Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underrättelsetjänster sägs ha direkt förbindelse med bland andra Apples servrar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Både brittiska och amerikanska underrättelsetjänsten sägs via det hemliga programmet PRISM ha tillgång direkt till servrarna hos nio internetföretag för att hämta information om användarna.

Läs hela artikeln här

Frågan är vad ett förnekande betyder. Om historien är sann skulle de väl ha allt att vinna på att avslöja så lite som möjligt? Vad har de för alternativ? Ska de förklara för allmänheten att de har lämnat ut uppgifterna så här länge utan att bestrida det? Kan de rädda sig själva från något sådant PR-mässigt? Det ser dessutom ut som om de kan ha blivit tvingade till tystnad (Verizon, Guardian, s.2.), och det är inte säkert att dessa förnekanden betyder mycket alls. Apple har sagt att "We do not provide any government agency with direct access to our servers" (twitter), men det innebär ju inte att myndigheter inte har fått tillgång till informationen på andra sätt.

Apple verkar visserligen ha varit ett av de sista företagen att gå med i programmet, men de ska ha varit med i snart ett år utan att något har läckt fram. Washington Post skriver också att att Google, Yahoo och Microsoft står för 98% av den insamlade informationen, men det kan vara en summa det pratas om i anteckningarna de har som källa, och Apples del kan därför vara naturligt lägre i förhållande till äldre deltagare. Man undrar hur mycket de faktiskt har samarbetat, och varför.

Intressant blog i ämnet:
Triangulating on truth - the totalitarian state

Fler artiklar:
NSA Prism program taps in to user data of Apple, Google and others
U.S., British intelligence mining data from nine U.S. Internet companies in broad secret program

Nu ska jag gå och vika en foliehatt på barrikaden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-07 23:38
Ursprungligen av Luftvargen:

Frågan är vad ett förnekande betyder.
.
.
.
Nu ska jag gå och vika en foliehatt på barrikaden.

Får man säga, I told you so? http://www.99mac.se/forum/p/2135942

Ursprungligen av mattiL:

Får man säga, I told you so? http://www.99mac.se/forum/p/2135942

Bitter som jag är så mer eller mindre förutsätter jag att allt jag lagrar i molntjänster kan komma att hamna bortom min kontroll, vare sig det innebär att jag inte längre kommer åt datan eller att någon obehörig gör det. Det som verkligen bekymrar mig med den här typen av övervakning är dock hur den gör det möjligt att kartlägga vilka som kommunicerar med varandra, i efterhand, och även om datan i sig är skyddad.

Senast redigerat 2013-06-08 01:47
1
Bevaka tråden