Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den perfekta mailboxen?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-06-07 08:48

Jag har en lång tid blandat ihop privat mail och arbetsmail i samma system. Praktiskt att slippa kolla på fler ställen osv men har nu ändå bestämt mig för att separera dem.
Frågan är bara när jag ändå sätter igång med adressändringar mm, vilket upplägg jag ska välja.

Att ha tillgång till mailen via molnet i olika enheter är ju väldigt praktiskt.
Men, jag vill inte bli bevakad och ev sensurerad av ett privatbolag som tar sig friheter.

Jag vill inte behöva ändra en väl spridd och etablerad adress i framtiden.
Att knyta sin adress till internet-leverantör är inte aktuellt.

Programmet mail är väl praktiskt att använda som inbiten mac-människa, eller?

Hur kan man föra över gamla mail som man behöver spara?

Jag behöver bra med plats för att kunna sända stora fotofiler mm.

Jag har ett privat iCloudkonto jag skulle kunna föra över allt privat till.
Är detta en bra lösning?

MED HOPP OM MÅNGA INTRESSANTA SYNPUNKTER!

Senast redigerat 2013-06-07 09:19

För att kunna svara på hur man för över gamla mail, så är det nog bra om du berättar vilket mail-program (och kanske också vilken mail-tjänst) du använder nu.

Kan också vara bra om du berättar vad du menar med "olika enheter".

Och jag blir lite nyfiken på vad du menar med att bli "bevakad och censurerad". Är det något konkret du syftar på?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-07 09:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att kunna svara på hur man för över gamla mail, så är det nog bra om du berättar vilket mail-program (och kanske också vilken mail-tjänst) du använder nu.

Kan också vara bra om du berättar vad du menar med "olika enheter".

Och jag blir lite nyfiken på vad du menar med att bli "bevakad och censurerad". Är det något konkret du syftar på?

Han syftar väl på att Apple censurera mail som innehåller "Barely legal teens" och han vill väl ha den möjligheten att skicka sådana mail

http://www.idg.se/2.1085/1.494681/apple-besky...

Ursprungligen av per s:

.....
Jag vill inte behöva ändra en väl spridd och etablerad adress i framtiden.
Att knyta sin adress till internet-leverantör är inte aktuellt.
.....

En egen domän kanske?

  • Medlem
  • 2013-06-07 10:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att kunna svara på hur man för över gamla mail, så är det nog bra om du berättar vilket mail-program (och kanske också vilken mail-tjänst) du använder nu.
Använder FirstClass idag

Kan också vara bra om du berättar vad du menar med "olika enheter".
Datorer, smartphone (iPhone idag), Paddan

Och jag blir lite nyfiken på vad du menar med att bli "bevakad och censurerad". Är det något konkret du syftar på?

Vi har ju sett hur Apples filter slår till i iTune på boktitlar osv. Om jag postar eller får seriös post om ett allvarligt samhällsproblem t ex pedofili vill jag inte bli bortfiltrerad. Varning för spam är ok men jag måste få chansen att själv kunna ta ställning. Senast idag på nyheterna om Skype, Google och Facebook http://www.svt.se/nyheter/varlden/massiv-overvakning
Inte för att jag planerar några terrorhandlingar men jag gillar inte principen om allmän kartläggning av folk.

Senast redigerat 2013-06-07 10:48
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-07 11:28

Jag tycker det är dumt att binda sin adress till mer än nödvändigt, så att köra med en iCould (@me.com) adress anser jag är fel väg att gå. Varför inte köpa en egen domän? positivaper.se kan bli din för en hundring per år. Du kan ju köra med privat/firma/info/[email protected] tex?
Du kan köra med den köpta adressen på google mail, >10GB lagring fungerar fint med iPrylar och Apple Mail. Google mail har mycket bra spamfiltrering.

