Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är svart plast dyrare än vit?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En något märklig fråga kan tyckas, men faktum är att en av de bildskärmar jag funderar på att köpa, en Hitachi 174SXW finns i en svart och en vit variant, och nästan överallt är den svarta dyrare.
Jag mailade en av återförsäljarna och frågade om det fanns någon anledning till detta, och fick svaret "...vågar inte svara på varför den är dyrare. Vi köper in den dyrare. Oftast är den svarta färgen av samma modell dyrare, detta gäller även Samsung, LG, Sony osv."

Jag tycker att detta verkar hur konstigt som helst, men det kanske finns en fullt logisk förklaring.
Nån som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 20:04

Förmodligen för att de säljer färre svarta än så länge.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Förmodligen för att de säljer färre svarta än så länge.

Det ligger säkert nåt i det, men när den svarta är mer än 10% dyrare (ca 5000 för den svarta och ca 4500 för den vita) så tycker jag att skillnaden är lite för stor.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 20:45

Eller så är det tvärt om, att de vet att svart är mer eftertraktat.

Vad saker och ting kostar att tillverka har ingenting med saken att göra, företag tar betalt efter vad folk är villiga att betala.

Tycker ändå att det verkar dumt.

Det kan t.o.m. vara så att svart plast är billigare än vit. Det handlar, som sagt, enbart om vad de flesta kunder vill betala.

Jag vet om exempel där en viss bilmotor är mycket dyrare att tillverka till en "billig" bilmodell än motsvarande dyrare bilmodell med nästan samma (men starkare) motor. Eftersom den billiga bilen säljs i fler ex så går det runt ändå.

Priset på varan är alltid politik. (Oj, politik? Nu blir tråden raderad! ) En plåtbit till en Ferrari kan omöjligvis vara dyrare än en liknande till VW om det är samma volymer.

Men om nu resultatet blir (vilket fallet verkar vara) att den vita, billigare skärmen är slutsåld medan den svarta står kvar på hyllorna, så är det ju uppenbart att om priset har mer med betalningsviljan än den faktiska produktionskostnaden att göra, så är en av dem fel prissatt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hallgren:
Men om nu resultatet blir (vilket fallet verkar vara) att den vita, billigare skärmen är slutsåld medan den svarta står kvar på hyllorna, så är det ju uppenbart att om priset har mer med betalningsviljan än den faktiska produktionskostnaden att göra, så är en av dem fel prissatt.

Jo, jag håller med. Men det kan ju vara så att den råkara vara slut på marknaden just där du är, men den totala marknaden skapar en "balans" för företagets prissättning.

Testa att pruta om du vill ha en svart skärm...

Är det ens lagligt!? Jag menar; det är ju exakt samma produkt! Är inte det nån sorts kartellaktig verksamhet eller nåt?

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-23 20:27

Svart färg är dyrare eftersom den blandas ihop med annan färg dvs. 2 typer av plast pellets i stället för bara en färg... Arbetet kräver mer moment och maskiner måste rengöras noga för ett byte till neutal färg!

Enligt min bror som jobbar som maskin ställare på ett av Sveriges största tillverkare av Plast rör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson:
Svart färg är dyrare eftersom den blandas ihop med annan färg... [...]

Detta tvivlar jag inte alls på. Men vanligtvis gör ju företagen ändå en prisutjämning för att kunden ska kunna välja "fritt" mellan till synes helt lika dyra produkter, men ibland måste man ändå lägga kostnaden på rätt ställe och då blir skillnaden det som Hallgren har upptäckt.

  • Medlem
  • 2003-07-24 14:34

Trots att Svarta skärmar är snyggare (ok, subjektivt, men vem håller inte med?) säljs det fler ljusa, mycket på att en svart skärm inte kan uppnå TCO99-märkning eftersom den kräver en ljus ram runt bilden (av någon anledning) och alla svarta blir då TCO95. En del köpare har TCO95 som krav och då är svart inget alternativ längre. Den svarta skärmen ser sämre ut spec-mässigt. Tillsammans med den lite dyrare tillverkningsprocessen får vi då en dyrare skärm.

/hpe

  • Medlem
  • 2003-07-24 14:35

Jag tror inte kostnaden för plasten är det som återspeglar sig i priset.
Jag tror helt enkelt att de flesta tycker att svart ser finare ut och därför kan tänka sig att betala för det.
Det är dessutom mer ovanligt och därför ökar ytterligare kundens intresse att betala mer för en produkt som är samma förutom färgen.

1
Bevaka tråden