Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd - en Air eller en Pro

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag går i tankarna om att köpa en Mac (som titeln lyder, en Air eller en Pro (och i så fall, vilken Pro), och behöver lite råd av er som kan detta. Jag lutade åt en Air först i och med att jag sällan spelar något, och hade planer på en bärbar dator som "komplement" till den stationära jag har idag (PC). Men sedan läste jag att Photoshop t ex räknas som ett "tyngre" program och att en Pro kan krävas för det.

Det jag använder en dator till är främst att surfa, redigera bilder i Photoshop, Netflix körs flitigt, nedladdningar, kan hända att jag spelar något men det är mycket sällan (i så fall TS3, vilket jag hört är ett PC inriktat spel och att det är buggigt på Mac). Lyssnar på musik via Spotify, tittar på film i VLC...

Är det något jag behöver tänka på specifikt när jag går från en PC till en Mac? Något program som inte fungerar eller så?

Tacksam för svar och andra råd ni kan komma på att ge!

Tror säkert att PS lirar någorlunda bra på en MPA, men frågan här väl hur mkt du värderar smidigheten i en lättare dator?

Jag menar, men en 15" retina MBP så har du bra med kräm, bra storlek på skärm och upplösning. Perfekt för film, surf och PS. Sedan är den senaste modellen av MBP tunnare än de gamla och är betydligt smidigare än de gamla (enligt mig).

Sedan om 13" eller kanske tom 17" är lämpligare, det vet du bäst själv.

Skärmen på Air är inte bra. Går inte att jämföra, så håller du på mkt med bilder så tycker jag inte Air är ett alternativ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-14 11:46

Vad får kalaset kosta har vi obegränsad budget

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror säkert att PS lirar någorlunda bra på en MPA, men frågan här väl hur mkt du värderar smidigheten i en lättare dator?

Jag menar, men en 15" retina MBP så har du bra med kräm, bra storlek på skärm och upplösning. Perfekt för film, surf och PS. Sedan är den senaste modellen av MBP tunnare än de gamla och är betydligt smidigare än de gamla (enligt mig).

Sedan om 13" eller kanske tom 17" är lämpligare, det vet du bäst själv.

Smidigheten är nog rätt viktig, just nu har jag en 17" bärbar dator och den känns rätt klumpig att ta med sig när man ska någonstans faktiskt. Vilket är ett av skälen till att jag föll för en MPA. Jag gillar den stora skärmen, men jag kan lätt offra den för smidigheten.

Någon föreslog att, då jag använder PS, en matt skärm vore att föredra - har jag fattat rätt om jag säger att en MBP med Retina är Glossy och föregångaren utan Retina är Matte?

Ursprungligen av keptang:

Skärmen på Air är inte bra. Går inte att jämföra, så håller du på mkt med bilder så tycker jag inte Air är ett alternativ.

Mycket och mycket, nej, inte mycket. Jag redigerar storlek, lägger till filter, ett och annat kollage då och då. Någon design till bloggen gör jag med.

Ursprungligen av CUBEIS:

Vad får kalaset kosta har vi obegränsad budget

Obegränsad, åh, om det vore så väl!
Smärtgränsen är väl omkring 14.000kr - 15.000kr, det är vad jag räknar med att jag kommer få lägga ut i alla fall.

Ursprungligen av jennyash:

Smidigheten är nog rätt viktig, just nu har jag en 17" bärbar dator och den känns rätt klumpig att ta med sig när man ska någonstans faktiskt. Vilket är ett av skälen till att jag föll för en MPA. Jag gillar den stora skärmen, men jag kan lätt offra den för smidigheten.

Någon föreslog att, då jag använder PS, en matt skärm vore att föredra - har jag fattat rätt om jag säger att en MBP med Retina är Glossy och föregångaren utan Retina är Matte?

Nu vet jag inte vilken bärbar du hade innan, men jag har sett riktiga monster till 17" som inte är av modellen MBP titta isf på 15" om 17" känns mastigt.

Är det ett problem att skärmen är blank så finns det diverse covers. Det har jag dock ingen kunskap om. Men en sak är självklar, ska du syssla med bild så är retina att föredra.

@jennyash, är det inte mer än så så skulle jag rekommendera en 11/13" MBA ändå.

Smidigheten vinner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-14 12:30
Ursprungligen av keptang:

@jennyash, är det inte mer än så så skulle jag rekommendera en 11/13" MBA ändå.

Smidigheten vinner.

Precis smidigheten vinner i längden särskilt om man kommer från en blytung tidigare pc pjäs

Se bara till att du väljer ett tillval på 8 GB ram om du köper en MBA och även funderar på en i7 processor som tillval om du har upp till 14000 kr att lägga på en ny bärbar.

Jag kör photoshop på min MBA och det går smidigt tack vare den snabba SSD disken , samtidigt har du ju USB 3 på dom nya MBA modellerna för snabb och smidig lagring av bilder till externa enheter.

Lycka till i valet.

