Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-06-11 12:03

Som traditionen bjuder här på 99 så måste vi ju ha en tråd för alla som ska slå till på en ny modell från Apple!

Jag funderar själv på en standardspec av en 13" Air med 256GB SSD och 8GB RAM. Priset landar på 12 800:-.

Idag sitter jag på en Air från 2010. Med 4GB RAM, 128GB SSD.
Det jag skulle vinna på att uppgradera är alltså att gå från en C2D till nya processorn från Intel. Skillnaden lär vara rätt enorm.
Jag får bakgrundsbelyst tangentbord. Thunderbolt istället för MDP. USB3 istället för USB2. Nya Magsafe-kontakten samt 8GB RAM istället för dagens 4GB.

Skillnaderna lär märkas rätt tydligt. Men är det värt det? Hade vi fått en Retina-skärm till Airen så hade jag slagit till direkt! Men nu kommer det ju att dröja något år innan nästa uppdatering igen. Man kanske ska slå till ändå...

Den stående frågan gäller fortfarande: behöver du en ny MBA?

Behöver du en = köp. Behöver du inte USB 3 etc etc, utan klarar dig fint med den du har = köp inte.

My 2 cents.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-11 12:15
Ursprungligen av Dalle:

Skillnaderna lär märkas rätt tydligt. Men är det värt det? Hade vi fått en Retina-skärm till Airen så hade jag slagit till direkt! Men nu kommer det ju att dröja något år innan nästa uppdatering igen. Man kanske ska slå till ändå...

Tror det är rätt vettigt att uppdatera nu, medan du fortfarande kan få en hyfsad slant för din gamla MBA. Eller så väntar du lite och kollar hur nya Retina MacBook Pro:n blir, för om den slimmas som ryktet påstått så blir vikt och storleksskillnaden mellan MBA och MBPr ännu mindre och skärmen är ju fantastisk i jämförelse med MBA's.

Men @Dalle, du har ju inte beställt så tråden titel verkar lite konstig.

  • Medlem
  • 2013-06-11 12:29
Ursprungligen av keptang:

Men @Dalle, du har ju inte beställt så tråden titel verkar lite konstig.

Det är mest en tidsfråga. Och jag tyckte det verkade dumt att ha två trådar. Både "Vi som beställt" och "Vi som funderar på att beställa".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-11 13:29

Köpte MacBook Air 13", 256 GB och 8 GB ram tidigare i år (innan prissänkningen). Vad kan man tänkas få för en sådan maskin nu? Med andra ord: om det skulle vara värt besväret att sälja den version jag har för att istället kunna köpa den uppdaterade.

Senast redigerat 2013-06-11 13:47
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-11 13:54
Ursprungligen av Adzam 1:

Köpte MacBook Air 13", 256 GB och 8 GB ram tidigare i år (innan prissänkningen). Vad kan man tänkas få för en sådan maskin nu? Med andra ord: om det skulle vara värt besväret att sälja den version jag har för att istället kunna köpa den uppdaterade.

Begagnatpriset lär väl sjunka en hel del nu men du får säkert hyfsat bra betalt för den så kanske du får lägga runt 30% emellan. Frågan är hur kraftfulla de nya processorerna är? Finns ju risk för att standardprocessorn i de nya inte är kraftfullare än den du har.

Ursprungligen av Dalle:

Skillnaderna lär märkas rätt tydligt. Men är det värt det? Hade vi fått en Retina-skärm till Airen så hade jag slagit till direkt! Men nu kommer det ju att dröja något år innan nästa uppdatering igen. Man kanske ska slå till ändå...

Själv gick jag från en 2010 till en 2012 när den släpptes, och skillnaden är helt enorm. Jag ska inte sticka under stol med att 2010:an laggade lite nu och då - även om den var väldigt användsbar till det mesta, märkte man lite hack och lagg ibland. I 2012:an var det helt borta. Jag kunde spela spel i klart godkänd FPS, fick en TB-kontakt, bakgrundsbelyst tangentbord (det var nog det bästa av allt) osv. Sjukt nöjd. Att gå från 2010 till 2013 lär ju vara betydligt bättre

Personligen hade jag gärna tagit mer batteritid, men då jag rätt ofta kör den ipluggad så är det inte en jättegrej. Jag hade VERKLIGEN hoppats att 2012:an skulle få 802.11ac, men där blev jag besviken - nu sitter jag här med en 802.11ac-router och väldigt få prylar som faktiskt kan använda det Men det är inte riktigt nog för att motivera en uppgradering då 2012:an håller sjukt bra än, så jag kommer att avvakta till nästa år som det ser ut.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-11 14:22
Ursprungligen av Adzam 1:

Köpte MacBook Air 13", 256 GB och 8 GB ram tidigare i år (innan prissänkningen). Vad kan man tänkas få för en sådan maskin nu? Med andra ord: om det skulle vara värt besväret att sälja den version jag har för att istället kunna köpa den uppdaterade.