I Sverige blir din mail övervakad av FRA och utrikes av NSA & Co. Går inte att slippa på ett enkelt sett, såvida du inte vill börja kryptera dina mail…

Inga problem att köra med flera mailadresser på samma enheter, eller att ha samma mail på alla enheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-07 11:31

Jag gillar inte att hamna i en situation där jag är nära en terrorbomb som exploderar heller. Så i valet låter jag hellre någon myndighet läsa mina mail, än att bli dödad av en bomb för att jag bara råkar befinna mej på fel plats.
Nu bor ju inte jag i en storstad, så risken för mej är nog väldigt liten. Men jag har heller inga hemligheter för mej….
Nu är det förstås inte svart eller vitt, antingen avlyssning eller bli bombad, om nu någon tror att jag menar det. Men kriget mot terrorismen är svårt att föra, och kan man snappa upp information om vad de planerar, och när, så får min epost gärna kollas av ett filter. Det är ju inte så att några sitter och läser allt. Däremot håller jag med om att det inte ska censureras, jag ska ha möjligheten att bestämma vad som ska skickas/tas emot i min brevlåda.

  • Medlem
  • 2013-06-07 13:24
Ursprungligen av reboot81:

JVarför inte köpa en egen domän? positivaper.se kan bli din för en hundring per år. Du kan ju köra med privat/firma/info/[email protected] tex?
Du kan köra med den köpta adressen på google mail, >10GB lagring fungerar fint med iPrylar och Apple Mail. Google mail har mycket bra spamfiltrering.
Inga problem att köra med flera mailadresser på samma enheter, eller att ha samma mail på alla enheter.

Verkar intressant men förlåt min totala okunnighet. Jag har aldrig behövt bry mig.
Köper jag en hemsida? Vad gör jag med den i så fall? Lägger jag en egen mailserver där? Menar du Gmail? Orkar du förklara mer ingående eller finns det någon stans för idioter där man kan läsa på.

PS Klart man måste bevaka skummisar. Det är den generella övervakningen utan någon misstanke jag har svårt för.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-07 14:18

Ett problem är att man inte i förväg vet vilka som är skummisar, de går ju inte direkt runt och talar om det. Alltså måste man vänta tills de har gjort något (och då klassificera dem som skummisar) eller så övervakar man mer generellt och kan försöka luska ut vilka som är skummisar. Så funkar t ex övervakningskameror, alla "fastnar" ju när de går förbi oavsett ärende.

Vad gäller din domänfråga, så köper du rättigheten för namnet. Sedan vad du gör med den är helt upp till dej. Vill du ha en hemsida får du göra en, och husera den på någon server. Vill du köra mail måste du ha en mailserver.
Dessa tjänster finns även att "hyra", både gratis och betaltjänster.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-07 14:41
Ursprungligen av per s:

Verkar intressant men förlåt min totala okunnighet. Jag har aldrig behövt bry mig.
Köper jag en hemsida? Vad gör jag med den i så fall? Lägger jag en egen mailserver där? Menar du Gmail? Orkar du förklara mer ingående eller finns det någon stans för idioter där man kan läsa på.

PS Klart man måste bevaka skummisar. Det är den generella övervakningen utan någon misstanke jag har svårt för.

Förlåt för min oförmåga att förklara bättre
Ska göra ett försök.

Man köper rätten att använda en domän (tex pelle.nu) via företag som förmedlar dessa. Loopia.se & Binero.se är två Svenska som säljer domäner, webbhotell mm.

Du kan antingen köpa adressen och använda den via gmail, eller så köper du både adressen och tjänsten webbhotell (som inkluderar epost).
Domännamn kostar ca50-150 per år, webbhotell lite mer. Just nu har binero en kampanj med webbhotell för 414kr/år. Tröttnar du på ett hotell kan du flytta med dig adressen till ett annat, adressen är inte bunden till ett företag/hotell.

Fördelen med att äga en egen domän är att man kan peka om mailen till valfritt ställe. Du kanske vill ha den till gmail, men senare till en svensk tjänst. De som mailar dig på [email protected] märker ingen skillnad om du har din mail på loopia eller binero, det är fortfarande samma adress.

  • Medlem
  • 2013-06-08 00:16

Jag tittade lite på http://www.one.com/sv/ som annonserar på Eniro.
Håller jag mig till 30GB är priset 24kr/mån. Domänavgift 95kr/år + moms =478 kr /år totalt
Ser ju väldigt positivt ut på deras sida. Hur är det i verkligheten?

