Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in med tangentbordet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dottern kan inte logga in på sin Macbook 2010, när inloggningsskärmen kommer och hon ska skriva in lösenordet så säger datorn bara "bonk" för varje tangenttryckning. Omstart samma resultat.
Verkar vara vissa tangenter som säger "bonk", andra säger ingenting, men inga tecken matas in. Utom på cirkumflex och asterix...
Nån som har nån idé? Hur kan man "komma in i datorn"?
Mats

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-06 21:54

Prövat med ett externt usb-tangentbord?

Nu fungerar det! Återställde SMC, den andra med PRAM hann jag inte prova.
Tack barbapappa.
(Men vad var "felet"? Externt tangenbord var ju en bra idé, men hade jag kunnat åtgärda nånting?)

Ursprungligen av matshell:

Nu fungerar det! Återställde SMC, den andra med PRAM hann jag inte prova.
Tack barbapappa.
(Men vad var "felet"? Externt tangenbord var ju en bra idé, men hade jag kunnat åtgärda nånting?)

Np. Svårt att säga. Har för mig att SMC har hand om "kopplingen mellan hårdvara och mjukvara", enkelt beskrivet. Så här säger ett av Apples supportdokument:

Citat:

The System Management Controller (SMC) is responsible for many low-level functions on Intel-based Macs. These functions include:

Responding to presses of the power button
Responding to the display lid opening and closing on portable Macs
Battery management
Thermal management
The SMS (Sudden Motion Sensor)
Ambient light sensing
Keyboard backlighting
Status Indicator Light (SIL) management
Battery status indicator lights
Selecting an external (instead of internal) video source for some iMac displays
Note: Resetting the SMC does not reset, or otherwise change, the contents of PRAM, which is also known as NVRAM on Intel-based Macs.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-07 00:09
Ursprungligen av matshell:

Nu fungerar det! Återställde SMC, den andra med PRAM hann jag inte prova.
Tack barbapappa.
(Men vad var "felet"? Externt tangenbord var ju en bra idé, men hade jag kunnat åtgärda nånting?)

Felet bestod kanske i att datorn trodde shift/alt/ctrl var nedtryckta vilket de inte var.

Nu kom felet tillbaka efter ett par dagar och nu hjälper inte återställning av SMC. PRAM kan jag inte återställa, när jag håller nere alt-cmd-P-R så kommer en installationsskärm, dvs valet att installera om OS x eller köra Skivverktyg.
Är det ett mjukvarufel, eller är det fel på tangentbordet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-10 22:30

Jag tycker det låter som tangentbordet. Kolla med Äpplet - Systeminställningar - Språk och text - Inmatningskällor - Tangentbords- och teckenvisaren om någon tangent ligger aktiv.
Koppla in ett USBtangentbord och testa.

Funkar inte med usb-tangentbord heller! Med interna tangentbordet lyckas jag skriva typ * och den kan jag radera med usb-bordet...
Säkert nån eller några tangenter som ligger "på".
Kommer alltså inte in i äpplet eftersomjag inte kan logga in. Försöker starta från usb-sticka men kan inte välja den som startskiva (håller nere alt som alltså inte funkar...).
Hopplöst läge?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 21:10

Har du en Mac till kan du koppla in den trilskandes Macen i Targetläge och installera om OSX.
Och du kan förstås fjärrstyrs den trilskandes Macen med ScreenSharing.

Bra tips, jag har en mac till, men den trilskande macbooken har ingen firewire. Jag ser den och kommer åt den via trådlösa nätet. Men screensharing? Den är inte inställd på det... Jag kan väl inte aktivera det från den andra? Vore fint att kunna följa ditt andra tips högre upp (Äpplet - Systeminställningar - Språk och text - Inmatningskällor - Tangentbords- och teckenvisaren om någon tangent ligger aktiv.).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 22:26

Plocka ur disken, koppla in den via USBkabinett till en annan Mac, boota upp på den disken, slå på ScreenSharing….

Ursprungligen av kenjon:

Plocka ur disken, koppla in den via USBkabinett till en annan Mac, boota upp på den disken, slå på ScreenSharing….

Bra, tack, det hade jag ingen aning om, detta med usb-kabinett. Gjorde enl instruktion och väl inloggad i datorn kunde man använda tangentbordet, dvs skriva text etc. Ingent angent såg ut att "ligga på" Loggade ut och in igen och det fungerade. Kan det ha varit nåt mjukvarufel? Eller är det trots allt ngn tangent. Inte otroligt, dottern använder datorn med godis och läsk i omedelbar närhet...
Nu kan jag ta ur en hårddisk från en havererad (typ grafikkortet) macbookpro och använda den som extrahd i usbkabinettet - topp!
Tack
Mats

1
Bevaka tråden