Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om köp av en macbook air

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Jag har precis tänkt köpa en macbook air och är ny till mac har därför lite frågor som verkar dumma men bättre att fråga först än att stå där och vara missnöjd senare
1. Om jag köper en 256 gb version hur mycket kan jag faktiskt använda efter att os x är installerar och så?
2. Kan man ändra upplösning på skärmen så jag får 4:3 med svarta ränder på sidan av bilden?
3. Har en gamal WD passport extern hårdisk och såg att det fanns en speciel för mac, kommer den funka till mac?
4. Den kanske dummaste frågan av alla men har alltid undrat kan du använda vilken mus/tangentbord som helst till en mac?

Tack på förvägg för svaren till minna dumma frågor

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-19 22:17
Ursprungligen av Capsfear:

Tja!
Jag har precis tänkt köpa en macbook air och är ny till mac har därför lite frågor som verkar dumma men bättre att fråga först än att stå där och vara missnöjd senare
1. Om jag köper en 256 gb version hur mycket kan jag faktiskt använda efter att os x är installerar och så?
2. Kan man ändra upplösning på skärmen så jag får 4:3 med svarta ränder på sidan av bilden?
3. Har en gamal WD passport extern hårdisk och såg att det fanns en speciel för mac, kommer den funka till mac?
4. Den kanske dummaste frågan av alla men har alltid undrat kan du använda vilken mus/tangentbord som helst till en mac?

Tack på förvägg för svaren till minna dumma frågor

1. En ren OS X-installation brukar ta ca 15-20 GB, så det blir gott om utrymme över.
2. Inte i standardutförande, möjligtvis med nåt tredjepartsprogram. Jag är dock nyfiken på varför du skulle vilja göra det?
3. Den borde funka. I värsta fall får du formatera om den, d.v.s. om den i dagsläget är formaterad med NTFS. Mac-versionen brukar bara innebära att den är förformaterad i HFS+, vilket är filsystemet OS X använder.
4. Ja!

Ursprungligen av Capsfear:

2. Kan man ändra upplösning på skärmen så jag får 4:3 med svarta ränder på sidan av bilden?

Jadå, det går. Men varför skulle du vilja göra det?

Ursprungligen av Vassius:

1. En ren OS X-installation brukar ta ca 15-20 GB, så det blir gott om utrymme över.
2. Inte i standardutförande, möjligtvis med nåt tredjepartsprogram. Jag är dock nyfiken på varför du skulle vilja göra det?
3. Den borde funka. I värsta fall får du formatera om den, d.v.s. om den i dagsläget är formaterad med NTFS. Mac-versionen brukar bara innebära att den är förformaterad i HFS+, vilket är filsystemet OS X använder.
4. Ja!

Tack så jätte mycket för de snabba svaret! Anledningen till mig 4:3 behov kanske låter konstigt men använder mest min bärbara dator på landet för att se film, redigera bilder och lana counter strike med kusinerna då är 4:3 mycket skönare att spela på så egentligen inget jätte behov men tänkte ändå fråga. Tack så jätte mycket igen för svaren nu blir det en surf över till Apples hemsida och beställa en air

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-20 07:26

Angående möss och tangentbord, en kompis har nån gaming mus som han inte fått igång i OS X.
Så viss vaksamhet om det är såna prylar kan vara bra, men alla "standard" prylar ska fungera.

Vad gäller möss: Sök på USBOverDrive och/eller SteerMouse. Den senare behövs exvis för Logitech G400 m.fl. högkänsliga möss.
http://www.99mac.se/forum/t/300049-bra-progra...
http://www.99mac.se/forum/t/69018-vilken-mus-...

1
Bevaka tråden