Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro fast i grå skärm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 04:11

Hej! Min mbp har fastnat i grå äppleskärm. Har försökt starta flera ggr, ett par ggr har den startat systemet men med ca 2 min svarslatens. Vägrar starta i safe mode, den fastnar i spinnande grå rulle. Är det vettigt att bota från en installations-dvd även om datorn har 10.8 och dvd:n 10.6? Vad händer med systemet när jag botar från en dvd? Är det korrekt att inget i datorn förändras, om jag lyckas lösa problemet kan jag senare boota internt och köra datorn som vanligt igen i 10.8?
Har mbp mid-2010, i7, 8GB ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-10 04:46

Händer inget med 10.8 installationen om du bara bootar från 10.6 DVDn. Det är det naturliga nästa steget i felsökningen, funkar det är det antingen hårddisk- eller mjukvarufel.

Fast föresten du bör ju ha en recoverypartition på 10.8, testat att starta från den? (Håll nere R eller Alt vid uppstart) Och kör skivkontroll från recovery-partitionen, och vid behov omsinstallation av 10.8. Det tar tid du får hämta 4 gig installationsfil om du inte fixat usb-installationsskiva innan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 06:04

Stort tack. Gick varken att starta från dvd eller Recovery... den stannar i det spinnande hjulet i gråskärm.

Ursprungligen av dynamiq:

Stort tack. Gick varken att starta från dvd eller Recovery... den stannar i det spinnande hjulet i gråskärm.

Skulle kunna vara minnesproblem. Har du installerat mer minne nyligen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 13:28

Nej. Dock installerade jag Soundflower strax innan kraschen, sedan kapades ljudet och sen hängde sig allt. Jag lyckades under det långsamma läget titta i Applications/Soundflower men mappen var tom. Raderade dock ej mappen så den är väl kvar. Soundflower kom med iShowU. Lyckades även kolla Activity Monitor under det långsamma läget, men det verkade inte vara något stort som sög CPU, däremot något i stil med "kernel" som drog 570 MB minne.

Att döma av den här sidan...
http://code.google.com/p/soundflower/issues/l...
...så funkar inte Soundflower speciellt bra i 10.7 och 10.8.

Prova att återställa NVRAM/PRAM, och prova sedan att starta från DVDn igen, och städa bort allt som har med Soundflower att göra.
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale...

Men å andra sidan...
Symptomen med långa svarstider, och att vägra starta - det låter mer som att hårddisken håller på att ge upp.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 16:20

Tack. Jag startade om med NVRAM (alt+com+P+R) (4x med startljud) men den fastnar därefter i evig spinnande grå skärm och fortsätter inte uppstart.

Även om det skulle vara hårddisken, så borde det gå att starta från DVDn. Hur gör du när du försöker starta från DVDn, och vad händer då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-10 16:42
Ursprungligen av dynamiq:

Tack. Jag startade om med NVRAM (alt+com+P+R) (4x med startljud) men den fastnar därefter i evig spinnande grå skärm och fortsätter inte uppstart.

Jag har alltid en extra intern SSD disk liggandes i hyllan med OS 10.8. Har en Kingston SSD 120 GB betalade 690 kr för den. Älskar den skaffa en sådan.

Eller har du redan en intern SSD disk i din macbook pro ?

Om jag var i dina kläder skulle jag inte lägga ner mer tid på ditt aktuella läge utan skruva bort bottenplattan och swoopa till en ny annan disk och få igång datorn snabbt igen, högsta prioritet, och sedan laga din ordinarie interna disk i tex.. ett externt chassi eller reparera den på dvd kontaktens plats dvs i ett senare läge.

Ram-minnen går sällan sönder men visst öppna bottenplattan och switcha plats på dina två 4 GBs moduler, eller kör enbart med en styck 4GBs modul, kan ju inte skada.

Lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-10 18:10
Ursprungligen av dynamiq:

Stort tack. Gick varken att starta från dvd eller Recovery... den stannar i det spinnande hjulet i gråskärm.

Bara en dubbelkoll - är det installations-dvd:n med 10.6.3 som följde med datorn? Om du försöker med retail 10.6 första utgåva funkar det nog inte, din dator behöver i så fall retail-skivan med 10.6.3.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 18:43
Ursprungligen av IngoX:

Bara en dubbelkoll - är det installations-dvd:n med 10.6.3 som följde med datorn?

Ja.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gör du när du försöker starta från DVDn, och vad händer då?

Startknapp-håller ner C-släpper när äpplet visas. Stannar sedan i spinnet, den frågar inte efter en dvd.

Ursprungligen av CUBEIS:

Eller har du redan en intern SSD disk i din macbook pro ?

Nej.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-11 19:56

Hej igen. Jag gick till en Macaffär och de gjorde en test och enligt dem bör jag installera om OS då något har blivit korrupt i operativet. Lyckligtvis gjorde jag TimeM-backup så sent som för några dagar sedan. De sa att jag bör formatera hårddisken och sedan installera om OS mha installationsdvd:erna. Min fråga är: kan jag sedan återställa alla program med Time Machine?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 20:10

Ja

1
Bevaka tråden