Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också rätt intressanta problem med batteritiderna. Vad sägs om 2h27m användning, 5h52 väntläge och 14% batteri kvar... Och jag har inte spelat musik, stramat något utan bara använt kameran, fb och liknande.

Jag ska ge det en dag till, har ändrat lite inställningar och hoppas på bättre resultat.

Det som jag gjorde vid installation var en "update" och inte en "restore". (Jo, jag kan standardsvaren på batteriproblem;)

Edit: Såg följande för en site som hade problem

Citat:

Update: After a fresh install of iOS 7 beta 1 on the iPhone 4S, we used the phone for just web browsing for an hour and noticed a dramatic improvement on a clean install. This isn’t ideal for most users, so we will now restore the old backup and see if things are better after restoring from a fresh install. Again, bookmark this page and keep connected with Phones Review and our review of the first beta.

Senast redigerat 2013-06-16 18:35

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar? Kika i den listan så ser man ju snabbt om det är någon speciell app som är boven.

Ursprungligen av Kermit:

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar? Kika i den listan så ser man ju snabbt om det är någon speciell app som är boven.

Jag har kollat igenom inställningarna och hittar inte denna funktion. Jag har inte installerat en enda ny app sen jag lade in iOS7 och upplevde bra batteritid i början som sagt men nu så är det så pass illa att det i princip blir ohållbart i längden. Knappt 2 timmars "aktivt" användande idag, med liite Spotify (och då menar jag lite), någon koll på Facebook och andra saker på nätet och därefter nedstängning av appar ger mig 20% batteri just nu. Det som får mig konfunderad är att den drar mycket mer batteri i standbyläge nu än vad den gjorde i början av mitt testande av iOS7-betan och med iOS6. Har som sagt sänkt ljusstyrkan väldigt mycket, stängt av platstjänster osv men det är lika illa ändå. Håller precis på att gå tillbaka till iOS6 och tänker avvakta med att installera nästa version av iOS7-betan tills man ser vad andra säger om batteritid osv.

Men ni är i alla fall med på att det enda som är intressant att kommentera när det gäller batteritid är en clean install av iOS7, utan egna appar?

Bara för att man sen kan installera iOS6-kod och starta appen, så betyder inte det att den "fungerar". Även om alla funktioner svarar normalt, så är ju märkbart sämre batteritid ett tydligt tecken på att någon app är "sönder".

Mer exakt så är det så att en och annan slinga iOS6-kod har fastnat i vinkelvolten:

.

Senast redigerat 2013-06-16 19:45
Ursprungligen av Kermit:

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar?

Nej, men de visade en ny funktion för att kunna se dataförbrukningen per app.

Ursprungligen av Kermit:

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar? Kika i den listan så ser man ju snabbt om det är någon speciell app som är boven.

Jag tror att du tänker på Mavericks som visar vilka program som drar mest ström när du klickar på batteridriftsikonen.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men ni är i alla fall med på att det enda som är intressant att kommentera när det gäller batteritid är en clean install av iOS7, utan egna appar?

Bara för att man sen kan installera iOS6-kod och starta appen, så betyder inte det att den "fungerar". Även om alla funktioner svarar normalt, så är ju märkbart sämre batteritid ett tydligt tecken på att någon app är "sönder".

Mer exakt så är det så att en och annan slinga iOS6-kod har fastnat i vinkelvolten:

.

I princip så håller jag med dig, men samtidigt så vill jag först undersöka om det är bakgrundsuppdateringen som ställer till det (i mitt fall: väder).

Edit: Nja, jag har ändrat mig. Jag tycker nog att det kan vara intressant att kommentera om du har problem med batteritid även utan en ren installering eftersom detta är information som kan vara intressant för att förstå hur saker och ting fungerar. Däremot så håller jag med om att jag kan inte leva rövare om att det inte fungerar (vilket jag inte tycker att vi har gjort).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men ni är i alla fall med på att det enda som är intressant att kommentera när det gäller batteritid är en clean install av iOS7, utan egna appar?

Bara för att man sen kan installera iOS6-kod och starta appen, så betyder inte det att den "fungerar". Även om alla funktioner svarar normalt, så är ju märkbart sämre batteritid ett tydligt tecken på att någon app är "sönder".

Mer exakt så är det så att en och annan slinga iOS6-kod har fastnat i vinkelvolten:

Det stämmer säkert men jag avvaktar och drog precis in iOS 6.1.4 i min iPhone5 för jag har en del anteckningar och liknande som jag behöver och därför så är det inte läge att installera om iOS7 och välja som en ny telefon. Dessutom störde det mig att telefonen blev sjukt varm på baksidan vilket också ska vara vanligt bland iPhone5-orna pga vissa appar som har svårt att kommunicera med iOS7 ÄN SÅ LÄNGE har jag läst på flera forum. Jag låter nog som sagt det gå några builds till på betan innan jag installerar om iOS7. Känns riktigt konstigt nu dock att vara tillbaka på iOS6 efter nästan en vecka med 7an hehe.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-16 21:15
Ursprungligen av Kermit:

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar? Kika i den listan så ser man ju snabbt om det är någon speciell app som är boven.

