Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bankade till TiBooken så att...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-24 15:10

Fick idag ett vredesutbrott över min långsamma TiBook G4 / 400 som jag försöker redigera ett bröllop på med senaste iMovie. Som vanligt var allting för slött och programmet betedde sig som ett självgående fyllo. Blev totalt vansinnig på skiten och bankade näven i burken på högra nederdelen, dvs. ungefär vid Cd-spelaren. Nu verkar det som att jag kan trycka ner överdelen på maskinen, det finns inget motstånd. Provade detta med en cd insatt och skiten började skrapa. Är det nåt stödstag av nåt slag som har gått av. Kan / vågar man öppan upp maskinen och ta sig en titt. Är det svårt att öppna och få ihop fanskapet sen eller? Är fortfarande skitförbannad...vet inte om det märks. Svor ganska friskt över Apple idag. Så jävla långsam är väl inte maskinen och programmet, borde det inte varit buggfixat för länge, länge sedan. Tror till och med jag nämnde PC som något positivt i mina svordomar. *skäms*

/Fredrik

Kolla www.xlr8yourmac.com för anvisningar och behärska dig i framtiden

Översidan av plåten sitter fast med nån slags kurja som ser ut som Plastic Padding, jag hade likadant på en gammal TiBook som jag fixade, fast det var i andra hörnet. Tryckte dit en klick Plastic Padding. Sen var den bra igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-24 15:42
  • Medlem
  • 2003-07-24 16:52

Är det svårt / jobbigt att öppna upp en TiBook Rev A och sedan få ihop den? Sitter det alltså någon gegga mellan plasten och CD-Rom spelaren eller på kanten? Om jag drar med fingret utmed gränsen på ramen och det innenför så sluttar ni det innaför nedåt och sticker inte upp någon mm som högersidan gör. Ska det förresten sticka upp eller vara i jämnhöjd? Men visst var det rätt att banka till skiten istället för att låta den gå i backen? :rolleyes:

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Men visst var det rätt att banka till skiten istället för att låta den gå i backen?

Har du en hemförsäkring som täcker olyckor så kanske det hade varit bättre att slänga den i backen och sedan ta ut en ny eller reparation på försäkringen.

Du har fått rekomendationen tidigare tror jag; iMovie 2 fungerar bättre.

/c, också en PowerBook G4/400

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Är det svårt / jobbigt att öppna upp en TiBook Rev A och sedan få ihop den? Sitter det alltså någon gegga mellan plasten och CD-Rom spelaren eller på kanten? Om jag drar med fingret utmed gränsen på ramen och det innenför så sluttar ni det innaför nedåt och sticker inte upp någon mm som högersidan gör. Ska det förresten sticka upp eller vara i jämnhöjd? Men visst var det rätt att banka till skiten istället för att låta den gå i backen? :rolleyes:

/Fredrik

Nej, det är lätt att öppna och få ihop den igen. Det kan vara torx- eller vanliga stjärnskruvar. Lätt att lyfta ur den optiska driven också, var bara försiktig med kontakterna.
När du har den öppen ser du hur "locket" är fästat, bara att röra ihop lite Plastic Padding och trycka dit.

Tack!
Nu vet jag att jag INTE ska klappa till TiBooken när jag blir förbannad. jag är så van vid att klappa till peezee-burkar att jag ibland har varit nära att klappa till min lilla ögonsten. Vanligtvis när ett program hänger sig och drar med ett par andra (som terminalen t ex, så att jag inte kan tvånglogga ut mig) så att en omstart oftast är den enda lösningen.

Kanske ska ställa upp en död peezee på skrivbordet sa att jag har någonting att slå på...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 17:53

Får nog låta sy upp lite 'smack-a-mac'
Låter som om marknaden är ganska stor

  • Medlem
  • 2003-07-24 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Har du en hemförsäkring som täcker olyckor så kanske det hade varit bättre att slänga den i backen och sedan ta ut en ny eller reparation på försäkringen.

Du har fått rekomendationen tidigare tror jag; iMovie 2 fungerar bättre.

/c, också en PowerBook G4/400

Jo...tror någon nämnde det. Men naturligtvis sitter jag ändock här med iMovie 3 Varför? Lathet kanske.

Vilken är senaste iMovie 2 versionen och var finner man den? Dock har jag för mig att den också var skitslö och betedde sig mer än underligt.

Har börjat klippa i iMovie 3 materialet och har för mig att jag någonstans läste att de bägge versionerna inte var kompatibla...eller filerna inte var kompatibla...eller hur det nu var.

Men...min CPU mätare står i toppen när jag kör iMovie, så gott som hela tiden. Funderade ju på mer minne, men tror knappast det hjälper.

Mvh
Fredrik

Jag har en gammal "Smack-a-Mac" kvar, men den har jag inte behövt använda på länge.:D

  • Medlem
  • 2003-07-27 10:19

Jag vet bara inte hur man öppnar upp ovansidan på datorn. Underdelen är ju inga problem, det är ju bara att lossa skruvarna. Men hur 17 kollar jag DVD-spelarens ovansida, då det är där mitt problem sitter. Märkte att den grå "plattan" (som man vilar handleden på) är stum runt om ramen utom just på det stället som är vid DVD-spelaren. Har ni så också eller är detta ett resultat av min misshandel? Måste ju in dit i så fall. Kollade runt lite efter en servicemanual fpör 400 / 500 på nätet, men hittade bara "kom igång" manualen.

/Fredrik

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-07-28 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har en gammal "Smack-a-Mac" kvar, men den har jag inte behövt använda på länge.:D

IBM PS/2 skulle passa till sånt eftersom det är ett massivt bygge

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Jag vet bara inte hur man öppnar upp ovansidan på datorn. Underdelen är ju inga problem, det är ju bara att lossa skruvarna. Men hur 17 kollar jag DVD-spelarens ovansida, då det är där mitt problem sitter. Märkte att den grå "plattan" (som man vilar handleden på) är stum runt om ramen utom just på det stället som är vid DVD-spelaren. Har ni så också eller är detta ett resultat av min misshandel? Måste ju in dit i så fall. Kollade runt lite efter en servicemanual fpör 400 / 500 på nätet, men hittade bara "kom igång" manualen.

/Fredrik

Du behöver bara ta bort undersidan för att komma åt alltsammans.
Vänd uppochner på burken, ta bort batteriet och lossa alla skruvar i "locket" på undersidan. Lätt som en plätt.

  • Medlem
  • 2003-07-28 23:25

Mmmm...plättar. Det var länge sedan. Tack för tipset!

/Fredrik

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-29 10:14

Behöver du en receptet till smeten? (Plock-isär-manual till PB G4? Har en i PDF-format.) Min PB åkte i backen för ett år sedan.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Mmmm...plättar. Det var länge sedan. Tack för tipset!

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-29 21:24

När man kör mycket med iMovie blir hårddisken hårt fragmenterat, speciellt med små hårddiskar i PB.
Norton Speeddisk fixar problemet och får datorn bli mycket piggare.
Alltså varje gång man gör jobb med iMovie, defragmentera med Speeddisk efteråt !

1
Bevaka tråden