Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken switch i stort Apple hemmanätverk?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-06-20 00:15

Hej.

Jag har dragit tp-kablar i mitt hus och vill nu bygga upp ett bra nätverk. Inkommande i huset är Fiber.

Jag har en Airport Extreme samt en express idag. Det som nu står på inköpslistan är två st apple TV och tre NASar (Synology) Jag har en Macmini samt två st MBP.

Jag vill köra fast lina till:
Hemlarm
MacMini
Två st Airport expresser
Två st Apple TV
3st Synology NAS (en som mediafilserver för streeming av film och musik. En som backup för mina datorer med TimeMachine, aperture/iPhoto/iTunes library. Samt en som är min brors och backuppar hans nas fjärrstyrt)

Jag behöver således minst 9 portar men gärna ett par lediga för framtida bruk också, man vet ju aldrig när man köper ett smart kylskåp

Jag vill ju kunna streema kors och tvärs till paddor, telefoner, datorer, Apple TV's etc utan problem. Jag vill också att backupper med TimeMachine skall fungera utan problem både från trådlösa enheter och trådanslutna.

Vad skall jag välja för hårdvara samt hur skall jag koppla det? Jag har läst att en del haft problem med Airport expresser och switchar. framförallt när Airport Extreemen är modem/router. Jag vill fortfarande bara dela ut ett wlan samt ett dolt som jag gör idag.

Hjälp emottages gladeligen och tacksamt.

Mvh
Fox

Jag köpte en 24-portars TP-link TL-SG1024D som jag kör tillsammans med en Airport Extreme som router. Det är jag nöjd med. Den kostade ca 950 kr,

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-20 07:20

Om det bara är en "dum" switch så vilken som med 16 eller fler portar.

  • Medlem
  • 2013-06-20 07:43

Vad menar du med "dum"?

Jag vill ha fasta adresser till i alla fall MacMinin och nasarna, helst även MBP's också, vart styr jag detta i "min" uppsättning? I switchen eller routern (Airport extreme)

Jag är verkligen ny i Switch träsket. Vad är bra och vad är dåligt. Jag vill inte köpa första bästa, för då kan jag ge mig fan på att efter ett halvårs felsökande så stödjer den inte gigabit, eller är dålig på att skyffla data mellan portarna etc. Jag vill helst köpa rätt från början!

Mvh
F

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-20 07:46
Ursprungligen av Fox32:

Jag vill ha fasta adresser till i alla fall MacMinin och nasarna, helst även MBP's också, vart styr jag detta i "min" uppsättning? I switchen eller routern (Airport extreme)

En switch agerar inte DHCP och delar ut adresser till anslutna klienter. Det styr du i din router, din Airport Extreme.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-20 07:50
Ursprungligen av Fox32:

Vad menar du med "dum"?

Jag vill ha fasta adresser till i alla fall MacMinin och nasarna, helst även MBP's också, vart styr jag detta i "min" uppsättning? I switchen eller routern (Airport extreme)

Jag är verkligen ny i Switch träsket. Vad är bra och vad är dåligt. Jag vill inte köpa första bästa, för då kan jag ge mig fan på att efter ett halvårs felsökande så stödjer den inte gigabit, eller är dålig på att skyffla data mellan portarna etc. Jag vill helst köpa rätt från början!

Mvh
F

Om du vill konfigurera den är det nog en router du är ute efter.

  • Medlem
  • 2013-06-20 08:00
Ursprungligen av onnyt:

Om du vill konfigurera den är det nog en router du är ute efter.

Tänkte ha min Airport Extreme som router innan switchen. Är det fel?

Om jag kopplar in två airport express i switchen. Hur kommer den göra med wlan då? Kommer jag få tre separata wlan eller kan jag fortfarande köra dem i bryggläge? Kommer dem kopplas ihop lika enkelt med min extreme trots att det sitter en switch emellan? Med styrning från airport tool som nu?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-20 08:22
Ursprungligen av Fox32:

Vad menar du med "dum"?

Jag vill ha fasta adresser till i alla fall MacMinin och nasarna, helst även MBP's också, vart styr jag detta i "min" uppsättning? I switchen eller routern (Airport extreme)

Jag är verkligen ny i Switch träsket. Vad är bra och vad är dåligt. Jag vill inte köpa första bästa, för då kan jag ge mig fan på att efter ett halvårs felsökande så stödjer den inte gigabit, eller är dålig på att skyffla data mellan portarna etc. Jag vill helst köpa rätt från början!