Senast redigerat 2013-06-08 00:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-08 00:22
Ursprungligen av per s:

Jag tittade lite på http://www.one.com/sv/ som annonserar på Eniro.
Håller jag mig till 30GB är priset 24kr/mån. Ser ju väldigt positivt ut på deras sida.
Hur är det i verkligheten?

Jag hade definitivt inte rekommenderat One till någon.

Då jag arbetar inom IT med en stor flora av kunder inom alla möjliga områden vet jag att när dessa råkar ut för problem med mail som inte når dem eller deras mail inte når mottagaren så är mailservrarna hos One.com i stort sett alltid en gemensam faktor. De blir helt enkelt blacklistade av väldigt många spamfilter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-08 00:47
Ursprungligen av per s:

Jag tittade lite på http://www.one.com/sv/ som annonserar på Eniro.
Håller jag mig till 30GB är priset 24kr/mån. Domänavgift 95kr/år + moms =478 kr /år totalt
Ser ju väldigt positivt ut på deras sida. Hur är det i verkligheten?

Lägg till 35kr och du får 100GB och domän på binero.
Jag säger som jag alltid gör när det gäller märken och bolag – välj det som de i din närhet har, då har du lättare att få hjälp om det skulle behövas.

Citat:

Hur kan man föra över gamla mail som man behöver spara?

-Hur (var) har du dina mail sparade idag?
-Behöver du ha dem sparade på din nya mailadress, eller duger ett arkiv på din stationära dator?

Citat:

Jag behöver bra med plats för att kunna sända stora fotofiler mm.

-Går det skicka stora bildfiler till alla mailkonton? Hur stort är stora filer?

  • Medlem
  • 2013-06-08 14:05

Loopias 5GB duger inte men 100GB på Binero är ju överdådigt. Lutar starkt åt Binero då One tydligen inte var att lita på. Föll först för att det verkade enkelt att komma igång där. Har mina mail på en FirstClass-server men de går ju att sammanfatta i filer på HD:n.
På Binero står det "Både Windows och Linux på samma konto"!? Det är väl ingen hake om man har Mac?
Räcker en domän eller ska man ha webhotell, hemsida också?

Jag har använt one.com i många år för min domän erro.se där jag har mail och hemsida. Har aldrig haft några problem. Men jag är förstås bara en vanlig privat-användare som inte har några extrema krav, men jag har inte märkt något som strulat eller varit konstigt under dessa år.

  • Medlem
  • 2013-06-08 19:05

Vilken spännande hemsida erro67. Förbjudna zonen i Ukraina vore något för dig. Gäller bara att få tillstånd och en bra guide.
One har ju tilltalande priser. Hur stort utrymme har du? Ofta blir det ju strul när företag expanderar för fort. Kanske det som givit vissa problem. Hur kommer man åt (loggar in på ) mailsida resp hemsida. Kan man göra så att bara utvalda kommer in på hemsidan?

Jag minns ärligt talat inte hur mycket utrymme jag har.

Mailen når man via webmail: http://www.one.com/sv/#login-webmail
Jag har ställt in så att all min mail vidarebefordras till min Gmail, eftersom jag använder den som min huvudmail numera.

Hemsidan (som jag sällan uppdaterar) sköter jag oftast via FTP. Redigerar filer lokalt på datorn och skickar upp dem till mitt konto helt enkelt. Men det finns även en web-baserad filhanterare med editeringsfunktioner, så du kan sköta det den vägen också.

Jag hanterar mina bilder med Lightroom, och där har jag fixat en FTP-preset som gör att jag kan ladda upp en bild, eller ett helt album, till hemsidan med ett par klick.

Om jag vill skicka en stor fil till nån så kan jag även enkelt FTP'a den till min hemsida och sen ge länken till den som ska ha den. Fast numera använder jag oftast Dropbox till sådant.

One.com har även lite inbyggda funktioner för blog, fotoalbum och sånt, men de använder jag inte.

