Jag var i Danmark en sväng förra veckan och fick syn på en annons för mobiltelefoner med danska Telias abbonnemang. Tittade inte så värst ingående men det hela föreföll ändå rätt mycket billigare än motsvarande svenska priser vilket jag tyckte var lite märkligt med tanke på att det är typ "samma" bolag (eller?).

Exempelvis så var där något abbonnemang där det för låga avgifter ingick fritt SMS-ande, om jag nu förstod det hela korrekt. Inte för att jag personligen är någon SMS-guru, jag tycker rent av att det är rätt jobbigt att knappla små meddelanden, men att som "svenska" Telia (eller vad det heter nuförtiden) ta 1,50 får väl ändå anses vara ganska mastigt.

Efter något närmare koll på Telia.dk:

Exempelvis så kostar danska Classic 70 kronor per månad, 80 öre per minut till fast och mobilt telia och aldrig mer än 1,95 till andra operatörer.

Svenska Classic Talk kostar jämförelsevis 50 kronor per månad, 3,90 kronor per minut till Telia och otroliga 5,40 till övriga. Tillkommer gör en öppningsavgift på 90 öre! Vill man ringa billigare får man göra det på natten.

Själv hade jag kvar mitt gamla pott-abbonnemang ända fram tills för något halvår sedan. Bytte då till Classic Flat som just då verkade vara det bästa (Telia-) alternativet. Allt var för visso hästlängder bättre än mitt förra. Jag betalar 40/mån och 2,95/min oavsett operatör, fast/mobil eller tid på dygnet.