Nej det var hur stor datamängd respektive program förbrukat.

Ursprungligen av BlackSmp:

Däremot så håller jag med om att jag kan inte leva rövare om att det inte fungerar (vilket jag inte tycker att vi har gjort).

Missförstå mig inte: jag viftar inte med pekpinnar. Jag menar bara att det är oundvikligt att en en eller några appar kommer att loopa oönskade grejor internt innan de blivit uppdaterade. Och om det är tillräckligt graverade så är det ju inte orimligt att det kostar mycket batteritid.

Har man då installerat 10+ appar, så är det väldigt svårt att sätta fingret på anledningen. Kan ju också vara summan av många småsaker.

Jag tror inte Apple tillåter utvecklare att uppdatera sina skarpa appar för iOS7 än, så det tar nog ett tag innan allt rullar friktionsfritt.

Jag har dragit in privata appar själv också. Kanske 15 st. Min telefon (iPhone 5) håller hela dagen med vanligt måttligt användande. Jag spelar inte på min telefon och kör inte streamingtjänster just nu. I vissa fall blir telefonen ovanligt varm, precis som det nämndes ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-16 21:32

Lite mer info om "glömda" features, http://www.macrumors.com/2013/06/11/ios-7-bet...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Missförstå mig inte: jag viftar inte med pekpinnar. Jag menar bara att det är oundvikligt att en en eller några appar kommer att loopa oönskade grejor internt innan de blivit uppdaterade. Och om det är tillräckligt graverade så är det ju inte orimligt att det kostar mycket batteritid.

Har man då installerat 10+ appar, så är det väldigt svårt att sätta fingret på anledningen. Kan ju också vara summan av många småsaker.

Jag tror inte Apple tillåter utvecklare att uppdatera sina skarpa appar för iOS7 än, så det tar nog ett tag innan allt rullar friktionsfritt.

Jag har dragit in privata appar själv också. Kanske 15 st. Min telefon (iPhone 5) håller hela dagen med vanligt måttligt användande. Jag spelar inte på min telefon och kör inte streamingtjänster just nu. I vissa fall blir telefonen ovanligt varm, precis som det nämndes ovan.

Fast jag tror att det är mer troligt att det är ett fel i IOS som orsakar en sådana loop. Det är inte meningen att alla appar ska vara uppdaterade, du kommer kunna köra med pre-IOS7 appar när IOS7 att släppt.

Nåväl, i mitt fall är jag rätt misstänksam mot inställningen Bakgrundsuppdatering. Jag slog av denna och tycker att det känns som att batteriförbrukningen gick mot en normal nivå. I sådana fall är det också troligt att det var Väder som ställde till det.

Men jag återkommer;)

Senast redigerat 2013-06-17 09:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det är mer troligt att det är ett fel i IOS som orsakar en sådana loop. Det är inte meningen att alla appar ska vara uppdaterade, du kommer kunna köra med pre-IOS7 appar när IOS7 att släppt.

Nej, det håller jag inte med om.

Utvecklarna måste programmera mot iOS7. Apple tar sig friheter att ändra och optimera i sina frameworks. Jag skulle tro att det är väldigt få appar som är "perfekt" skrivna mot iOS6. Jag tror att det blir den del "egna" lösningar för att fixa buggar och oönskat beteende. Det är inte säkert att lösningar som får en app att flyta på i iOS6 är lika framgångsrikt i iOS7. Detta är ju anledningen till att registrerade utvecklare nu har tillgång till iOS7 tidigt, för att se hur de egna apparna uppför sig.

Har man en iOS6 app ute kan man inte bara låta den ligga i appstore och tro att allt är bakåtkompatibelt i iOS7. Så har det väl alltid varit vid nya iOS-versioner, men det gäller ju extra mycket när Apple reviderar hela iOS-konceptet.

Jo, jag får nog förtydliga mig, vissa saker fungerar inte - det är rätt uppenbart. Appar såsom Vesper fungerar delvis. GoComics, InstaWeather fungerar inte alls men det märks direkt.

Däremot så tror jag inte att de skapar problem för batteriförbrukningen. Efter det att jag slog av bakgrundsuppdateringen av data så är jag tillbaka i (för mig) normala siffror.

