Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macmini, vänta eller glömma?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2013-06-13 08:03

Hej,
jag har på senare tid övervägt att införskaffa mig en Mac mini och använda TVn som skärm. Sitta bekvämt bakåtlutad i soffan med trådlöst tangentbord, pekplatta osv. Mina prestandkrav på en dator har sjunkit med stigande ålder och har för tillfället endast behovet av en dator att surfa, kika på film och strömma youtube på. Är Macmini ett givet val för mig, och är det en maskin som har en framtid eller satsas det mest på bärbara alternativ som surfplattor, telefoner osv nuförtiden? Har en ipad, men den är ingen höjdare att sitta någon längre tid framför.

Tror ni att en framtida uppdatering av mac mini är värt att vänta på för mina behov eller kan man lika gärna överväga ett köp i nuläget? Kikade på Macrumours och de har "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle" på mini'n.

Off-topic, men medan jag ändå har ordet:
Jag pluggar då och då Italienska via Rosetta Stone (har en imac för tillfället), och då en TV inte har mikrofon (och man lär få skrika i rummet för att höras om så vore fallet), vet någon om det finns typ usb-mikrofon att plugga in....fan trådlösa tangentbordet har ingen usb-port kom jag på... Jag omformulerar frågan:

Kan någon rekommendera ett bra headset, trådlöst, som fungerar bra med ett språkprogram som Rosetta Stone, där ljudkvalitén blir bra nog att man inte blir underkänd på uttalen pga taskig mikrofon?

Ursprungligen av Notch:

...Off-topic, men medan jag ändå har ordet... Kan någon rekommendera ett bra headset...

Mitt första råd är att ta bort headset-frågan, och lägga den i en egen tråd, i sin rätta forumdel.

Dels så blir det lätt lite rörigt om man ska försöka hålla igång två så olika frågeställningar i samma tråd. Och dels så är det lätt att den andra frågan drunknar och försvinner när den ligger under en annan rubrik i fel forumdel.

Senast redigerat 2013-06-13 10:47

Vill du ha en nu så köp.
Det kommer förmodligen en uppdatering senare i år med Haswell processor, några procents förbättring i CPU-prestanda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-13 10:00

Förmodligen blir enda skillnaden bättre grafikprestanda och svalare processor som är marginellt snabbare.
Är din användning som du beskriver så skulle jag inte tro att du märker någon skillnad.

Angående headset, valfritt blåtandshandsfree borde fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-13 10:52
Ursprungligen av Notch:

Hej,
jag har på senare tid övervägt att införskaffa mig en Mac mini och använda TVn som skärm. Sitta bekvämt bakåtlutad i soffan med trådlöst tangentbord, pekplatta osv. Mina prestandkrav på en dator har sjunkit med stigande ålder och har för tillfället endast behovet av en dator att surfa, kika på film och strömma youtube på. Är Macmini ett givet val för mig, och är det en maskin som har en framtid eller satsas det mest på bärbara alternativ som surfplattor, telefoner osv nuförtiden? Har en ipad, men den är ingen höjdare att sitta någon längre tid framför.

Tror ni att en framtida uppdatering av mac mini är värt att vänta på för mina behov eller kan man lika gärna överväga ett köp i nuläget? Kikade på Macrumours och de har "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle" på mini'n.

Dagens Mac Mini duger alldeles utmärkt för dina behov. Dock skulle jag inte rekommendera att använda en TV som skärm, annat än för att visa film på. TV-skärmar är gjorda för att visa (rörliga) bilder och är generellt sett bedrövligt oskarpa för text på t.ex. webbsidor.

Ja, kan bara hålla med föregående talare. Glöm att surfa på TVn, det är praktiskt väldigt osmidigt och blir inte bra alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-13 16:49

Jag har den set-up du beskriver. En mini kopplad till TVn med trådlösa styrenheter. Jag älskar det!
Den rullar som en server för min del i form av Plex, AFP osv. och jag använder den mycket för att se på film.
Värt att nämna är att jag även har en MacBook så när jag ska läsa längre texter, skriva dokument eller liknande, så är det min MacBook jag använder. Dock är fördelningen där 80/20 till Minis fördel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 16:52
Ursprungligen av Capeman:

Ja, kan bara hålla med föregående talare. Glöm att surfa på TVn, det är praktiskt väldigt osmidigt och blir inte bra alls.

Beror faktiskt helt på tv-skärmens kvalitet och hur nära man sitter.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2013-06-13 18:29

Tack för alla svar, åsikter och synpunkter.
Jag är ordentligt sugen på Mini'n i nuläget.

Jag vet inte vad jag ska göra med min iMac bara. Jag customizade den med extra biffig hårddisk m.m., känns synd att göra sig av med den, samtidigt som det vore skönt att slippa ha den framme och ta plats (gillar minimalistiskt). Men, men... det är mitt problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-14 14:14

Jag har en Macmini och en 55" TV ansluten med HDMI. Nästan det enda jag använder när jag surfar, inga problem alls att läsa. Men ska jag skriva en längre text (några A4-sidor, förflyttar jag mej till iMacen. Men surf, email etc funkar utan några som helst problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-14 16:19

Ungefär samma här. Jag har en Mini från 2009 kopplad till en 37" Samsung Serie6 som jag streamar, ser på film, kör spotify och dylikt med. Jag har inga som helst problem att surfa eller köra andra saker på den. Inte sjutton är TVn suddig i alla fall.

Jag gjorde till och med ett litet försök att spela Diablo 3 på den när det kom men där satte Minins prestanda stopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 12:49

Det skulle förvåna mig om det inte kommer ny iMac och Mac Mini ganska snart iom Haswell.

1
Bevaka tråden