Ursprungligen av Gordy:

Begagnatpriset lär väl sjunka en hel del nu men du får säkert hyfsat bra betalt för den så kanske du får lägga runt 30% emellan. Frågan är hur kraftfulla de nya processorerna är? Finns ju risk för att standardprocessorn i de nya inte är kraftfullare än den du har.

Om batteritid och GPU-prestanda är viktigt kan det vara värt att byta, annars skulle jag säga ett nej.
Skillnaden i CPU-prestanda är försumbar. Och även om GPU-prestandan sägs vara 40% bättre så är det från dåligt -> lite mindre dåligt.

Jag såg inget annat som skiljde dem, så om det hoppat in extra USB-portar eller något som jag missat kan ju det vara ett argument förstås.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 14:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den stående frågan gäller fortfarande: behöver du en ny MBA?

Behöver du en = köp. Behöver du inte USB 3 etc etc, utan klarar dig fint med den du har = köp inte.

My 2 cents.

Det är klart grabben ska ha en ny dator! Sitta med en tre år gammal häck när det finns nya, blanka, fina Macar….

Ursprungligen av kenjon:

Det är klart grabben ska ha en ny dator! Sitta med en tre år gammal häck när det finns nya, blanka, fina Macar….

Saken är den att jag själv sitter med en 2010 MBP och kan ha skrivit det till mig själv

Kliar lite i fingrarna, men jag behöver inte en ny laptop, även om jag vill ha en

  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-06-11 16:08

Inte jag, men min fru har beställt en 13" med 8GB / 128GB och standard-CPU:n. Ska ersätta en MBP 13" 2009, 2.26 GHz. Hoppas hon upplever ett skapligt lyft. Hon kör ofta Netflix i ett fönster och fläkten går ofta på högvarv.

Själv kör jag en mid-2011 11", den får duga ett tag till. Iofs bara 4GB RAM, hade gärna haft 8. Undrar varför jag inte köpte det? Gick de inte att få med 8GB?

Med tanke på att nya MBA använder PCIe för sin SSD och når hastigheter på 670-730 MB/s i skriv/läs, så lär skillnaden vara märkbar i dagligt arbete.

  • Medlem
  • 2013-06-12 10:43

Är det ingen som beställt en? Jag funderar på att "svänga förbi" Täby och Apple Store på fredag när jobbet är slut.

Hade jag haft en 2011 eller tidigare hade jag nog inte tvekat, men min 2012 känns verkligen blixtsnabb och batteritiden duger än så länge, så jag har verkligen svårt att motivera köp. Jag avvaktar till nästa år, då man kanske ser TB2-konktakt, ännu snabbare processor/GPU och kanske till och med retina (eller iaf en IPS-panel). Men det vore kul att höra lite intryck från er som uppgraderar, som vanligt verkar det vara en grym maskin.

  • Medlem
  • 2013-06-12 11:00
Ursprungligen av Kermit:

(eller iaf en IPS-panel).

Det är väl IPS redan nu?

Ursprungligen av Dalle:

Det är väl IPS redan nu?

Nope.

  • Medlem
  • 2013-06-12 12:10

Där ser man, my bad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-12 14:17
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Med tanke på att nya MBA använder PCIe för sin SSD och når hastigheter på 670-730 MB/s i skriv/läs, så lär skillnaden vara märkbar i dagligt arbete.

Beror såklart på vad man gör, men i del flesta fallen nej, det är ingen märkbar skillnad på en 300MB/s SSD och en med 700MB/s.

Ursprungligen av Json_81:

Beror såklart på vad man gör...

Vi gör lite dumma uttalanden båda två. För det är ju beroende på vad man definierar som "dagligt arbete" eller "beror på vad man gör".

Det är den ena faktorn. Den andra är hur pass medveten man är om hur datorn fungerar och hur känslig man är för prestanda på gott och ont.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 16:11
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vi gör lite dumma uttalanden båda två. För det är ju beroende på vad man definierar som "dagligt arbete" eller "beror på vad man gör".

Det är den ena faktorn. Den andra är hur pass medveten man är om hur datorn fungerar och hur känslig man är för prestanda på gott och ont.

