Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Press Esc to exit full screen mode" :-(

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir snart galen på det där meddelandet "Press Esc to exit full screen mode" som Flash visar så fort man går in i fullskärmsläge.

Har man "tur" är det bara irriterande (jag VET att jag ska klicka på Esc om jag vill gå ut fullskärmsläge efter att ha kollat några hundra youtube-klipp). Har man otur så är klippet så kort att meddelandet ligger uppe och täcker det man vill se.

Har letat på webben flera gånger efter ett sätt att få Flash att INTE visa meddelandet men skändligen misslyckats. Är det någon här som kan bidra med något knep? Kan jag t.ex. gå in i Flash och ändra någon inställning?

Vad är egentligen problemet?
1. Är det att du inte alls vill se meddelandet, trots att det försvinner efter ett par sekunder?
2. Eller är det att meddelandet ligger kvar hela tiden (vilket det inte borde göra)?

Du får gärna också berätta vilken version av OS X du har, vilken version av Flash du har, och vilken webbläsare (och version) du har.

Ursprungligen av Borttaget:

Hej. Tack för tips. Har provat inställningarna i Flash (som det länkas till). Hjälper inte.

Senast redigerat 2018-07-23 09:15
Ursprungligen av Falutjorven:

Hej. Tack för tips. Har provat inställningarna i Flash (som det länkas till). Hjälper inte.

Löser inte det exakta problemet men kringår det iaf.
Jag använder denna plugin till Safari.
http://hoyois.github.io/safariextensions/clic...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är egentligen problemet?
1. Är det att du inte alls vill se meddelandet, trots att det försvinner efter ett par sekunder?
2. Eller är det att meddelandet ligger kvar hela tiden (vilket det inte borde göra)?

Du får gärna också berätta vilken version av OS X du har, vilken version av Flash du har, och vilken webbläsare (och version) du har.

Jag vill inte se meddelande över huvud taget trots att det försvinner efter 4-5 sekunder.
Jag har Mac OS 10.6.8, kör oftast Safari (5.1.9) och har Flash 11.7.700.169. Men det spelar egentligen ingen roll. Det är Flash som kör detta oavsett plattform och webbläsare.

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag vill inte se meddelande över huvud taget trots att det försvinner efter 4-5 sekunder.
Jag har Mac OS 10.6.8, kör oftast Safari (5.1.9) och har Flash 11.7.700.169. Men det spelar egentligen ingen roll. Det är Flash som kör detta oavsett plattform och webbläsare.

Det blir du inte av med om det inte finns ett val typ "visa inte detta igen".

Ursprungligen av keptang:

Det blir du inte av med om det inte finns ett val typ "visa inte detta igen".

Eh...du har alltså ingen aning egentligen, men vill svara ändå. OK.
Tror du jag ställt frågan om alternativet "visa inte igen" funnits?

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag vill inte se meddelande över huvud taget trots att det försvinner efter 4-5 sekunder.

Det får du nog lära dig att leva med.

Men du kan ju kontakta Adobe, och be dem lägga in ett val för detta i Flashs inställningar.

http://helpx.adobe.com/se/contact.html?produc...

Ursprungligen av Falutjorven:

Eh...du har alltså ingen aning egentligen, men vill svara ändå. OK.
Tror du jag ställt frågan om alternativet "visa inte igen" funnits?

Lycka till. Kontakta utvecklaren av flash-applikationen så kanske du lyckas bättre.

Ursprungligen av Falutjorven:

Eh...du har alltså ingen aning egentligen, men vill svara ändå. OK.

Jo, han har uppenbarligen en aning. Han svarade ju att det inte går. Ett "nej" är också ett svar.

Ursprungligen av Falutjorven:

...Tror du jag ställt frågan om alternativet "visa inte igen" funnits?

Att börja visa attityd mot dem som svarar är aldrig en bra väg att gå. Det minskar chansen att få svar på nästa fråga.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, han har uppenbarligen en aning. Han svarade ju att det inte går. Ett "nej" är också ett svar.

Trams. Hade han/hon haft en susning skulle han/hon känt till att det inte finns ett alternativ att stänga av meddelandet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att börja visa attityd mot dem som svarar är aldrig en bra väg att gå. Det minskar chansen att få svar på nästa fråga.

Visst. Glömde att jag ska vara glad, buga och tacka jättemycket för meninglösa svar.
Eller så kanske keptang tänker till lite nästa gång och bara svarar om han/hon faktiskt kan tillföra något. Noise/signal ratio, du vet...

Men tack alla som svarat.

Ursprungligen av Falutjorven:

Trams. Hade han/hon haft en susning skulle han/hon känt till att det inte finns ett alternativ att stänga av meddelandet.
Visst. Glömde att jag ska vara glad, buga och tacka jättemycket för meninglösa svar.
Eller så kanske keptang tänker till lite nästa gång och bara svarar om han/hon faktiskt kan tillföra något. Noise/signal ratio, du vet...