Att låta bara vissa utvalda komma in på hemsidan? Man kan säker fixa sånt via nån sorts inloggningsfunktion, typ nån scriptlösning i PHP eller så, men det är ju inte unikt för one.com. Om du bara vill skapa en enkel avskild del på hemsidan som vissa ska känna till så kan man ju bara skapa ett väldigt konstigt mappnamn, och sen bara ge länken till de som ska ha den, typ http://www.minhemsida.se/jhb4ec34874

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-09 00:32

@per s

Du har inte tittat något på Citynetwork?

  • Medlem
  • 2013-06-09 13:21

Oj nu blev det komplicerat (intressant)!
Lite rörigt på Citynetwork. 5kr första året, 10kr/mån, 74kr ...
Nu har jag ju inte haft någon tanke på hemsida från början.
Sen blev det myror i huvudet, vad skulle jag kunna hitta på med den.
Mailkonto är huvudsaken än så länge, kanske en hemsida i framtiden.
Men som jag förstår måste man ha en domän för det.
Så kan jag vänta med webhotell tills jag öppnar en hemsida.
Det där priset första året är väl lite lurigt. Använder man deras verktyg att
bygga upp innehåll och funktioner orkar man nog inte byta hotell senare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-10 16:29
Ursprungligen av per s:

Oj nu blev det komplicerat (intressant)!
Lite rörigt på Citynetwork. 5kr första året, 10kr/mån, 74kr ...
Nu har jag ju inte haft någon tanke på hemsida från början.
Sen blev det myror i huvudet, vad skulle jag kunna hitta på med den.
Mailkonto är huvudsaken än så länge, kanske en hemsida i framtiden.
Men som jag förstår måste man ha en domän för det.
Så kan jag vänta med webhotell tills jag öppnar en hemsida.
Det där priset första året är väl lite lurigt. Använder man deras verktyg att
bygga upp innehåll och funktioner orkar man nog inte byta hotell senare.

Kolla på denna länken - https://www.citynetwork.se/domanregistrering/...

Om du registrerar en domän genom dem så bjuder de på 1000 epostkonton PER domän du registrerar. Så köper du en se-domän genom dem så betalar du 99 kr för ett år och får 1000 epostkonton på köpet.

Skulle du framöver vilja skaffa webhotell så är det inga problem för dig att bara adda den tjänsten då.

Personligen så skulle jag välja någon av gmail.com eller me.com istället för att välja en egen domän. Mest bara för att det är bökigare att pyssla med en egen domän och mer att komma ihåg (förnyelse av domänen etc)

Däremot så skulle jag undvika mejladresser som är kopplade till min internetleverantör (telia.com, riksnet.se etc) eftersom den kopplingen är flyktig.

Senast redigerat 2013-06-10 17:28
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-10 17:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Personligen så skulle jag välja någon av gmail.com eller me.com istället för att välja en egen domän. Mest bara för att det är bökigare att pyssla med en egen domän och mer att komma ihåg (förnyelse av domänen etc)

Däremot så skulle jag undvika mejladresser som är kopplade till min internetleverantör (telia.com, riksnet.se etc) eftersom den kopplingen är flyktig.

Bökigare? På vilket sätt är det bökigt?

Det är ju hur smidigt som helst, de sköter ju allt åt en om man vill så det är bara att betala fakturan när den dyker upp. Mer på plussidan är att man har så många flera möjligheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-10 18:40

Nja, om man har en tjänsteleverantör, ja. Men att sköta det helt själv kan vara jobbigt (black-listed etc).

Ursprungligen av BlackSmp:

Personligen så skulle jag välja någon av gmail.com eller me.com istället för att välja en egen domän. Mest bara för att det är bökigare att pyssla med en egen domän och mer att komma ihåg (förnyelse av domänen etc)

Däremot så skulle jag undvika mejladresser som är kopplade till min internetleverantör (telia.com, riksnet.se etc) eftersom den kopplingen är flyktig.

Nej det är inte bökigare att skaffa sig en personlig domän och webhotell för att man skall få mail.
Du får även hjälp med det even.