För det 90% av användarna gör spelar det ingen roll om du har 300MB/s eller 800MB/s, den viktiga prestandaökningen och det som gör systemet responsivt med SSD är accesstiden, och den är i regel snarlik på de flesta SSD. Den enda andra faktorn som påverkar dagligt användande (om man inte redigerar video eller stora bildfiler dagligen) är IOPS, och det är de flesta SSD också bra på utom några dåliga ägg. Visst sparar du tid när du kopierar eller flyttar filer (då måste dock den disken du skriver till också stödja hastigheter motsvarande din SSD) med en SSD på 800MB/s, men någon prestandaökning utöver det märker nog inte de flesta av.

Ursprungligen av Json_81:

Beror såklart på vad man gör, men i del flesta fallen nej, det är ingen märkbar skillnad på en 300MB/s SSD och en med 700MB/s.

Jag testade min 2012 Air för en tid sedan, kom faktiskt upp i över 500MB/s på den. Så det är "bara" 2-300Mb/s som skiljer. Visst, det är stor skillnad, men disken är knappast en flaskhals nu för tiden

Ursprungligen av tooobe:

För det 90% av användarna gör spelar det ingen roll om du har 300MB/s eller 800MB/s…

Jag skall strama upp andemeningen något. Det jag tänker på personligen är t ex inläsning av raw-filer till kameran. Jag inbillar mig att många ägnar sig åt digitalfoto. Nu är kanske "dagligen" till att ta i för många, men personligen uppskattar jag varje ms jag kan slippa när jag hoppar från en bild till en annan, innan den nya här helt inläst.

I mitt fall är detta något som händer ofta vid datorn och tar jag gärna emot 800MB/s om det bjuds.

Hade varit intressant att se lite jämförelser på uppstartstider av lite tyngre program med tillhörande plugins och så.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-13 20:28

Jag beställde faktiskt en i7/8GB/256GB i måndags natt! Sitter med en MBP mid 2009 nu med 8GB och en 1TB-disk i som förvisso funkar skapligt bra. Jag kunde dock inte motstå batteritid, 802.11ac och all annan prestandahöjning det bör bli så... Det hängde med en TC/2GB också på samma beställning.

Se'n är det ju så att Apples anställda också ska ha frukost på bordet så det var väl bara att klicka på beställ-knappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-14 01:03

Kommer den verkligen att leva upp till sin nya super batteritid som Apple utlovar eller ska man ta det med en nypa salt som vanligt när det gäller utlovade batteritider upp i det blå, det är min fråga ?

Hur mycket mer kräm ger nya processorn jämfört med gamla icore 5 ?

Grafikkort intel 5000 istället för gamla intel 4000 kan man önska sig en boost där också månne

Bäst jag slutar nu för annars triggar jag upp mig till impulsköp så det bara ryker om det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-14 01:10
Ursprungligen av keptang:

Nope.

Kanske därför Apple har sänkt priset lite på nya MBA 13 för att dom småskäms lite för den lite svagare skärmen i MBA och ville avgränsa sig lite prismässigt mot MBP 13 tums retina

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-14 01:11
Ursprungligen av CUBEIS:

Kommer den verkligen att leva upp till sin nya super batteritid som Apple utlovar eller ska man ta det med en nypa salt som vanligt när det gäller utlovade batteritider upp i det blå, det är min fråga ?

Hur mycket mer kräm ger nya processorn jämfört med gamla icore 5 ?

Grafikkort intel 5000 istället för gamla intel 4000 kan man önska sig en boost där också månne

Batteritiden är klart bättre men beror förstås på hur man använder datorn, processorn i standardmodellen är i princip jämförbar med den gamla. Intel 5000 är bättre på det mesta än 4000.

  • Medlem
  • 2013-06-14 01:14

Nu är jag tillbaka i storstan och funderar på att ringa Apple Store i Täby och höra om de fått in några nya MBA med 8/256GB.

Batteritiden verkar ligga rätt precis kring det Apple utlovar, enligt de första testerna. Sen brukar ju Apples batteritider faktiskt vara ganska realistiska.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-14 08:26

Det verkar inte vara så vanligt att folk uppgraderar till i7-cpun. själv tycker jag det är en ganska liten peng för något som inte går att uppgradera senare. Är det för att grundprocessorn duger bra för det en macbook air används till?

Det förvånar att minnet fortfarande är 4gb, de dyrare varianterna borde ha 8 tycker jag. Det var länge sedan jag hade en laptop med mindre än 8 nu. I en dator som air där minnet är fastlött tycker jag helt klart att man bör uppgradera.

Bevaka tråden