Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synology (DS413j) DSM: Tips på appar och lite hjälp, med mera..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu dragit igång min Synology DS413j NAS och skulle mer än gärna ta emot tips och hjälp om lite saker.

1. Vad är det för app för FTP-server som gäller? Eller är det det inbyggda man skall använda sig av?
1.2 Om det är den inbyggda FTP-tjänsten som gäller, hur ställer man då in olika användare som bara skall ha tillgång till FTP-inlogg och då alltså ej kunna logga in på NAS'en i övrigt (samt hur gör man så olika användare har olika tillgång till mapparna)

2. Finns det någon bra torrent-klient man kan köra? (likvärdig med t.ex µtorrent med RSS-feed och gärna möjlighet till webgränssnitt utan att behöva logga in på NAS'en. Eller är det bättre att köra vidare på µtorrent på min mac mini som agerar server och ladda från/till NAS'en?

3. Såg att man kan ställa in Time machine på NAS'en (för vad jag antar) till att lägga till som time machine på t.ex min MBP. Men när jag går till time machine inställningar på min MBP så ser jag även de andra utdelade mapparna från NAS'en. Så vad är skillnaden på den mappen man ställer in på "Win/Mac/NFS"-inställningarna?

4. Märkte när jag förde över all data från de andra källorna (MBP och Mac Mini) jag lagt det på under tiden jag konfigurera NAS'en att uppladdningen helt plötsligt avbröts så jag fick starta om från början. Och detta hände ett par gånger, Vad kan detta bero på? (Funkade fint att köra från USB-diskarna dock)

5. Hur ställer man in WOL så att jag kan starta upp den när jag inte är hemma? (Eller fungerar funktionen "starta om automatiskt efter strömavbrott" bra? Isåfall behövs nog inte WOL för min del.)

6. Hur ställer man in så man loggar filöverföringar? Ser att när jag går in i loggen så är just den fliken helt tom och jag har fört över filer både med USB-disk och över nätverket (AFP) samt även med File Station, men den har alltså inte loggat något alls där än.

7. Hur räknar DSM filer/mappar? Ser att när jag fört över filer/mappar nu så stämmer varken antalet mappar eller filer (och ej heller antal GB) överens med vad som står i OS X. Men har inte fått något felmeddelande och ser inte ut som den bara avbrutit så blir osäker på om verkligen allt har kommit med..

Var någon sak till som jag funderat på under dagen, men det är som bortblåst nu..
Så lägger till det när jag kommer på vad det var.

1. http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_...

2. Transmission är bra. Kör den själv. http://www.synocommunity.com/packages

3. Förstår inte riktigt din fråga, men du kan enkelt aktivera TM på din NAS, sen väljer du bara i TM vart den ska köras mot.

4. Ingen aning. Strul med nätverket? Testat att köra med kabel?

5. "Starta efter strömavbrott" ska fungera bra antar jag, har aldrig kickat in för mig ännu (som tur är).

6. Ingen aning.

7. Har inget bra svar. Ser du ngt som du saknar? Kollat logg? Är flytten ens klar?

Ursprungligen av barbapappa_86:

3. Förstår inte riktigt din fråga, men du kan enkelt aktivera TM på din NAS, sen väljer du bara i TM vart den ska köras mot.

4. Ingen aning. Strul med nätverket? Testat att köra med kabel?

7. Har inget bra svar. Ser du ngt som du saknar? Kollat logg? Är flytten ens klar?

Tack för svaren!

3. Här menar jag att även om jag inte aktiverar TM på NAS så syns mappen "Videos" som en disk att välja för TM i OS X. Och aktiverar jag TM i NAS så syns även den mapp jag då valt (i detta fall heter den Time Machine)

4. Ja, kört både med och utan kabel.

7. inte sett något som saknas än och har som jag nämnde tidigare inga loggar över filöverföringar
Ja, flytten på de filer/mappar jag tänkte på i detta fall är färdigt för längesedan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-13 20:17

Till att börja med kan jag säga att istället för att vi ska tala om för dig hur du ska göra är det bättre att du...googlar...googlar och åter googlar
Det jag menar är att du lär dig mer och bättre att söka information själv och att läsa på Synologys hemsida för dom har mycket och bra information om hur allt ställs in.

Ett råd är att klicka runt i ALLA inställningar och bekanta dig med vad dom gör och förstår man inte trycker man på ? som finns i varje ruta så kommer det fram information.

Men som tips på Torrentklient håller jag med om Transmission och att du installerar http://code.google.com/p/transmisson-remote-g...
Då har du ett program som gör att du fjärrstyr Transmission. Den har inte RSS tråkigt nog men det är inget jag använder alla fall.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-13 20:20
Ursprungligen av mjewl:

Tack för svaren!

7. inte sett något som saknas än och har som jag nämnde tidigare inga loggar över filöverföringar
Ja, flytten på de filer/mappar jag tänkte på i detta fall är färdigt för längesedan.

Det enda du kan se att du flyttat filer är på utropstecknet.

Ursprungligen av lappen71:

ok, men jag tänkte på denna loggen:

Om det var den frågan du syfta på..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-13 20:29

Där ser du enbart överföring på FTP protokollet.

Flyttar du en mapp/fil inom en hdd eller från usb så ser man det enbart på utropstecknet.

Ursprungligen av lappen71:

Där ser du enbart överföring på FTP protokollet.

Flyttar du en mapp/fil inom en hdd eller från usb så ser man det enbart på utropstecknet.

ok, ett problem löst har inte överfört något med FTP än, tack!

1
Bevaka tråden