  • Medlem
  • 2013-06-20 00:36

Jag kör egen domän och kör mailhosting hos Google. Dels får jag mycket utrymme, ett extremt bra spamfilter och ett fantastiskt enkelt och bra webgränssnitt när jag behöver komma åt mailen från någon annan dator. Jag kan nog inte dra mig till minnes om att jag någonsin fått ett spam (sen beror ju detta på hur lättvindigt man behandlar sin mailadress när det kommer till registrering på mindre nogräknade hemsidor och tävlingar på nätet etc)

Det är lite mekigt att få pekningarna rätt från start men google har superbra guider för det.

Vad som behövs är ett domännamn och ett konto på google apps.

Jag kör även kalendern genom google apps på samma sätt vilket är otroligt smidigt. Sen är det bara köra samma kalender i datorn, telefonen, etc så är allt alltid uppdaterat överallt! Samt det funkar med mötesinbjudningar!

I mina ögon är googles lösning outstanding. Det skall tilläggas att det inte finns någon reklam i google apps så man slipper annonser baserat på mailets innehåll som i gmail!

My 50

/Fox

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-20 07:43
Ursprungligen av Fox32:

Jag kör egen domän och kör mailhosting hos Google. Dels får jag mycket utrymme, ett extremt bra spamfilter och ett fantastiskt enkelt och bra webgränssnitt när jag behöver komma åt mailen från någon annan dator. Jag kan nog inte dra mig till minnes om att jag någonsin fått ett spam (sen beror ju detta på hur lättvindigt man behandlar sin mailadress när det kommer till registrering på mindre nogräknade hemsidor och tävlingar på nätet etc)

Det är lite mekigt att få pekningarna rätt från start men google har superbra guider för det.

Vad som behövs är ett domännamn och ett konto på google apps.

Jag kör även kalendern genom google apps på samma sätt vilket är otroligt smidigt. Sen är det bara köra samma kalender i datorn, telefonen, etc så är allt alltid uppdaterat överallt! Samt det funkar med mötesinbjudningar!

I mina ögon är googles lösning outstanding. Det skall tilläggas att det inte finns någon reklam i google apps så man slipper annonser baserat på mailets innehåll som i gmail!

My 50

/Fox

...och Google Apps kostar pengar, om jag inte har fel för mig.

  • Medlem
  • 2013-06-20 07:50
Ursprungligen av zinned:

...och Google Apps kostar pengar, om jag inte har fel för mig.

Jag kollade nu. Det kostar 4€/månad (34:- med dagens växlingskurs) eller runt en fyrhundring per år. Det skulle jag gladeligen betala om jag behövde, framförallt eftersom det slår alla andra webhotell på fingrarna och i min mening får man sjukt mycket för pengarna. Jag skaffade G-apps innan det började kosta pengar och för mig är det fortfarande gratis.

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-20 10:51
Ursprungligen av Fox32:

Jag kollade nu. Det kostar 4€/månad (34:- med dagens växlingskurs) eller runt en fyrhundring per år. Det skulle jag gladeligen betala om jag behövde, framförallt eftersom det slår alla andra webhotell på fingrarna och i min mening får man sjukt mycket för pengarna. Jag skaffade G-apps innan det började kosta pengar och för mig är det fortfarande gratis.

Mvh

Japp, €4 för en tjänst som Microsoft levererar gratis. Om man vill använda Microsofts tjänster, givetvis.

Ursprungligen av Fox32:

Jag kollade nu. Det kostar 4€/månad (34:- med dagens växlingskurs) eller runt en fyrhundring per år. Det skulle jag gladeligen betala om jag behövde, framförallt eftersom det slår alla andra webhotell på fingrarna och i min mening får man sjukt mycket för pengarna. Jag skaffade G-apps innan det började kosta pengar och för mig är det fortfarande gratis.

Mvh

ActiveSync försvinner när du skaffar en ny enhet (iPhone/iPad t.ex.).
Då får du betala €4/konto om du vill ha det.

  • Medlem
  • 2013-06-20 18:57
Ursprungligen av zinned:

Japp, €4 för en tjänst som Microsoft levererar gratis. Om man vill använda Microsofts tjänster, givetvis.

Microsoft fungerar säkert lika bra, men den har jag ingen erfarenhet av. Jag vet bara att Googles är outstanding!

Bevaka tråden