Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast föra över program vid byte av SSD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-06-18 16:17

Hej, jag hade tänkt att ersätta min SSD mot en ny. Har i dagsläget 2011 MBP med standard SSD från Apple på 120GB. Ska köpa en ny SSD med 500 GB och göra en ny installation på den, fast jag skulle gärna vilja flytta över alla program, hur fungerar det? Kan man göra det med TimeMachine eller finns det något annat program som gör det? Eller är det så lätt att man bara kan koppla in den gamla SSD i en dockningstation och kopiera över filerna? (drag and drop) eller blir det knas med installationen då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-18 20:20
Ursprungligen av musicG:

Hej, jag hade tänkt att ersätta min SSD mot en ny. Har i dagsläget 2011 MBP med standard SSD från Apple på 120GB. Ska köpa en ny SSD med 500 GB och göra en ny installation på den, fast jag skulle gärna vilja flytta över alla program, hur fungerar det? Kan man göra det med TimeMachine eller finns det något annat program som gör det? Eller är det så lätt att man bara kan koppla in den gamla SSD i en dockningstation och kopiera över filerna? (drag and drop) eller blir det knas med installationen då?

Köp en USB-SATA-adapter med kloningsprogram för OS X så kan du ansluta disken på en USB-port och köra kloningsprogrammet för att göra en exakt kopia av originaldisken till den nya disken.
Funkar perfekt, har själv bytt en hårddisk till en SSD i min MBP 2010 på det viset.

Du kan också använda Carbon Copy Cloner för kloningen.

Skulle rekomendera Carbon Copy Cloner för att göra kloningen. Väldigt enkelt att använda med många möjligheter att filtrera ut det man inte vill ha. Drag o släpp funkar inte eftersom programen har kopplingar till fler ställen än programmappen

1
Bevaka tråden