Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac stänger av sig själv 23.10 varje kväll.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit inne i strömsparare och stängt av allt som ligger under schema så det kan inte vara det. Den frågar inte ens eller varnar utan bara stänger ner brutalt oavsett vad jag gör. Hur får jag bort det?

Eftersom du redan varit på rätt ställe och letat.
Har du flera användare på datorn?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-04 21:35

Parental Controls aktiverat? Där finns tidsbegränsning och annat kul.

Ursprungligen av mattiL:

Parental Controls aktiverat? Där finns tidsbegränsning och annat kul.

Jag kan inte se att det är föräldrakontroll... kan inte sätta tid där vad jag kan se...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-04 21:43
Ursprungligen av MrHugh:

Har varit inne i strömsparare och stängt av allt som ligger under schema så det kan inte vara det. Den frågar inte ens eller varnar utan bara stänger ner brutalt oavsett vad jag gör. Hur får jag bort det?

Ser det inte ut ungefär så här för dig?

jo, men inget är ju förkryssat...

Ursprungligen av Borttaget:

Eftersom du redan varit på rätt ställe och letat.
Har du flera användare på datorn?

har bara gästanvändare och mitt eget konto. Kan inte se att det är inställt något konstigt där heller i strömsparare och schema...

Senast redigerat 2018-07-23 09:14

Parental controls loggar bara ut användaren. Stänger inte ner datorn.
Det är inte så att du har en timer på vägguttaget? Går det att starta datorn igen direkt?

Ursprungligen av pmarriott:

Parental controls loggar bara ut användaren. Stänger inte ner datorn.
Det är inte så att du har en timer på vägguttaget? Går det att starta datorn igen direkt?

Ursäkta min frånvaro från tråden, varit sjuk... Jo, den går att starta direkt efteråt. Det sker ingen förvarning, blir Vit/grå-rita, snurrande "blomman" och svart. Varje dag 23.10!

Ursprungligen av MrHugh:

Ursäkta min frånvaro från tråden, varit sjuk... Jo, den går att starta direkt efteråt. Det sker ingen förvarning, blir Vit/grå-rita, snurrande "blomman" och svart. Varje dag 23.10!

vit/grå-ruta menade jag...

Ursprungligen av MrHugh:

vit/grå-ruta menade jag...

Det finns en "Ändra"-funktion i inläggen. Man behöver inte göra ett nytt inlägg bara för att man råkade skriva lite fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-11 15:42

Om du skriver Systemmeddelanden i Spotlight och sedan filtrerar ut (uppe till h.) efter shutdown eller tiden. Posta gärna en screendump här sedan.

Ursprungligen av kladda:

Om du skriver Systemmeddelanden i Spotlight och sedan filtrerar ut (uppe till h.) efter shutdown eller tiden. Posta gärna en screendump här sedan.

Alltså fan, hur får jag in skärmdumpen??? Blir bara namnet. Så rudis på på detta. Irriterande... Jag vet, nybörjare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-11 23:28

Bilden måste laddas upp och ligga online, varpå du sedan länkar till bildens URL hit.
Du kan ladda upp den på http://imgbox.com eller liknande sida.

Det är en känd bug. Men Apple tycker ändå att det är hög tid för läggdags 23.10 så buggen kommer inte åtgärdas.

Ursprungligen av Firechild:

Det är en känd bug. Men Apple tycker ändå att det är hög tid för läggdags 23.10 så buggen kommer inte åtgärdas.

Vadå känd bugg ? Källa tack.

Ursprungligen av adress@mac:

Vadå känd bugg ? Källa tack.

Det finns ingen källa. Jag tror att Firechild bara försökte vara lite lustig.

  • Medlem
  • 2013-06-12 14:09

Testat att resettat SMC? http://support.apple.com/kb/ht3964

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns ingen källa. Jag tror att Firechild bara försökte vara lite lustig.

Sorry, ja det var ett försök.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-12 21:51

Kört kommand 'at -l' i Terminalen? (börjar bli vilda gissningar nu.. )

Ursprungligen av mattiL:

Kört kommand 'at -l' i Terminalen? (börjar bli vilda gissningar nu.. )

Man kan kolla om det finns något cron-jobb också (även detta körs i Terminalen och du behöver ange ditt lösenord för att kunna se allas crontabbar):

for USERS in $( dscacheutil -q user | grep ^name: | cut -d: -f2 ); do echo "User: $USERS"; sudo crontab -u $USERS -l; echo "========"; done

Om det står "crontab: no crontab for XXXX" betyder det att det inga planerade jobb finns, annars får du upp ett innehåll i crontaben för den användaren.
Kör "man crontab" om du vill veta mer om kommandot och "man 5 crontab" om du vill veta mer om hur en sån fil (crontab) är uppbyggd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-13 10:38

Fick du några träffar alls på "Shutdown" i systemmeddeladen? Om du tycker det är krångligt med att ladda upp en bild, kopiera texten rakt av.

1
Bevaka tråden