Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri visar 100% med MacBook dör när nätsladd dras ur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:07

Har en MacBook Unibody och batteriet visar 100% laddning samt någonstans kring 4Ah laddning, men när jag drar ut laddaren så dör datorn.

Datorn ser batteriet och att det håller laddning (brukar ju annars säga ifrån om batteriet är dåligt). Jag har provat det i en annan likadan MacBook och samma scenario.

Min fråga avser: Vad kan vara felet rent tekniskt? Någon annan som stött på detta?

"Lämna tillbaka batteriet" är alltså inte ett svar på min fråga.

Har du bytt batteri? (till vilket?)
Har du nollställt SMC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:52
Ursprungligen av keptang:

Har du bytt batteri? (till vilket?)
Har du nollställt SMC?

Ja, bytt batteri, inga problem med någon av våra MacBöcker eller de andra batterierna. Det är batteriet som har problem, oavsett vilken dator det sitter i.

Jag är intresserad av vad som kan vara felet (rent tekniskt) på batteriet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-14 15:35

Svårt att svara på utan att riva isär det. Det kan vara en eller flera celler som är "döda" (högt inre motstånd) eller något i elektroniken som finns inbyggt i moderna batterier (laddningsstyrning etc).
Spelar det någon roll? Är batteriet kass, byt. Varför det är kass hjälper ju inte direkt….?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 22:47
Ursprungligen av kenjon:

Svårt att svara på utan att riva isär det. Det kan vara en eller flera celler som är "döda" (högt inre motstånd) eller något i elektroniken som finns inbyggt i moderna batterier (laddningsstyrning etc).
Spelar det någon roll? Är batteriet kass, byt. Varför det är kass hjälper ju inte direkt….?

Varför? För att jag är intresserad!

Jag är inte bara en konsumerande köpare som sväljer allt och slänger/köper nytt.

Eftersom batteriet visar full spänning och laddning så kan ingen cell vara död.

Fråga inte-släng-köp nytt är inte riktigt min stil. Måste säga att nya 99 är väldigt långt från det gamla 99 där vi gärna grottade i tekniska detaljer, idag är det bara nyaste glassigaste grejerna som är av intresse. Såg att t.o.m. Goflorp tröttnat...

Ursprungligen av TureB:

Varför? För att jag är intresserad!

Jag är inte bara en konsumerande köpare som sväljer allt och slänger/köper nytt.

Eftersom batteriet visar full spänning och laddning så kan ingen cell vara död.

Fråga inte-släng-köp nytt är inte riktigt min stil. Måste säga att nya 99 är väldigt långt från det gamla 99 där vi gärna grottade i tekniska detaljer, idag är det bara nyaste glassigaste grejerna som är av intresse. Såg att t.o.m. Goflorp tröttnat...

Batteriet kan visa full spänning och ändå vara dött. Så är fallet till exempel på min motorcykel för tillfället. Så, antingen är det en eller flera celler i batteriet som har vandrat till den andra sidan eller så är det elektroniken som gjort det. Eller båda två.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-16 17:57

@TureB: Din fråga var "vad kan vara felet", och det har vi försökt svara på. Vi kan inte veta utan att riva isär batteriet och mäta. Men det är inte lönsamt att försöka reparera det, därav mitt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 21:03
Ursprungligen av kenjon:

@TureB: Din fråga var "vad kan vara felet", och det har vi försökt svara på. Vi kan inte veta utan att riva isär batteriet och mäta. Men det är inte lönsamt att försöka reparera det, därav mitt svar.

Du frågade om det spelar någon roll och ja, jag tyckte det.

1
Bevaka tråden