Men tack alla som svarat.

Vad är det du inte förstår i meningen "Det blir du inte av med om det inte finns ett val typ "visa inte detta igen"" ?
Är det otydligt? Hade ett blankt "nej" varit ett bättre svar?

Ursprungligen av Falutjorven:

...Hade han/hon haft en susning skulle han/hon känt till att det inte finns ett alternativ att stänga av meddelandet...

Nu tycker jag att du överreagerar väldigt mycket. Visst kunde hans svar varit formulerat på ett annat sätt, men i grund och botten så var hans svar: "Nej, det går inte att ställa in".

Ursprungligen av Falutjorven:

...Glömde att jag ska vara glad, buga och tacka jättemycket för meninglösa svar...

Nej, nu överdriver du.

En förslag till tumregel är att tacka för de bra svaren, och bara strunta i de mindre bra svaren.

Ursprungligen av keptang:

Vad är det du inte förstår i meningen "Det blir du inte av med om det inte finns ett val typ "visa inte detta igen"" ?
Är det otydligt? Hade ett blankt "nej" varit ett bättre svar?

Både här och IRL blir folk ibland frestade att svara på frågor trots att dom egentligen inte vet. Dom gissar och drar till med något lite halvflummigt svar. Kanske för att uppfattas som viktiga och kunniga. Jag vet inte.

Ditt svar "Det blir du inte av med om det inte finns ett val typ "visa inte detta igen"." visar att du inte ens vet om det finns ett sådant val eller inte i Flash. Hade du haft lite mer hum om problemet så hade du mycket väl känt till att det inte finns. Så enkelt är det.

Vad du heller inte tycks ha en susning om är att det faktiskt finns några olika hackade versioner av Flash för Win som har pulats ihop just för detta ändamål. Men ännu ingen för Mac, såvitt jag vet.

Sist men inte minst: Applikationer är inte framställda av utomjordingar, supergenier eller gudar. Dom är utvecklade av ganska vanliga människor och kan således plockas isär och modifieras av människor också. Så även att svara "nej" på frågan om man faktiskt kan gå in i Flash och modifiera koden är inte bara åt helskotta fel, utan även ganska aningslöst.

Så ligger det till, serru.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-12 18:05

Jamen då är det väl bara du går in och fixar till det då. Så slipper du skriva här.

Officiellt går det inte.
Finns även en request på bugbase
https://bugbase.adobe.com/index.cfm?event=bug...

Finns en inofficiell patcher men är enbart gjord för Windows som även skall fungera till flash på OSX om man patchar den gällande filen i ett Windows-system och sedan slänger över den.
http://forum.videohelp.com/threads/304807-How...

Citat:

For Mac OS X (requires a windows PC):

Goto /Library/Internet Plug-Ins/
Open* Flash Player.plugin
In Flash Player.plugin goto Contents > PlugIns
Open* FlashPlayer-{Your Mac OS Version}.plugin (Example: My file was "FlashPlayer-10.4-10.5.plugin" for Mac OS 10.5.5)
In FlashPlayer-{Your Mac OS Version}.plugin goto Contents > MacOS
Copy FlashPlayer-{Your Mac OS Version} and patch it using the "Other" option in my program on a computer with windows.
Copy back the patched FlashPlayer-{Your Mac OS Version} into the folder.

Ett sista alternativ är att använda den plugin jag länkade till tidigare.
Själv kan jag inte leva utan denna då den snabbar upp mitt surfande generellt och inga meddelande dyker upp.
Att man lätt via denna extention kan ladda ner en video också är fördelaktigt.
http://hoyois.github.io/safariextensions/clic...

Så bara att välja vilken väg du vill gå...

Senast redigerat 2013-06-12 22:30
Ursprungligen av Borttaget:

Ett sista alternativ är att använda den plugin jag länkade till tidigare.
Själv kan jag inte leva utan denna då den snabbar upp mitt surfande generellt och inga meddelande dyker upp.
Att man lätt via denna extention kan ladda ner en video också är fördelaktigt.
http://hoyois.github.io/safariextensions/clic...

Nja...nu har jag inte testat pluginen utan bara läst om den.

Som jag fattar så är det en vidareutveckling av Click-to-Flash, dvs en applikation som hindrar Flashfiler att ladda förrän man själv väljer att dom ska göra det. Och Click-to-Flash har jag använt så länge jag kan minnas. Håller med. Den är oumbärlig.

Men jag tror du kan ha missuppfattat mig (eller om jag missuppfattar dig?). Meddelande "Press ESC....." kommer alltså när man sagt till Click-to-Flash att ladda Flashfilen och därefter väljer fullskärmsläge.

