Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under kvällens Apple-event visade Apple upp kommande Mac Pro. Som Phil Schiller sa: "Can't innovate anymore my ass". Nya Mac Pro är helt omgjorde både ut- och invändigt.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 21:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens Apple-event visade Apple upp kommande Mac Pro. Som Phil Schiller sa: "Can't innovate anymore my ass". Nya Mac Pro är helt omgjorde både ut- och invändigt.

Läs hela artikeln här

Antar att de valt den runda formen p.g.a. kylning inte för att de tänkt sälja en del till USAs arme för missilbruk.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-06-10 21:23

Känns inte speciellt pro att ta bort möjligheten att expandera grafiken med standardgrafikkort.

Ursprungligen av urkan:

Känns inte speciellt pro att ta bort möjligheten att expandera grafiken med standardgrafikkort.

Tanken är väl att man skall använda någon av de 6 TB2 portarna till expansioner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 21:39

Undrar vad priset blir? Under 20 vore inte fel men hamnar nog lite högre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-10 21:40
Ursprungligen av Gordy:

Undrar vad priset blir? Under 20 vore inte fel men hamnar nog lite högre.

Kan den kanske bli billigare när utbyggnadsmöjligheterna minskat rejält? Startpris på runt 20K?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 21:51
Ursprungligen av joakimo:

Kan den kanske bli billigare när utbyggnadsmöjligheterna minskat rejält? Startpris på runt 20K?

Vill gärna tro att den skulle starta på 2000 dollar men det sitter en del dyra komponenter i den så antagligen mer troligt att den startar på runt 23000 kronor ink. moms.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-10 21:55
Ursprungligen av Gordy:

Vill gärna tro att den skulle starta på 2000 dollar men det sitter en del dyra komponenter i den så antagligen mer troligt att den startar på runt 23000 kronor ink. moms.

Låt oss i alla fall hoppas på ett något lägre pris, den skulle då kunna bli min nästa dator, med en iPad som bärbar enhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-10 21:56

Haha.....“Can’t innovate anymore, my ass.”

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 22:25

En smart installationsdetalj är att det alltid är relativt lätt att ansluta nya MP:n eftersom den går att vrida så anslutningskontakterna kommer rätt. Lär spara en hel del frustration. Kan tänka mig att det kommer komma en hel del coola racks och hyllor till nya MP'n. En del lär säkert se ut som vinställ.

Senast redigerat 2013-06-10 22:38
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-10 22:31

Först så klagas det över att inget förändras,när det sen blir en förändring är det inte heller bra.
Kul alla fall att läsa alla besserwissrars kommentarer och är övertygad att dessa personer inte presterat mycket i sitt liv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 22:40
Ursprungligen av IngoX:

Tydlig trend i designen...

Ja det var ju lite lustigt eller skrämmande kanske är rätt ord, själv tänker jag mer på en merge mellan B&O - Ferrari-design. Undrar om Svart är det nya Aluminumsilvriga och om nya MBP även kommer i Svart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 00:50

Nedan hade Blackmagic att säga om nya MacPron:

Citat:

Hi,

We have been testing with DaVinci Resolve 10 builds and this screams. Its amazing and those GPUs are incredible powerful. I am not sure what I can say as I am only going off what Apple has talked about publicly here in the keynote for what I can say right now, however there is a whole new OpenCL and DaVinci Resolve 10 has had a lot of performance work done to integrate it and its really really fast. Those GPUs are very powerful and have lots of GPU memory so this is the Mac we have been waiting for! We have lots of Thunderbolt products too so video in and out is taken care of.

We will have more details once the guys get back from WWDC and we get some more info from Apple on what we can talk about etc.

Overall we could not be happier!

Regards,

Grant Petty
Blackmagic Design

Jag tycker det verkar vara en riktigt grym maskin. Hårdvaran var ju verkligen det sjukaste man sett på länge Nog för att jag har en maxad iMac så jag klarar mig ett bra tag till, men den lockar ju självklart.

Däremot tror jag inte att priset blir kul alls. 20 000 är nog bara att glömma.. Processorerna, grafikkorten, minnen, ssd osv - allt är tok-premium-grejjer som kostar bra många tusenlappar lösa. Undrar om man ens hittar dom delarna löst hos valfri återförsäljare för 20 papp :). Sedan brukar ju inte Apple ha direkt obefintlig vinstmarginal heller. Jag vågar inte gissa, men troligtvis hamnar den i "du har bara råd med denna som företag"-kategorin.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-11 03:49
Ursprungligen av Kermit:

Jag tycker det verkar vara en riktigt grym maskin. Hårdvaran var ju verkligen det sjukaste man sett på länge Nog för att jag har en maxad iMac så jag klarar mig ett bra tag till, men den lockar ju självklart.

Däremot tror jag inte att priset blir kul alls. 20 000 är nog bara att glömma.. Processorerna, grafikkorten, minnen, ssd osv - allt är tok-premium-grejjer som kostar bra många tusenlappar lösa. Undrar om man ens hittar dom delarna löst hos valfri återförsäljare för 20 papp :). Sedan brukar ju inte Apple ha direkt obefintlig vinstmarginal heller. Jag vågar inte gissa, men troligtvis hamnar den i "du har bara råd med denna som företag"-kategorin.

JA troligtvis hamnar den kraftfullaste modellen en bra bit över 20.000 kronor men man ska komma ihåg att när Apple lanserade de första Mac Pro så var instegsmodellen ganska billig sett till vad som satt i den. Apple lägger ju ordentligt stora beställningar på processorer och minnen etc. Dessutom borde lådan till denna MP vara betydligt billigare att producera eftersom den har ett betydligt enklare kylsystem och kräver mindre material.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-11 08:55

Jag gillar den och finns det medel så blir det en Mac Pro när min iMac 27" late 2009 skall bytas i höst/vinter.

