Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda TimeMachine som lagring utan synkning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:03

Jag har nästan fyllt min MacBook med 250 GB och den går långsamt. Har förstått att jag kan använda TimeMachine som lagring och undrar hur jag göra för att lägga över till TM utan att det synkar tillbaka i samband med den automatiska synkningen. Istället vill jag själv välja när det ska föras över från TM till MacBook. Hur gör jag det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-12 18:07

Nu har du nog missuppfattat något, eller så missuppfattar jag dej.
TM är en backuplösning, ingen synktjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:13

Tack för snabbt svar!
Jag kanske uttryckte mig felaktigt men vad jag undrar är hur jag gör för att vissa filer som jag lägger över till TimeMachinen ska stanna där utan att följa med tillbaka till MacBooken vid backup. Kan man välja om man vill att vissa delar ska backupas och vissa delar inte ska backupas tillbaka till MacBook? M a o kan jag använda TM som lagringsenhet utan backup och istället manuellt backup:a det först när jag önskar? Eller är det allt eller inget?

Ursprungligen av Olivet:

Tack för snabbt svar!
Jag kanske uttryckte mig felaktigt men vad jag undrar är hur jag gör för att vissa filer som jag lägger över till TimeMachinen ska stanna där utan att följa med tillbaka till MacBooken vid backup. Kan man välja om man vill att vissa delar ska backupas och vissa delar inte ska backupas tillbaka till MacBook? M a o kan jag använda TM som lagringsenhet utan backup och istället manuellt backup:a det först när jag önskar? Eller är det allt eller inget?

Time Machine är ett backupverktyg. Det är din säkerhetskopia av datorn. Plockar du bort filen på datorn försvinner den så småningom ifrån Time Capsule.

Vill du lägga filer vid sidan av måste du koppla upp till disken på vanligt vis i finder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-12 18:20

Vill du inte ha över allt när du ska göra en installation, så rensar du din Mac nu, så som du vill ha den sedan, och kör en TMbackup efter det. Sedan när du installerar om den, läser TM in bara den senaste backupen.
Det du har rensat bort kommer att finnas kvar i TM en tid, hur länge beror på hur full disken blir.
TM är ingen arkivering, bara en "tillfällig" backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:24

Ok, då undrar jag hur jag kopplar upp till disken på vanligt vis i finder.
Jag hittar TM i Finder under Delat och när jag försöker flytta filer dit får jag felmeddelandet "Objektet kan inte flyttas eftersom Time Capsule" inte kan ändras. Är det några inställningar i TM jag behöver ändra?

Inget svar på din fråga, men bara för att räta ut terminologin:

Time Machine (TM) är en backuptjänst, d.v.s. ett program som kopierar förändrade filer från din dators disk till en annan disk.

Time Capsule är en trådlös hårddisk från Apple som kan användas t.ex. som destination för TM-backuper.

TM-backuper kan även lagras på diverse andra diskar, t.ex. USB-anslutna.

Ursprungligen av Olivet:

Ok, då undrar jag hur jag kopplar upp till disken på vanligt vis i finder.
Jag hittar TM i Finder under Delat och när jag försöker flytta filer dit får jag felmeddelandet "Objektet kan inte flyttas eftersom Time Capsule" inte kan ändras. Är det några inställningar i TM jag behöver ändra?

Tryck ctrl+space, skriv Air, tryck enter. Nu loggar du in på TM och går till fliken hårddisk, aktivera fildelning, har du ofta gäster eller andra som skummar omkring så aktivera även att du måste ha ett konto. Sen dyker den upp i finder i högerfältet. Sen kan du använda den som vilken annan hårddisk som helst, den kommer aldrig nånsin kopiera en fil som inte vill. Du kommer mest troligt inte ens i närheten av din back up så att du kan lägga till en fil där. Otroligt smidigt, får en 256gb att räcka till mer än väl.

Ber redan nu om ursäkt för felaktiga meningar, säkert stavning också. Är mycket nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:58

Toppen, nu funkar det!
Konstigt, för när jag gick in i TM via AirPort-verktygen ändrade jag inget från tidigare inställningar men när jag testar att flytta in filer till TM i Finder nu så får jag inget felmeddelande längre utan filen ligger fint där.

Stor tack för att ni engagerar er!!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-06-13 10:57

Du vet väl om att det går att ställa in så att TM inte backuppar de filer du anger:

"Det går att ändra inställningarna för Time Machine genom att klicka på knappen Alternativ.
I det här bladet går det att ange att filer, mappar eller hela volymer undantas från säkerhetskopieringen. Detta är användbart om du vill undvika att alltför snabbt fylla hela enheten för säkerhetskopiering.
Tips! Om du ofta ändrar i en väldigt stor fil (exempelvis större än 1 GB) går det att lägga till den filen på listan Undanta dessa objekt från säkerhetskopieringar. Med Time Machine säkerhetskopieras ändrade filer, oavsett hur mycket eller lite som har ändrats i filen sedan den senaste säkerhetskopian."

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale...

1
Bevaka tråden