Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear MR814v2 och AppleTalk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 23:51

Jag har provat ett antal Netgear MR814v2 routrar med "Airportbasstation (som säljs av bl a Macoteket). Ut mot Internet inga problem men när jag försöker komma åt AppleTalk (skrivare och servrar) hittar den inte. Via sladd i den inbyggda switchen är det inga problem. Jag har provat parallellt med min Apple Extreme station också. Inga problem där så det är i Netgearen felet sitter. Har använt den gamla Netgearstationen (314?) tidigare utan problem.

Vad göra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 00:04

Ska man tolka det som att du inte kan få något lokalt nät att funka trådlöst men däremot med den inbyggda trådswitchen? Är det bara dela internetanslutning ni kan göra eller finns det nånting som funkar på det lokala nätet?
Om svaret är ja på bägge frågorna skulle jag se över inställningarna under wireless i Netgear:en. Testa med att slå till Mac-adresseringen för alla berörda nätverkskort, slå till WEP om du inte redan gjort det.
Funkar det fortfarande inte återkom hit med vad du har för inställningar under LAN och WIRELESS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 00:23

Ut på Internet funkar bra. Ansluta till andra datorer via TCP/IP funkar. Bara AppleTalk som inte funkar trådlöst. Strular (och funkar) direkt med standardinställningarna. Ingen kryptering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Ut på Internet funkar bra. Ansluta till andra datorer via TCP/IP funkar. Bara AppleTalk som inte funkar trådlöst. Strular (och funkar) direkt med standardinställningarna. Ingen kryptering.

Menar du att det fungerar om man stänger av krypteringen och kör *öppet*?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 17:07

Appletalk fungerar inte mellan det trådlösa och det vanliga nätverket på din Netgear, ej heller på de flesta andra trådlösa basstationer. För det krävs en AppleTalk-router.
Så vitt jag kan se är det bara Apple och Cisco som klarar det.

Ett smidigt sätt att komma åt en AppleTalk-skrivare mellan de båda näten är att dela ut den via Rendezvous från en maskin på den "kablade sidan". Skrivaren dyker upp automatiskt i alla "Skriv ut-rutor" om man har klickat i "Visa skrivare anslutna till andra datorer under Inställningar i Utskriftskontroll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 21:51

Peter nej Apple-Talk funkar inte alls.

Macoteket är ju pärlor. Jag fick, trots att jag inte hade kvar lådan, byta mot den äldre Netgear 314 (har jag för mig den heter) Den som ser ut som en gammal polisradio. På den funkar Airport utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 08:25

Testade precis Appletalk mot en Netgear WGR614GE (alltså motsvarande fast Airport Extreme fart). På den funkar AppleTalk utmärkt. Så vill man skriva ut trådlöst på en AppleTalkskrivare är man alltså inte bunden till Airport-basstationen.

Hmm, man kanske skulle ha köpt en WGR614GE istället, även om jag (idag) inte har någon användning av den högre hastigheten som den ger.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 09:03

Tack för upplysningen. Har just köpt en netgear
WGR614GE av macoteket.

1
Bevaka tråden