Mvh
F

En "dum" switch skickar bara trafik mellan portarna. Det finns switchar med massa andra funktioner, varav jag förträngt det mesta, men det har med trafikstyrning och annat att göra.
Men det låter inte som att du behöver en sådan

Du behöver kanske inte köpa billigaste no-name prylen du hittar, men det är inga direkta skillnader mer än utseende och antal portar på vanliga switchar. El-förbrukningen kan skilja också, men det är i regel försumbart.
Tror knappt att det finns switchar som inte har stöd för Gbit-nät bland konsumentprodukterna.
Kolla så den har stöd Gbit-nät bara.

Tror förövrigt att du kan spara en slant på att köpa 2st 8-portar, men då kommer enheterna på den ena switchen få samsas om 1Gbit mot enheterna på den andra.

  • Medlem
  • 2013-06-20 09:15

Intressant tråd. Jag ska få hjälp nästa vecka att få el till min lilla skrubb, sen blir det en serverhörna. Och sedan är det bara att börja dra kabel och sätta upp ett liknande nätverk som TS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-20 10:50
Ursprungligen av Fox32:

Tänkte ha min Airport Extreme som router innan switchen. Är det fel?

Om jag kopplar in två airport express i switchen. Hur kommer den göra med wlan då? Kommer jag få tre separata wlan eller kan jag fortfarande köra dem i bryggläge? Kommer dem kopplas ihop lika enkelt med min extreme trots att det sitter en switch emellan? Med styrning från airport tool som nu?

Det är helt rätt.

Du sätter din APE som första enhet på insidan. Den tar emot det skarpa IP:t från din leverantör och distribuerar sedan ut lokala IP:n med DHCP mot dina ansluta enheter på insidan. Du kan ha hur många switchar du vill mellan din APE och dina anslutna enheter. Välj det upplägg som passar rent praktiskt med tanke på kabeldragning, bostadsarean planering etc.

Gällande dina Expresser så kan du ha en switch emellan, inga problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-20 18:28

Här har du riktiga grejer, och inte allt för dyra heller: http://www.dustinhome.se/product/5010470778/hp-1910-16g-switch/

  • Medlem
  • 2013-06-20 19:03
Ursprungligen av zinned:

Det är helt rätt.

Du sätter din APE som första enhet på insidan. Den tar emot det skarpa IP:t från din leverantör och distribuerar sedan ut lokala IP:n med DHCP mot dina ansluta enheter på insidan. Du kan ha hur många switchar du vill mellan din APE och dina anslutna enheter. Välj det upplägg som passar rent praktiskt med tanke på kabeldragning, bostadsarean planering etc.

Gällande dina Expresser så kan du ha en switch emellan, inga problem.

Ok va bra, men det kommer ju fortfarande vara APE som står för trådlösa nätet. kommer då expresserna utvidga wlan som de idag gör i Passive mode eller kommer de matas från switchen och dela ut den vägen, men på något sätt tvista ihop det i samma wlan som APE sänder?

Vet inte om frågan går att förstå, men jag vet hur jag menar

/F

  • Medlem
  • 2013-06-20 19:03
Ursprungligen av mattiL:

Här har du riktiga grejer, och inte allt för dyra heller: http://www.dustinhome.se/product/5010470778/hp-1910-16g-switch/

Tack för bra tips

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-20 19:05

Normalt sätter de upp egna WLAN, och om du anger samma SSID (nätverksnamn) så roamar din utrustning lätt över. Switchen fixar resten.

Jag har just köpt en switch, en Netgear GS724T, och kopplar precis så här, men jag får det inte att fungera. Jag har en laptop med windows 7, en stationär med windows 7, en Mac Mini, en Airport Extreme som router och en Aiport Express. Expressen vill inte fungera riktigt, men jag tror att jag har ställt den i fel läge, ska prova igen. Mac minin fungerar inte heller, den får ett konstigt IP, "alla" börjar som vanligt på 10.0.1.* men minin får 169.***.**.* och dessutom blir nätmasken fel, antingen 255.255.0.0 eller 255.0.0.0, det fungerar heller inte att ställa det manuellt, går inte att "internetta". Så det är bara den stationära som fungerar, laptopen har jag inte provat med ännu..
Någon som vet vad detta beror på? Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Pata

  • Medlem
  • 2013-06-20 19:51

Ok. Men det innebär att jag inte kommer kunna skicka AirPlay till alla enheter utan bara den jag är uppkopplad på för tillfället? För visst styrs AirPlay över wlan!?