Jag är böjd att hålla med. Skippa 15" alternativet. Smidighet vinner - även i soffan:)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 12:58

Om du inte har alltför bråttom så tycker jag du ska vänta in nya Macbook Pro Retina som troligen släpps inom några månader.

Har varit på en butik idag där de säljer Macar för att se skillnaden på en 13" och en 15" IRL, smidigheten av en 13" vore ju att föredra, men den kändes liten. Kan vara för att jag är van med min ASUS 17" också. Att kunna sitta i soffan med datorn är något jag vill kunna göra!

@CUBEIS Ang processorn, jag tänker inte låtsas som att jag kan något om hårdvara, är det något som verkligen kan behövas eller klarar man sig med standardutförandet? I vilka lägen kan man märka skillnad?

@Gordy Bråttom har jag inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-14 13:33
Ursprungligen av jennyash:

Har varit på en butik idag där de säljer Macar för att se skillnaden på en 13" och en 15" IRL, smidigheten av en 13" vore ju att föredra, men den kändes liten. Kan vara för att jag är van med min ASUS 17" också. Att kunna sitta i soffan med datorn är något jag vill kunna göra!

@CUBEIS Ang processorn, jag tänker inte låtsas som att jag kan något om hårdvara, är det något som verkligen kan behövas eller klarar man sig med standardutförandet? I vilka lägen kan man märka skillnad?

.

Du klarar dig gott med standardutförandet dvs en icore 5 processor. Men ram-minnet måste vara 8 GB om du köper en ny för det är fastlött på moderkortet och går inte att uppgradera i efterhand, väljer du enbart en standard MBA 13 tums med 4GB ram-minne så är du fast med det forever.

Det är klart att efter en 17 tums skärm känns allting smått, men smidigiheten hos en MBA 13 tum i kombination med att du har enkelt kan koppla upp dig till tvn genom thunderbolt-HDMI eller koppla in en större extern DVI eller HDMI skärm vid mer stationärt arbetet är inte att förglömma vid valet av en optimal bärbar skärmstorlek.

Väljer du en MBP 15 tums så kanske du är en mer stationär användare ? Svårt det där, bara du sitter inne med svaret

Jag går och funderar på ungefär samma sak.

Macbook pro retina eller Macbook Air 11!

Med i7 och 8gb i ram i Airen torde prestandan vara ungefär likvärdig. Så frågan är vad man tycker är viktigast. En knivskrap skärm eller smidigheten? Jag är väldigt splittrad måste jag säga! Ögonen vill helst ha retina - men frågan är om man inte ångrar sig.

Sen är det ju frågan om Maverick OS löser lagget med retinaskärmen. Om inte det fixas är det ju en stor fördel för Airen utöver smidigheten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-14 14:05
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Sen är det ju frågan om Maverick OS löser lagget med retinaskärmen. Om inte det fixas är det ju en stor fördel för Airen utöver smidigheten.

De pratade på keynoten i måndags om "smooth scrolling" optimerad för retinaskärmarna, så vi kan nog vänta oss en förbättring där.

Ursprungligen av Vassius:

De pratade på keynoten i måndags om "smooth scrolling" optimerad för retinaskärmarna, så vi kan nog vänta oss en förbättring där.

Om det inte är otillräcklig hårdvara som är problemet - utan bristfällig mjukvara - kan man ju fråga sig varför det ska ta +1 år för att fixa så pass elementära saker. Jag tycker det är rätt allvarligt faktiskt och jag vet inte om jag vill ha en retina om det är priset man får betala.

Men problem

Går oxså i köpas tankar och får många svar här. Men jag har såklart några fler frågor

1. Jag bor i Lund där tyvärr MacSupport affären är ett skämt.... Sämre service får man leta efter
Finns det några fördelar/nackdelar mellan att handla via nätet eller i en affär, förutom det uppenbara att jag kan klämma & känna i butik. Känner ni till om det är någon skillnad i pris t ex?

2. Jag har typ samma behov som TS och tänkte satsa på 8 GB minne om jag köper en MBA. Vilken processor är då lämplig att välja; 1,3 eller 1,7?

3. Vad är skillnad mellan MBA och som ni nämner här i tråden den nya MBP med retinaskärm?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-14 15:07

Bor du i Lund, åk till Emporia!
MBA 13" tycker jag är den bästa kompromissen. Och med maxat RAM.

Ursprungligen av kramkonsult:

Går oxså i köpas tankar och får många svar här. Men jag har såklart några fler frågor

1. Jag bor i Lund där tyvärr MacSupport affären är ett skämt.... Sämre service får man leta efter
Finns det några fördelar/nackdelar mellan att handla via nätet eller i en affär, förutom det uppenbara att jag kan klämma & känna i butik. Känner ni till om det är någon skillnad i pris t ex?

2. Jag har typ samma behov som TS och tänkte satsa på 8 GB minne om jag köper en MBA. Vilken processor är då lämplig att välja; 1,3 eller 1,7?