Den nya MacPro är 1/8 del så stor som gamla modellen. Tänk om priset också var en 1/8 av det gamla priset…

Ursprungligen av The Real Viking:

Tänk om priset också var en 1/8 av det gamla priset…

Jag tror slutpris var rätt ointressant för Apple i det här fallet. De ville inte komma med en ny lam pro-maskin, utan har börjat från 0.

Med fina iMacs som egentligen fungerar hur bra som helst, även för proffs i många fall, så tror jag nya Mac Pro riktar sig mer till dem som säljer sina tjänster och inte är såååå priskänsliga.

De nya PCIe SSD:erna, 2x GPU som standard, många CPU-kärnor och ny design kommer nog att ha sitt pris tyvärr.

Önskar jag har fel, men räkna med fina men dyra Mac Pros.

Kul att både Black Magic och Adobe redan uttalat sig positivt i linje med att man avser stödja OpenCL fullt ut, och inte enbart förlita sig till NVIDIAs CUDA.

Tycker den är fruktansvärt cool , men...blir nog dyr närmare 30k än 20k alla gånger , på instegsmodellen.
Sedan som musiker behöver vi köpa två stycken Thunderbolt chassin , ett för Hårddiskar för totalt 8 TB lagring och sedan ett chassi för våra PCI-e kort .
Hoppas de gör en modell med enklare grafik kort också men då kanske man förstör airflowet...

Ursprungligen av Firechild:

Hoppas de gör en modell med enklare grafik kort också men då kanske man förstör airflowet...

???

Ursprungligen av Firechild:

Tycker den är fruktansvärt cool , men...blir nog dyr närmare 30k än 20k alla gånger

Det ska bli intressant att se vad instegsmodellen bjuder på (då jag tar förgivet att den som presenterades var max-alternativet). Orolig för priset däremot. Som exempel, EN FirePro W9000 kostar i dagsläget 25-30k (och Mac Pron ska ha dubbla). Processorn? Gissningsvis 10-15k. Ny sorts SSD med dubbla performance mot tidigare dom gjort? Några tusenlappar till. Minnet går väl i handeln på ca en tusenlapp per 8Gb, sedan beror det såklart på hur mycket minne man vill ha, men den skulle väl klara upp till 256Gb? Säg iaf 4-5k för ca 32Gb minne. Ju mer man börjar tänkte på det desto mer orolig blir man för priset Jag hoppar såklart att det kommer en "amatörversion" som kostar motsvarande en maxad iMac, men gissningsvis kan denna, likson tidigare Mac Pro, configgas till hiskeliga summor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 12:50

Angående MacPro hoppas jag den skalar från kanske en enkel CPU på 4-6 cores upp till en maxad dual CPU med totalt 12 cores (eller om Apple nyttjar nya CPU:er med 12 cores i en). Vidare hoppas jag verkligen GPU:n skalar också. Topp-modellen de pratar om nu har något i stil med 2st top-of-the-line AMD GPU:er. Det är grymt speciellt för grafiska industrin (2D, 3D, video etc) eller science & research men onödigt för andra - speciellt musikindustrin. Vidare behöver många inte värsta-värsta. En Photoshopanvändare vilket hellre ett mid-range kort på GPU:n men vill maxa i/o och RAM. Eller i ett storeage-server-sammanhang behövs inte all GPU-kraft.

På tal om det... Skulle man kunna köra nätverk över Thunderbolt 2? För små produktionshus vore det ap-juste att kunna out of the box få ett litet nätverk med 2-3 maskiner.

Vad gäller RAM har OSX 10.9 officiellt stöd för 128GB RAM vilket tyder på att MacPro Turbine kommer ha stöd för detta. Frågan är... Finns 32GB "kakor"? Eller kör Apple X GB RAM som standard på moderkortet och 4 platser är user-upgradeable?

Jag hoppas även man har plats för två interna PCIe diskar. En för system, appar osv. En för filer och / eller cache. Läsa från A och skriva till B kommer alltid gå snabbare än att läsa och skriva från A.

Jag är försiktigt optimistisk inför framtiden. Jag kan tänka mig dessa maskiner finns någonstans kring september - oktober om Apple följer Intels release-schema.

Jag tolkar presentationen som att Grafik korten är de som gäller men att man kan välja CPU konfiguration på 3-4 alternativ.
Ram kommer man kunna komma åt fysiskt, det är vanliga 1866 minnen som man kan uppgradera i ett senare skede. Definitivt ingen ledig PCI-e plats inuti burken. Det är Thunderbolt som gäller för uppgraderingar samt RAM minnes byte då.

Vad väntar vi på? Är det Thunderbolt 2 eller processorerna som gör att den inte släpps nu? ( Designmässigt så måste den ju varit klar ett tag)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 13:44

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_...

Teoretiskt sätt ligger Thunderbolt 2 kring PCIe 2.0 8X vilket inte är så pjåkigt alls i prestanda även för krävande saker som GPU:er. Dock kan jag tänka mig saker som latency är aningen sämre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 13:46
Ursprungligen av jurassic579:

Vad väntar vi på? Är det Thunderbolt 2 eller processorerna som gör att den inte släpps nu? ( Designmässigt så måste den ju varit klar ett tag)

Varken processorer eller Thunderbolt 2 finns ännu. Officiellt ska nästa generation Xeon E5 komma kring september vilket skulle vara ett lämligt tillfälle för Intel att släppa Thunderbolt 2 också. Jag kan även tänka mig Apple utöver detta vill synka med 4K skärmar vilket vi sett redan nu börjar dyka upp på desktop fronten.

Bevaka tråden