Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation Snow Leopard på Mac mini server

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver ominstallera min Mac mini server eftersom jag glömt lösenordet.
Som tur är finns inget viktigt på den så jag tänkte att jag kunde formatera diskarna och installera om med skivan som kom med datorn. Formaterade med en laptop och via firewire. Men när jag sen skulle börja installera fick jag meddelandet att det inte går att installera servern eftersom det inte finns nåt system på disken. Men det följde ju inte med någon skiva för systeminstallation till datorn, bara skiva för serverinstallation. Trodde systemet följde med i den installationen men det gör det tydligen inte.

Hur ska man då göra?

Är det inte rätt skiva då? Om du startar upp datorn och håller in C eller Option, får du inget val att installera SL då?

http://support.apple.com/kb/HT3910?viewlocale...

Men Mac mini har ingen CD-läsare. Därför stoppar jag in skivan i min laptop och startar minin med cmd-T så att den blir tillgänglig via firewire. Menar du att jag ska starta min laptop med serverskivan (cmd-C) och sen minin med cmd-T. Skulle det gå att installera då?
Sitter inte vid datorn så kan inte testa.

Ursprungligen av sirugo:

Men Mac mini har ingen CD-läsare. Därför stoppar jag in skivan i min laptop och startar minin med cmd-T så att den blir tillgänglig via firewire. Menar du att jag ska starta min laptop med serverskivan (cmd-C) och sen minin med cmd-T. Skulle det gå att installera då?
Sitter inte vid datorn så kan inte testa.

Ja just det.. Men då ska väl din andra dator som är inkopplad via FireWire dyka upp när du startar upp din Mac Mini med Option nedtryckt? Annars kan du alltid testa att lägga över SL på en USB-sticka och installera från den, om du nu har ngn sådan sticka.

Men jag har ju ingen SL att lägga någonstans. Skivan innehåller bara serverinstallation.

Ursprungligen av sirugo:

Men jag har ju ingen SL att lägga någonstans. Skivan innehåller bara serverinstallation.

Ja? Dvs, Snow Leopard Server. Det är själva OS:et.

Ursprungligen av sirugo:

Men jag har ju ingen SL att lägga någonstans. Skivan innehåller bara serverinstallation.

Om din Mac mini kom med Snow Leopard så är det ju "Snow Lopard Server".
Är det senare modell så du fick Lion så är det ju enbart OSX + server installation som är separat programvara.

Ja, det är "Snow Lopard Server" och när jag försöker installera på mini-disken får jag meddelandet att det inte går att installera servern för att det inte finns något OS på skivan. Alltså måste jag installera OS på skivan först, men det finns ju ingen sån skiva och ingen OS-installationsfil på serverskivan!

Ursprungligen av sirugo:

Ja, det är "Snow Lopard Server" och när jag försöker installera på mini-disken får jag meddelandet att det inte går att installera servern för att det inte finns något OS på skivan. Alltså måste jag installera OS på skivan först, men det finns ju ingen sån skiva och ingen OS-installationsfil på serverskivan!

Du har rätt skiva. Kan du beskriva utförandet så detaljerat du kan? Exakt hur gör du för att försöka installera SLS från skivan?

Kopplar ihop datorerna med firewire.
Laptopen är redan igång.
Stoppar in SLS-skivan i laptopen.
Startar Mac Mini med cmd-T så att den blir "remote".
Startar installationsprogrammet på laptopens CD-skiva.
Lokaliserar en av diskarna i servern och den säger då att det inte går att installera där eftersom det inte finns något OS på disken.
Sak samma med andra serverdisken.

Ursprungligen av sirugo:

Kopplar ihop datorerna med firewire.
Laptopen är redan igång.
Stoppar in SLS-skivan i laptopen.
Startar Mac Mini med cmd-T så att den blir "remote".
Startar installationsprogrammet på laptopens CD-skiva.
Lokaliserar en av diskarna i servern och den säger då att det inte går att installera där eftersom det inte finns något OS på disken.
Sak samma med andra serverdisken.

Testa att starta laptopen i target mode och sedan starta Minin med alt nedtryckt.

Alltså cmd-T när jag startar laptopen.
Och alt när jag startar minin?

Vad är vitsen med det?
Vill förstå.

Ursprungligen av sirugo:

Alltså cmd-T när jag startar laptopen.
Och alt när jag startar minin?

Vad är vitsen med det?
Vill förstå.

Skivor som levereras med en specifik enhet brukar endast kunna användas för installation på den modellen de levererades med. Om du kör minin i target disk mode så körs installationen på laptopen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-09 22:20

Finns det ingen recover partition på mac minin? Kommer den utan CD läsare så har den en recovery partition. Starta datorn med ALT tangengen intryckt så kan du välja att starta från den.

Men minin har ju som sagt ingen CD-spelare och det är därför jag måste starta den i target mode.
Varför löses problemet om jag startar laptopen i target disk mode?
Eller missförstår jag dig?

Ursprungligen av Robo-X:

Finns det ingen recover partition på mac minin? Kommer den utan CD läsare så har den en recovery partition. Starta datorn med ALT tangengen intryckt så kan du välja att starta från den.

Recovery partionen kom väl iom Lion/ML?

Har redan provat att starta minin med alt, men får då bara upp mitt wifi som val.
Jag formaterade ju diskarna när jag ville starta från scratch. Så har jag gjort tidigare på "vanliga" macar utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-09 22:56

Ja men eftersom du verka inte ha en installations CD så kan du inte göra som vanligt. Du får skapa en installations USB stick och installera från den.

Ursprungligen av sirugo:

Men minin har ju som sagt ingen CD-spelare och det är därför jag måste starta den i target mode.
Varför löses problemet om jag startar laptopen i target disk mode?
Eller missförstår jag dig?

I target disk mode kan även den optiska enheten användas av en annan maskin - inte bara hårddisken. Minin ska alltså använda optiska enheten i macbooken för att det ska bli rätt - såvida din skiva går att starta från.

Aha!
Då förstår jag. Det trodde jag inte var möjligt.
Ska prova i morgon.

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-10 05:16

Och när du lyckats boota upp din Mac Mini från 10.6-skivan i den andra datorn kan du välja Lösenordsåterställning från Verktyg menyn - går lite fortare än ominstallation
http://support.apple.com/kb/HT1274?viewlocale...

Mer om fjärrinstallation när man saknar optisk läsare:
http://support.apple.com/kb/HT2129?viewlocale...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-06-10 11:30

Jag kanske är lite vilse, men togs inte dvd-läsaren bort från mini efter SL?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-10 11:35
Ursprungligen av andas:

Jag kanske är lite vilse, men togs inte dvd-läsaren bort från mini efter SL?

Den försvann i Mac Mini Server under tiden med SL om jag minns rätt.

Ursprungligen av andas:

Jag kanske är lite vilse, men togs inte dvd-läsaren bort från mini efter SL?

Servervarianten av Late 2010 ersätter optiska enheten med en hårddisk och var först att göra så.

2011 och 2012 har helt enkelt bara ett tomrum istället för optisk enhet där den andra disken sitter i servervarianten.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Testa att starta laptopen i target mode och sedan starta Minin med alt nedtryckt.

Funkade utmärkt.
Guldstjärna till dig!

1
Bevaka tråden