Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byta format på usb-disk (os x extended -> ntfs/ext3)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har formaterat min usb-disk till os x extended (journalförd) men då min NAS (synology ds413j) inte klarar av att mounta/läsa det formatet så behöver jag byta till ett format som den klarar av.

så de alternativ jag har är antingen ntfs eller ext3. men då är ju problemet att jag har ingen windows-burk så kan inte formatera till ntfs och os x kan inte radera till formatet ext3 (och inte ntfs för den delen heller)

så vad gör jag?

Kan du leva med Fat32 så fungerar det formatet också över alla operativsystem.
Dock har du ju begränsningen att en ensam fil ej får överstiga 4GB.

Ursprungligen av Borttaget:

Kan du leva med Fat32 så fungerar det formatet också över alla operativsystem.
Dock har du ju begränsningen att en ensam fil ej får överstiga 4GB.

tack för tipset, men tyvärr kommer det ej fungera för mig med FAT32.

on a side-note: såg inget FAT32 i skivverktyg, det enda jag såg var MS-DOS (FAT), och det fungerade inte i DSM.

Senast redigerat 2018-07-23 09:23

I OSX nämns det som FAT och det kan iaf min Synology NAS hantera när jag ansluter. Din likaså

http://www.synology.com/support/faq_show.php?...

Ursprungligen av Borttaget:

I OSX nämns det som FAT och det kan iaf min Synology NAS hantera när jag ansluter. Din likaså

http://www.synology.com/support/faq_show.php?...

nej, där har du tyvärr fel. i alla fall i mitt fall. kopplar jag in disken så märker inte min NAS av den alls när jag formaterat med FAT i skivverktyg.

Ursprungligen av suddgummi:

min NAS känner inte av disken alls nu. så behöver ett filsystem så att min NAS kan identifiera/hitta den/mounta den.

Senast redigerat 2018-07-23 09:23
Ursprungligen av mjewl:

nej, där har du tyvärr fel. i alla fall i mitt fall. kopplar jag in disken så märker inte min NAS av den alls när jag formaterat med FAT i skivverktyg.

min NAS känner inte av disken alls nu. så behöver ett filsystem så att min NAS kan identifiera/hitta den/mounta den.

Då är något fel för oberoende filsystem skall din NAS märka av din externa disk.

Har du uppdaterat din NAS till senaste version?

Ursprungligen av Borttaget:

Då är något fel för oberoende filsystem skall din NAS märka av din externa disk.

Har du uppdaterat din NAS till senaste version?

ja, kör senaste DSM. (4.2-3211)

En tanke jag hade först var är att disken är 3.0 gränssnitt på (USB) men kompatibelt även med 2.0.
och då NAS'en har 2.0 så tänkte jag att det var därför den inte syns.

Men har haft andra usb-diskar i med 3.0-gränssnitt (som även de är kompatibla med 2.0) och de har fungerat utan problem.
Så tvivlar på att det skulle vara det också..

här är disken jag har förövrigt:
http://www.dustinhome.se/product/5010600913/l...

Senast redigerat 2018-07-23 09:24

Tittar du då på rätt ställe?

Ja, det är där jag kollar. Men det dyker alltså inte upp någon enhet där när jag kopplar in den disken.

Senast redigerat 2018-07-23 09:24

Prova att boota din dator med en lämplig Linux Live-CD. Då skall det finnas verktyg för att partitionera (parted, fdisk) och formatera (mkfs.ext3, mkfs.ext4).

Ursprungligen av mjewl:

Ja, det är där jag kollar. Men det dyker alltså inte upp någon enhet där när jag kopplar in den disken.

Låter som din synology inte ger tillräckligt med ström på USB-porten då. Har du möjlighet att koppla in en Y-kabel alternativt extern matning till den?

Ursprungligen av Sir N.:

Prova att boota din dator med en lämplig Linux Live-CD. Då skall det finnas verktyg för att partitionera (parted, fdisk) och formatera (mkfs.ext3, mkfs.ext4).

ska kolla upp det där. mina linux-kunskaper är dock väldigt begränsade så vet inte om jag klarar av det.

Ursprungligen av suddgummi:

Låter som din synology inte ger tillräckligt med ström på USB-porten då. Har du möjlighet att koppla in en Y-kabel alternativt extern matning till den?

ok, har tyvärr ingen Y-kabel (vet inte ens vad det är innan jag googlar och kollar ) och ingen extern matning möjlig till den disken.

Ursprungligen av mjewl:

ska kolla upp det där. mina linux-kunskaper är dock väldigt begränsade så vet inte om jag klarar av det.

ok, har tyvärr ingen Y-kabel (vet inte ens vad det är innan jag googlar och kollar ) och ingen extern matning möjlig till den disken.

Jag menar en Y-kabel till USB för att kunna plocka ut mer ström. Typ en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/adaptrar/usb-extra-power-a-hona-p38016

Ursprungligen av suddgummi:

Jag menar en Y-kabel till USB för att kunna plocka ut mer ström. Typ en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/adaptrar/usb-extra-power-a-hona-p38016

Ah ok, kopplar man in båda usb-uttagen i NAS'en då?
Har ingen sådan men kanske får köpa en och prova då..

Ser nu att om jag kopplar in den i NAS'en så blinkar den till, men sedan inget mer. Så den har ju i alla fall någon form av kontakt en stund. Så kanske kan vara som du säger att den får för lite ström.

Fick även tag i en annan usb-disk nu som jag provade (dock enbart 2.0) och den fungerade fint att mounta i NAS'en med filsystemet OS X Extended (Journalförd). Så då kan man ju utesluta filsystemet i alla fall.

Senast redigerat 2013-06-16 00:42
1
Bevaka tråden