
DDR2 handlar om hur minnet kommunicerar med datorn.

Om du hade brytt dig om att läsa lite på sidan som jag länkade till tidigare, så står där exakt vad du ska ha, nämligen: 667 MHz DDR2 SO-DIMM

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-21 09:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är två totalt olika saker. Båda lika viktiga när du ska berätta i affären vilken typ av minne du vill ha.

SO-DIMM talar om hur minnesmodulen ser ut.
DDR2 handlar om hur minnet kommunicerar med datorn.

Om du hade brytt dig om att läsa lite på sidan som jag länkade till tidigare, så står där exakt vad du ska ha, nämligen: 667 MHz DDR2 SO-DIMM

Jesper, du behöver inte bekymra dig om att hjälpa mig som är så slarvig och dum i huvudet. Strunta i mig och ignorera mina trådar bara. Kenjon och andra har redan svarat (tackar ödmjukast) och och om vi nöjer oss med det så slipper vi ju all denna friktion. Ser du mitt nick på en tråd, så hoppa bara över den. Det mår nog alla bäst av.

Ursprungligen av smarkebo:

Jesper, du behöver inte bekymra dig om att hjälpa mig som är så slarvig och dum i huvudet. Strunta i mig och ignorera mina trådar bara. Kenjon och andra har redan svarat (tackar ödmjukast) och och om vi nöjer oss med det så slipper vi ju all denna friktion. Ser du mitt nick på en tråd, så hoppa bara över den. Det mår nog alla bäst av.

Va????

Ja, jag tycker att du är lat och slarvig som går till en butik, och svarar "vet inte" på deras frågor, trots att du har fått bra anvisningar här.

Men trots detta så försökte jag ändå hjälpa dig vidare.

Så jag förstår inte din reaktion.

Men vill du inte ha hjälp i fortsättningen så är det helt ok för min del. Tack och hej, och glad midsommar på dig!

Senast redigerat 2013-06-21 12:58
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-06-21 18:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Va????

Ja, jag tycker att du är lat och slarvig som går till en butik, och svarar "vet inte" på deras frågor, trots att du har fått bra anvisningar här.

Men trots detta så försökte jag ändå hjälpa dig vidare.

Så jag förstår inte din reaktion.

Men vill du inte ha hjälp i fortsättningen så är det helt ok för min del. Tack och hej, och glad midsommar på dig!

Ja, tack så mycket. Jag nöjer mig då med svaren från Kenjon och andra som kan svara i en trevlig ton. Men du uppfattar visst inte själv din ton. I de flesta inläggen från dig (alla utom det första) är det en mästrande och nedlåtande ton som jag inte kommenterade för att du ändå visade välvilja i och med att du faktiskt försökte svara. Men till slut ledsnade jag. Beklagar om du tog illa vid dig. Men din inledning "Va????" antyder att du inte har en aning om hur inläggen uppfattas. Det uppfattas nog av de flesta som "kom inte hit och stör om du inte vet jävligt väl vad som gäller"

Förresten var det stor tur att jag inte visste att det var DDR2 det skulle vara. Hade jag bara sagt SO-DIMM DDR2 så hade jag fått det utan diskussion och sedan inte fått byta dem eftersom förpackningen var bruten och det inte är något fel på dem. Nu sa jag vilken dator det skulle vara till och de plockade fram dem som skulle passa. Eftersom de inte funkade så fick jag lämna tillbaka dem.

EDIT
Men ok, om jag nu är icke önskvärd här så får jag väl söka information nån annanstans om det skulle behövas. Tack och hej

Senast redigerat 2013-06-21 20:29
Ursprungligen av smarkebo:

...om jag nu är icke önskvärd här så får jag väl söka information nån annanstans...

Vem har påstått att du är icke önskvärd? Jösses, vad du överreagerar. En enda person använder en lite hård ton mot dig, för att han tycker att du är lat och slarvig. Hur kan man tolka det till att vara icke önskvärd på forumet?

Jag tycker att du ska fortsätta ställa frågor här. Här finns så mycket kunskap. Jag lovar att inte svara i dina trådar i fortsättningen.

Senast redigerat 2013-06-22 14:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-22 16:20

Keep up the good work Jesper du gör ett bra jobb och svarar i trådarna, inte så många som bryr sig längre om att svara trådskapare. Vi måste försöka hålla en viss nivå på trådarna här på forumet annars så sjunker vi ner till skräpstatus nivå. Latheten smyger sig på i samhället och i många trådar. Man måste kunna redogöra för sitt problem på ett korrekt sätt om man förväntar sig ett hjälpande svar. Det kan väl inte vara för mycket begärt ingen som menar något illa inte om man spenderar lite tid på forumet och lär känna användarna, och inte bara kastar in en fråga och springer iväg som en sårad martyr med svansen mellan benen.

1
Bevaka tråden