Pluginen har alltså inget med meddelandet att göra alls.

Senast redigerat 2018-07-23 09:17
Ursprungligen av Falutjorven:

Nja...nu har jag inte testat pluginen utan bara läst om den.

Som jag fattar så är det en vidareutveckling av Click-to-Flash, dvs en applikation som hindrar Flashfiler att ladda förrän man själv väljer att dom ska göra det. Och Click-to-Flash har jag använt så länge jag kan minnas. Håller med. Den är oumbärlig.

Men jag tror du kan ha missuppfattat mig (eller om jag missuppfattar dig?). Meddelande "Press ESC....." kommer alltså när man sagt till Click-to-Flash att ladda Flashfilen och därefter väljer fullskärmsläge.

Pluginen har alltså inget med meddelandet att göra alls.

Då har du missat det viktigaste som båda plugin fixar.

Se mitt eget klipp på det hela.

Ursprungligen av Borttaget:

Då har du missat det viktigaste som båda plugin fixar.

OK.Tack. Jag testar och återkommer. Och framförallt håller jag tummarna....

Senast redigerat 2018-07-23 09:17
Ursprungligen av Borttaget:

Då har du missat det viktigaste som båda plugin fixar.

Nu har jag installerat både Click-to-Plugin och Click-to-Flash och testat.
Verkar funka på youtube (som du hänvisade till) men inte på andra webbplatser (svt.play. tv4.play, liveleak, osv).
Mysko....

Förresten: Tusen tack för att du anstränger dig att hjälpa till. Uppskattas oerhört. Med anledning av tidigare (irriterade) inlägg i tråden är det värt att påpeka just detta: att inte bara slänga in svar på måfå i trådar och låtsas att man "vet", utan att verkligen ge något som förhoppningsvis också är användbart. Heder!

Senast redigerat 2018-07-23 09:17
Ursprungligen av kenjon:

Jamen då är det väl bara du går in och fixar till det då. Så slipper du skriva här.

Bra kommentar, Kent. Ett utmärkt exempel på hur folk känner sig manade att skriva inlägg i trådar utan att tillföra någonting utan bara vill höras.

Ha en bra sommar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-14 16:44

Det var ett svar på ditt inlägg # 15 som jag tycker var flisigt skrivet. Ditt inlägg # 21 var klart bättre

Ursprungligen av kenjon:

Det var ett svar på ditt inlägg # 15 som jag tycker var flisigt skrivet. Ditt inlägg # 21 var klart bättre

Jamen så bra att du då hjälpte till att reda ut allt, att du bidrog till att min ursprungliga fråga fick ett svar och att du hjälpte till på ett bra och konstruktivt sätt! ( <- ironi, men det förstod du).

Nu ska jag bli mångordig:

Du lär ju jobba inom akutvården. För att kunna göra ditt jobb på ett bra sätt behöver du antagligen ofta relevant information från vittnen eller andra som känner till vad som hänt osv. Ju mer värdelöst babbel du får från folk som faktiskt inte har en susning (men gärna vill babbla ändå), ju sämre förutsättningar får du för att kunna göra ett bra jobb. Rätt?

På samma sätt förhåller det sig i alla andra sammanhang. Ställer man en fråga någonstans så söker man självklart relevanta svar. Det sista man behöver är svar som är rena chansningar/gissningar av folk som gärna vill glänsa men egentligen inte har en aning om vad dom pratar om. Eller hur?

Om Nisse Lingon eller Svenne Banan hade svarat lika bort-i-november-utan-att-ha-en-susning som keptang hade jag inte brytt mig så mycket.

Men när någon som är en moderator och förväntas ha lite kunskap och omdöme inte klarar att hålla tand för tunga utan kläcker ur sig rena fånigheter, då snear jag till. Och reagerar.

Nu ska vi väl inte bråka mer om detta. Men jag hoppas att keptang (och kanske andra) tänker till några sekunder innan han/hon postar tvärsäkra svar i fortsättningen. För då har ju mina irriterade inlägg trots allt mynnat ut i något väldigt bra.

Ursprungligen av Falutjorven:

Nu har jag installerat både Click-to-Plugin och Click-to-Flash och testat.
Verkar funka på youtube (som du hänvisade till) men inte på andra webbplatser (svt.play. tv4.play, liveleak, osv).
Mysko....

Kanske skulle berättat att plugin inte fungerar absolut överallt.
Men du nämnde bara youtube i första inlägget.

Ursprungligen av Borttaget:

Kanske skulle berättat att plugin inte fungerar absolut överallt.
Men du nämnde bara youtube i första inlägget.

Inga problem.
Tack för din ambition att hjälpa!
Jag får väl blunda några sekunder när jag går på full screen så jag slipper få hjärtinfarkt.

Senast redigerat 2018-07-23 09:17
1
Bevaka tråden