3. Vad är skillnad mellan MBA och som ni nämner här i tråden den nya MBP med retinaskärm?

Fördelen med retinaskärm är att den är en bättre skärm än den i Macbook Air. Men å andra sidan laggar den. Fördelen men Macbook Air är att den är lättare och smidigare - såklart. Läser man och jämför vikten (runt 1 kg för Air 11 och runt 1,5 kg för retina 13) kan man lätt ledas att tro att det inte märks när man kånkar runt på datorn. Men det är en enorm skillnad!

I övrigt är dem ganska så likvärdiga.

@CUBEIS Det lutar åt en MBA med maxat RAM för min del, visst - en 15" Pro vore skoj, men jag satsar på smidigheten av att kunna ha med sig datorn lite överallt istället för att ha en något större skärm.

Ursprungligen av jennyash:

@CUBEIS Det lutar åt en MBA med maxat RAM för min del, visst - en 15" Pro vore skoj, men jag satsar på smidigheten av att kunna ha med sig datorn lite överallt istället för att ha en något större skärm.

Är du student kanske du ska vänta någon vecka eller två så får du 700 kr presentkort på köpet att köpa program/musik/appar för. Är du student ska du köpa via mecenat och få 10% rabatt på inköpspriset!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-14 17:18

Har man egentligen någon verklig 'nytta' av en retina-skärm om man är en allmän, vanlig surfare som kanske kollar på lite film emellanåt? Visst... En MBA 13" har inte 1080-upplösning för hd-visning men spelar det nå'n roll på 13-tummaren? Vill man se högupplöst film gör man väl det på en TV!?

Jag känner att det som kan motivera retina-skärm är bildbehandling. Är jag helt ute och seglar?

Ursprungligen av kenjon:

Bor du i Lund, åk till Emporia!
MBA 13" tycker jag är den bästa kompromissen. Och med maxat RAM.

Ja, såklart, att jag inte tänkt på det. Tack för tipset!

Senast redigerat 2013-06-14 18:37
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 18:37
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om det inte är otillräcklig hårdvara som är problemet - utan bristfällig mjukvara - kan man ju fråga sig varför det ska ta +1 år för att fixa så pass elementära saker.

Det hänger ihop med både hård och mjukvara tänk på att det är en himla massa pixlar som pushas runt jämfört med datorer med lägre upplösning och dessutom pågår avancerad skalning och kantutjämning på text etc. Med kraftflgare grafikkort skulle det flyta bättre men då skulle batteritiden påverkas negativt för att inte tala om pris. Med det sagt så tycker jag ändå att Retinamacarna flyter på rätt bra

Ursprungligen av Gordy:

Det hänger ihop med både hård och mjukvara tänk på att det är en himla massa pixlar som pushas runt jämfört med datorer med lägre upplösning och dessutom pågår avancerad skalning och kantutjämning på text etc. Med kraftflgare grafikkort skulle det flyta bättre men då skulle batteritiden påverkas negativt för att inte tala om pris. Med det sagt så tycker jag ändå att Retinamacarna flyter på rätt bra

Tyvärr laggar det ju med funktioner som man använder ofta, och i sidor som man använder mycket i vanlig användning.

Sen får jag väl erkänna att det handlar om ekonomi med för min del. Jag är sistaterminsstudent och har just nu 10% rabatt. Om inte retinan kommer i sommar blir en likvärdig (och tyngre) retina många tusenlappar dyrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 18:51
Ursprungligen av Baeckis:

Jag känner att det som kan motivera retina-skärm är bildbehandling. Är jag helt ute och seglar?

Har ingen retina själv, men då jag kollat i butik så ser man hur skarp text blir. Så min nästa dator blir nog retina för jag jobbar mycket med text och gärna i liten stil. Det blir knivskarpt på skärmen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-14 19:05
Ursprungligen av pesc:

Har ingen retina själv, men då jag kollat i butik så ser man hur skarp text blir. Så min nästa dator blir nog retina för jag jobbar mycket med text och gärna i liten stil. Det blir knivskarpt på skärmen!

Jo... Jag har också kollat på retinamaskiner i butik men som det har varit hittills så har jag inte kunnat motivera den extra kostnaden för det. Nu har ju i och för sig retinamaskinerna blivit kraftigt mycket billigare så det kryper väl närmare!? Nu har jag dock beställt en MBA i7/8/256 så det får räcka för en liten tid framåt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Är du student kanske du ska vänta någon vecka eller två så får du 700 kr presentkort på köpet att köpa program/musik/appar för. Är du student ska du köpa via mecenat och få 10% rabatt på inköpspriset!

Är, tyvärr, inte student.

Har diskuterat datorval med min morbror, och nu helt plötsligt lutar det kanske åt en MBP.

Men jag tänkte på det som nämndes tidigare, om nya modeller av MBP Retina, kan man förvänta sig att de blir dyrare? Och är det något man kan lita på, att de kommer inom ett par månader?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-20 07:51

Priset kommer troligtvis inte ändras. Om det ändras är det nog inte mer än några hundra kronor plus/minus. När den kommer är omöjligt att säga men under sommaren låter troligt.

Tack @joakimo, det kan ju vara värt att vänta på då!

1
Bevaka tråden