Nu ska jag aktivera bakgrundsuppdateringen igen för att se om det märks någon skillnad. Om förbrukningen drar iväg så slår jag av den för Väder och ser vad som händer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-17 12:12

Min enorma batteriförbrukning blev bättre när jag slog av bakgrundsuppdateringen, men den är fortfarande inte vad den var under 6.1.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 13:31

Nu har jag ingen specifik erfarenhet av hur Apple bygger sina betatest-releaser, men man kan ju tänka sig att deras kod kompileras utan alla optimeringar och kanske har en hel del trace och debug-kod inkompilerad. Den är ju inte tänkt att sättas i produktion och därför kan man prioritera enkel felsökning framför prestanda eller batteritid.

Givetvis så är det så. Jag har kört så gott som alla betor tidigare år och det är alltid så att batteritiden tar smällar till att börja med.

Som jag ser det så är betorna till för att utvecklare ska kunna prova sina egna produkter och se hur de kan optimera sina appar mot IOS7.

När det gäller min spontana uppfattning om IOS7 så tror jag att den kommer att uppskattas när den kommer. Berorende på "läger" så kan man bivetvis se likheter eller inspiration eller kopiering från andra OS men det ser bra ut:)

Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska lägga tillbaka IOS6 eller inte. Jag tror att jag kommer att göra det men problemet är nog att mitt muskelminne redan har lärt sig de nya gesterna

Om ni undrar över hur bra de nya funktionerna i iOS7 är så finns tydligen svaren här:
http://www.metro.se/teknik/sa-bra-ar-alla-nyh...

Ursprungligen av Chaosstar:

Om ni undrar över hur bra de nya funktionerna i iOS7 är så finns tydligen svaren här:
http://www.metro.se/teknik/sa-bra-ar-alla-nyh...

Metro känns verkligen som en bra IT-källa;)

Bra länk som jämför IOS6 och IOS7

http://mattgemmell.com/2013/06/12/ios-7/

Ursprungligen av BlackSmp:

Bra länk som jämför IOS6 och IOS7
http://mattgemmell.com/2013/06/12/ios-7/

Härligt att se bilder bredvid varandra. Riktigt fint nytt UI.

Lite offtopic kanske, men.. Det dyker som vanligt upp ganska många hån mot Apple och de nya saker dom släpper, t ex sidor som jämför designen med android / WP och liknande.. Jag snubblade över den här sidan idag, jag tyckte faktiskt den var riktigt rolig

http://jonyiveredesignsthings.tumblr.com/

Vissa av de förslagen var inte så omrimliga;)

Times förstasida kan jag faktiskt tänka mig bli verklighet

Jag fnissade gott åt t ex "Jony Ive redesigns the charging screen.". Sedan såg jag notisen under.. "Irony: this is actually the charging screen in iOS7."

  • Medlem
  • ?
  • 2013-06-18 15:41
Ursprungligen av Kermit:

Lite offtopic kanske, men.. Det dyker som vanligt upp ganska många hån mot Apple och de nya saker dom släpper, t ex sidor som jämför designen med android / WP och liknande.. Jag snubblade över den här sidan idag, jag tyckte faktiskt den var riktigt rolig

http://jonyiveredesignsthings.tumblr.com/

?Den länken får du +poäng för. Absolut fullträff i förhållande till betadesignen.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-06-18 15:47

?Det här är när idrott är värt att se. Bästa idrottsklippet på flera år, Tack!

  • Medlem
  • ?
  • 2013-06-18 17:01
Ursprungligen av Kermit:

Lite offtopic kanske, men.. Det dyker som vanligt upp ganska många hån mot Apple och de nya saker dom släpper, t ex sidor som jämför designen med android / WP och liknande.. Jag snubblade över den här sidan idag, jag tyckte faktiskt den var riktigt rolig

http://jonyiveredesignsthings.tumblr.com/

?Nu har jag kollat länken ännu en gång och inser att att den spinnoff effekt som blivit på de få dagar sedan betasläppet slår de bästa reklammakaren på fingrarna. När du får oväntat besök / Gevalia och Viking Line / med sin klippta logga ligger i lä.

En grej som slog mig när du nämnde det där om gratis reklamen är att Google har svårt att få till samma effekt eftersom där måste alla tillverkare först anpassa den nya releasen till sina telefoner. Det krävs så mycket mer för att du ska kunna provköra en tidig Androidrelease.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 18:57
Ursprungligen av Kermit:

Visade dom inte en feature i iOS7 på WWDC där man kunde se hur mycket ström varje app drar? Kika i den listan så ser man ju snabbt om det är någon speciell app som är boven.

Nej, det var i OS X 10.9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 19:05

Vissa saker i iOS 7 är riktigt snyggt (Adressbok, Kompass, Väder, Klockan, Mail) medan andra saker är riktigt fult (vissa symboler, iMess appen, Game Center, Notes, Kalkylatorn). Det spretar så mycket åt olika håll, kanske då speciellt när det kommer till knappar. Vissa är platta textknappar, on/off-knappar ser i stort sätt ut som i iOS 6. Hoppas att det beror på att det är en beta.

Bevaka tråden