Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att bygga ett lite större nätverk utan Apple Airport?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 21:35

Har en lokal, många rum, vill bygga ett nätverk med hjälp av sladd in i varje trådlös station. Vill ha hög prestanda, bra räckvidd och det ska vara lätt att konfigurera, jag vill ha GUI, inget terminal eller liknande. De får gärna smälta in med lokalen, dvs inte vara fula och blinka.

Just det, helst inte D-link och inte för skojs skull inte Apple Airport.
Tack!

Hur många användare?
Vad kommet nätet användas till?
Hur många rum?
Vilka avstånd handlar det om?

Jag föreslår Cisco Aironet 3600.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-19 06:23

Fyller på med; finns det behov för flera nät? Gästnät etc.
Trafikflöde, mycket intern trafik eller huvudsakligen internetåtkomst?
Vad har Ni för lina?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 06:59
Ursprungligen av keptang:

Hur många användare?
Vad kommet nätet användas till?
Hur många rum?
Vilka avstånd handlar det om?

Som mest 30
Vanligt kontorsjobb, en del uppladdning mot lokal server men inte extremt mycket.
6 rum
30 meter kanske från vägg till vägg. Vanligt 1920-tals hus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 07:00
Ursprungligen av Henkri:

Fyller på med; finns det behov för flera nät? Gästnät etc.
Trafikflöde, mycket intern trafik eller huvudsakligen internetåtkomst?
Vad har Ni för lina?

Gästnätverk är fint.
Huvudsakligen extern trafik.
100Mbit fiber.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 07:04
Ursprungligen av suddgummi:

Jag föreslår Cisco Aironet 3600.

Har dålig erfarenhet av Cisco när det kommer till administration, har man tur sega javaprogram, har man otur så är det in i Terminalen och pilla. Hur funkar det här, webbläsare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 08:54
Ursprungligen av acke:

Har dålig erfarenhet av Cisco när det kommer till administration, har man tur sega javaprogram, har man otur så är det in i Terminalen och pilla. Hur funkar det här, webbläsare?

Well, antingen kör du riktiga grejer (Cisco) eller så kör du konsumentprylar som Apple eller dylikt.
Skall ni har server på nätet som skall agera DHCP(1) eller skall routern själv ta hand om det(2)?

Vid (1) så kan du glömma Apple Airport, vid (2) funkar det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-19 08:59
Ursprungligen av Trineo:

Skall ni har server på nätet som skall agera DHCP(1) eller skall routern själv ta hand om det(2)?

Vid (1) så kan du glömma Apple Airport, vid (2) funkar det.

Kör man Airport Express i bryggläge så går det alldeles utmärkt att ha en separat DHCP-server. Jag kör så själv hemma.

Edit: Jag menade Airport Extreme, då det är det jag kör hemma, men samma princip gäller båda.

Senast redigerat 2013-06-19 09:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 09:06
Ursprungligen av Vassius:

Kör man Airport Express i bryggläge så går det alldeles utmärkt att ha en separat DHCP-server. Jag kör så själv hemma.

Fast vad gör Airport Expressen för nytta då annat än att slänga ut ett publikt nät trådlöst? Såvida du inte har en router/brandvägg före den såklart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-19 09:10
Ursprungligen av Trineo:

Fast vad gör Airport Expressen för nytta då annat än att slänga ut ett publikt nät trådlöst? Såvida du inte har en router/brandvägg före den såklart.

Jag har naturligtvis en egen brandvägg också, trodde det var underförstått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 09:37
Ursprungligen av Vassius:

Jag har naturligtvis en egen brandvägg också, trodde det var underförstått.

De flesta använda Airport Express som sin brandvägg... så nej, det är inte särskilt underförstått, då använder du din AE som Access Punkt.

TS vill vad jag förstår designa upp sitt nät från grunden, då kan man inte anta saker som att det finns en brandvägg i början av nätet.

Assumption is the mother of all fuck ups.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-19 10:33

Jag tycker du ska satsa på en "riktig" brandvägg som klarar 100 Mb/s i genomströmning WAN -LAN, förslag Zyxel USG eller FortiNet Fortigate.
WiFi kan jag rekommendera Ruckus eller titta på Ubiquiti och deras Unifi linje.

Hemma har jag själv en Zyxel USG och en Unifi AP, funkar mycket bra och stabilt. Lätt att administrera trots att man inte är proffs

Ursprungligen av acke:

Har dålig erfarenhet av Cisco när det kommer till administration, har man tur sega javaprogram, har man otur så är det in i Terminalen och pilla. Hur funkar det här, webbläsare?

Det finns ett webbgränssnitt, men hur det är att konfiguera i vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 21:10
Ursprungligen av Henkri:

Jag tycker du ska satsa på en "riktig" brandvägg som klarar 100 Mb/s i genomströmning WAN -LAN, förslag Zyxel USG eller FortiNet Fortigate.
WiFi kan jag rekommendera Ruckus eller titta på Ubiquiti och deras Unifi linje.

Hemma har jag själv en Zyxel USG och en Unifi AP, funkar mycket bra och stabilt. Lätt att administrera trots att man inte är proffs

Ah, det har jag redan. Har en Cisco brandvägg. Detta är bara för det trådlösa. Kanske var lite otydlig.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-06-19 21:15
Ursprungligen av acke:

Ah, det har jag redan. Har en Cisco brandvägg. Detta är bara för det trådlösa. Kanske var lite otydlig.

Perfekt, mer pengar att lägga på det trådlösa

1
Bevaka tråden