Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker det med Airport Express i denna setup?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
går det att bygga ett nätverk endast bestående av Airport Express:er? Scenariot är följande:

- Har ADSL-anslutning med modem i bostaden.
- Har 3 st omkringliggande byggnader som jag skulle vilja utöka nätverket till.
- Avståndet till dem från huvudbyggnaden är ca 40m.
- Samtliga byggnader är stocktimmrade. Således ingen betong eller metall som stör.

Kan jag sätta upp nätverket endast med hjälp av Airport Expresser eller MÅSTE man ha en Airport Extreme som bas först?

//David

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 08:41
Ursprungligen av dnorrman:

Hej,
går det att bygga ett nätverk endast bestående av Airport Express:er? Scenariot är följande:

- Har ADSL-anslutning med modem i bostaden.
- Har 3 st omkringliggande byggnader som jag skulle vilja utöka nätverket till.
- Avståndet till dem från huvudbyggnaden är ca 40m.
- Samtliga byggnader är stocktimmrade. Således ingen betong eller metall som stör.

Kan jag sätta upp nätverket endast med hjälp av Airport Expresser eller MÅSTE man ha en Airport Extreme som bas först?

//David

Jag vet inte om en Extreme har högre sändningsstyrka gentemot Express eller om dom nya som kom nyss har det (men jag antar det)
Men jag vet att Express V3 kommer troligtvis inte att räcka till på det avståndet.
För jag satt upp ett temporärt nätverk på en uteplats med en Express v3 och avståndet till basenheten är bara 10m och signalstyrkan halverades.
Om jag vore du och om det är praktiskt möjligt gräva ner en nätverkskabel istället.

För att vara övertydlig så går det att bygga ett nätverk med endast AirPort Express, men som lappen71 skriver så blir nog signalen svajig eller icke-befintlig med de avstånden du nämner. Jag skulle också gräva ner kablar om jag hade möjlighet till det.

Ursprungligen av lappen71:

Jag vet inte om en Extreme har högre sändningsstyrka gentemot Express eller om dom nya som kom nyss har det (men jag antar det)
Men jag vet att Express V3 kommer troligtvis inte att räcka till på det avståndet.
För jag satt upp ett temporärt nätverk på en uteplats med en Express v3 och avståndet till basenheten är bara 10m och signalstyrkan halverades.
Om jag vore du och om det är praktiskt möjligt gräva ner en nätverkskabel istället.

Ursprungligen av Scarecrow:

För att vara övertydlig så går det att bygga ett nätverk med endast AirPort Express, men som lappen71 skriver så blir nog signalen svajig eller icke-befintlig med de avstånden du nämner. Jag skulle också gräva ner kablar om jag hade möjlighet till det.

Tack för era svar.

Hur funkar det rent praktiskt? Sätter man upp Airportexpressen som är inkopplad till ADSL-modemet som någon slags master, och sedan installerar de andra omkringliggande som "range extenders", eller hur funkar det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 09:29
Ursprungligen av dnorrman:

Tack för era svar.

Hur funkar det rent praktiskt? Sätter man upp Airportexpressen som är inkopplad till ADSL-modemet som någon slags master, och sedan installerar de andra omkringliggande som "range extenders", eller hur funkar det?

Nej du konfigurerar varje APE (Airport Express) individuellt att dom ska ansluta sig till ditt modem.
Nu antar jag att ditt modem har inbyggd wifi men det kanske den inte har?

Ursprungligen av lappen71:

Nej du konfigurerar varje APE (Airport Express) individuellt att dom ska ansluta sig till ditt modem.
Nu antar jag att ditt modem har inbyggd wifi men det kanske den inte har?

Nix, inget wifi i modemet.

Ursprungligen av dnorrman:

Tack för era svar.

Hur funkar det rent praktiskt? Sätter man upp Airportexpressen som är inkopplad till ADSL-modemet som någon slags master, och sedan installerar de andra omkringliggande som "range extenders", eller hur funkar det?

Du tackar för svaren, som båda rekommenderar dig att köra via kabel i stället, och sedan kör du ändå vidare på wifi-spåret. Läste du överhuvudtaget vad de skrev?

Om wifi ska fungera bra på 40 meters avstånd, så behöver du nog lite "rejälare grejer" än Airport Extreme eller Airport Express - helst något med externa riktade antenner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-14 09:38
Ursprungligen av dnorrman:

Nix, inget wifi i modemet.

Ok ja då konfigurerar du en Airport Express (eller extreme) som huvudenhet och sen att alla andra ansluter till den.
Men förvänta dig inga superhöga hastigheter eller kontakt med varandra överhuvudtaget alls på det avståndet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tackar för svaren, som båda rekommenderar dig att köra via kabel i stället, och sedan kör du ändå vidare på wifi-spåret. Läste du överhuvudtaget vad de skrev?

Om wifi ska fungera bra på 40 meters avstånd, så behöver du nog lite "rejälare grejer" än Airport Extreme eller Airport Express - helst något med externa riktade antenner.

Ja, jag tackar för svaren men är kanske inte bunden av råden som ges. Börjar i ett första steg med trådlöst inom de närmaste byggnaderna.

För att förtydliga så ser det ut ungefär så här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2426122/a...

X:en är tänkbar placering av Airport Expresser.

Kanske något sådant här, som har uttag för extern antenn:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Tillsammans med någon av dessa:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Men svaret på din grundfråga är: Nej, Airport Express kommer inte att räcka.

Ursprungligen av dnorrman:

För att förtydliga så ser det ut ungefär så här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2426122/a...

X:en är tänkbar placering av Airport Expresser.

Det blir ju aldrig snabbare än den svagaste länken, men prova med WiFi först om du vill så får du utvärdera själv. Du kan använda NetSpot för att mäta resultat om du vill.

Jag hade skaffat några Ubiquity-enheter, typ Nanostation och kopplat upp. Inte ens säkert att du behöver ha en i varje hus utan det kan räcka med att stoppa en på mitten (på ytterväggen utomhus) och en i huvudhuset.
Kolla in Davido eller Trådlöst. De har de mesta i nätverkspryttlar för såna setuper.

1
Bevaka tråden