  • Medlem
  • 2013-06-20 21:54
Ursprungligen av ThePata:

Jag har just köpt en switch, en Netgear GS724T, och kopplar precis så här, men jag får det inte att fungera. Jag har en laptop med windows 7, en stationär med windows 7, en Mac Mini, en Airport Extreme som router och en Aiport Express. Expressen vill inte fungera riktigt, men jag tror att jag har ställt den i fel läge, ska prova igen. Mac minin fungerar inte heller, den får ett konstigt IP, "alla" börjar som vanligt på 10.0.1.* men minin får 169.***.**.* och dessutom blir nätmasken fel, antingen 255.255.0.0 eller 255.0.0.0, det fungerar heller inte att ställa det manuellt, går inte att "internetta". Så det är bara den stationära som fungerar, laptopen har jag inte provat med ännu..
Någon som vet vad detta beror på? Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Pata

169.xxx.xx betyder att din Mini inte har fått något IP från din Extreme.

Ursprungligen av Dalle:

169.xxx.xx betyder att din Mini inte har fått något IP från din Extreme.

Vad kan då vara problemet? Enligt switchen så är den porten inkopplad.
Jag är helt ny på detta, första switchen jag ägt.

Mvh Pata

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-21 09:46

Testa en annan nätverkskabel och en annan port i switchen.
Står din Macmini i DHCP?

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-06-21 10:09
Ursprungligen av ThePata:

Vad kan då vara problemet? Enligt switchen så är den porten inkopplad.
Jag är helt ny på detta, första switchen jag ägt.

Mvh Pata

Hur har du kopplat in allt? Försök beskriva vilken kabel som går vart, internet till extrem wan, extremare lan till switch, osv. Även om du skriver ovan att du kopplat just så, så låter det som om det är en miss någonstans.

Rita gärna en liten skiss så blir det enklare att förstå.

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Hur har du kopplat in allt? Försök beskriva vilken kabel som går vart, internet till extrem wan, extremare lan till switch, osv. Även om du skriver ovan att du kopplat just så, så låter det som om det är en miss någonstans.

Ska göra mitt bästa, går inte det får jag prova rita..

Från fiberdosan på väggen går en cat6 till in-porten på Airport Extremen.

Från Extremen går en cat6 från första utgången till port 24 på Switchen.

I switchen har jag kopplat in alla kablar (cat6) till uttagen runt i huset (också cat6) totalt 14 uttag, som är kopplade och testade av elektriker.

I sovrummet har jag Mac minin står inkopplad med cat6 i ett av 2 uttag (provat båda) (uttag 12-13 på switchen)

I vardagsrummet har jag kopplat in Airport Expressen med cat6-kabel (uttag 9 på switchen)

I "mellanrummet" har jag kopplat in stationära windowsdatorn med cat6-kabel (uttag 11 på switchen)

Har valt DHCP på allt så det ska skötas av sig självt. Har som sagt även provat manuellt utan framgång.
Är det något mer jag behöver beskriva eller går det att klura ut av den beskrivningen? Är det bara kablarna som kan va felet?

Mvh Pata

Hur många adresser har du satt att din airport ska dela ut? Det är inte så att alla adresserna är slut?

Ursprungligen av suddgummi:

Hur många adresser har du satt att din airport ska dela ut? Det är inte så att alla adresserna är slut?

Finns det en gräns? Vart ändrar man den isf?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-21 23:56

Så, nu har jag gjort om från början. Körde en factory reset på Extreme, Express och Switch och nu verkar det fungera. Så det verkar som det enda problem jag hade var klåfingrar. Tack alla som försökt hjälpa till. Hoppas nu bara att detta håller
Har börjat med att låsa IP# till alla enheter så den inte ska hålla på å byta.

Mvh Pata

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-22 19:05

Om du "låser" IPnumren (ger dem manuella inställningar???) så ska dessa inte ligga inne i DHCP-scopet, utan utanför. Även om man kan "reservera" adresser i scoopet är det "bättre" att ha dem utanför.

1
Bevaka tråden